Iskikö flunssa? Lukijoiden 40 ohjetta pikaiseen parantumiseen

Etlehti.fi kysyi, miten selätät flunssan. Te vastasitte. Katso ET-lehden lukijoiden parhaat neuvot taudin selättämiseen.Lue koko juttu

Kommentit (10)

Flunssa-aikana vaihdan tyynyliinan joka päivä. Pesen myös hampaani ainakin kolme kertaa päivässä, jotta saan suun desinfioitua bakteereista.

Vierailija

KAhvat ja KAiteet. Vältä näihin koskemista ainakaan sormilla. Ovia voi avata kämmenellä tai ranteella. Raotetun oven jalkaterällä.

Käsien pesu sormenpäihin ja kynnenaluksiin painottuen. Näillä kosketetaan kasvojen eri kohtia. Jota koskettamista voi opetella välttämään

Miina Miinustenkerääjä

Auringonhattu-uutetta, munkin yrttitippoja, valkosipulia, C-vitamiinia, kotimaista hunajaa, vettä, lepoa, hauskoja kirjoja tai leffoja...  - Siinä muutama konsti minulta.

Vierailija

Ihan turhaa vauhkota. Normaali elämä ja siisteyskäyttäytyminen riittävät. Enemmän stressaa turha huolehtiminen kuin itse sairastuminen konsanaan.

Vierailija

Lueskelin jostain, että meidän itänaapurissa yriteään ehkäistä flunssan puhkeamista viinasukilla. Illalla voidellaan jalkaterät alkoholilla ja laitetaan alkoholissa kostutetut puuvillasukat, niiden  päälle vielä villasukat ja sitten nukkumaan. Ei ole tullut kokeiltua moista konstia. 

Voi aivastus!

Uutta tietoa minullekin, hyvä jos auttaa tuo konsti.

Ei taida kuitenkaan sopia viinamäen miehille/naisille, kun tuskin raaskivat käyttää pisaraakaan varpaisiin (päähän se heillä menee).

Vierailija

Voi aivastus! kirjoitti:
Uutta tietoa minullekin, hyvä jos auttaa tuo konsti.

Ei taida kuitenkaan sopia viinamäen miehille/naisille, kun tuskin raaskivat käyttää pisaraakaan varpaisiin (päähän se heillä menee).

Vai herääkö viinasukissa krapulassa aamulla? 

Vierailija

Miina Miinustenkerääjä kirjoitti:
Auringonhattu-uutetta, munkin yrttitippoja, valkosipulia, C-vitamiinia, kotimaista hunajaa, vettä, lepoa, hauskoja kirjoja tai leffoja...  - Siinä muutama konsti minulta.

Minä käytin myös tuota Auringonhattu-uutetta aikoinaan,lopetin sen kun oli niin vastenmielisen pahanmakuista.Vaihdoin sen apteekista saataviin kurkkupastilleihin,ja olen huomannut että toimii yhtä hyvin ja on miellyttävämpi käyttääkin,ku vain heti ottaa kun kurkussa hieman ikävältä tuntuu.

Noista viinasukista sitten,en kyllä haluaisi edes kokeilla.Märät sukat jalassa,vaikkakin villasukkien alla ei uni taitaisi  tulla,ja vielä se haju yök.Ennemmin sitten hieman sisäisesti.

Valkosipulia käytän pienessä määrin jatkuvasti.Ja käsien peseminen on hyvä asia.Vilustua ei saisi.Ja flunssaiset voisi pysyä kotonaan sairastamassa.

m

Se, mikä toimii yhdelle, ei välttämättä auta toiselle. Ihmiset ovat välillä fanaattisia oman ideologiansa puolesta.

Vierailija

Joskus flunssakin voi olla yllättävän raju ja influenssa taas melko lievä. Siksi flunssan ja influenssan erottamiseen varmuudella toisistaan tarvitaan aina laboratoriotutkimuksia. Ne ovat kuitenkin kalliita, kymmenistä euroista satoihin, joten niitä tehdään terveydenhuollossa yleensä vain, jos sairastunut alkaa olla sairaalahoidon tarpeessa. Eli sairastuneiden määrä on täysin hatusta vedetty joka talvi, jotta rokotekauppa käy.

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen. 

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan? 

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin. Lisäksi astmakohtaukset sitä sairastavilla lapsilla putosivat 1/6:osaan. Kaikki tämä 30 µg annoksella. Tulokset olisivat voineet olla vielä paremmat, jos olisi käytetty aikaisemmin Suomessakin voimassa ollutta 50 µg suositusta lapsille.

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100 µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Keuhkokuume on yleisin influenssan mahdollinen jälkitauti. Keuhkokuumeen saa myös ilman influenssaa. Se voi olla kohtalokas, jos tupakoi tai on muuten heikko vastustuskyky. Tupakoitsijan keuhkot ovat vaarallisen myrkyttyneet tupakassa olevista myrkyistä, että mahdolliset antibiootit eivät keuhkokuumeen bakteereihin välttämättä tehoa. Siten ihminen kuolee keuhkokuumeeseen, vaikka itse syyllinen on tupakointi ja huono vastustuskyky.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat