Kotihoidossa 30 tuntia onkin vain 15 – "asiakkaat ovat kuin vankeja"

Kotihoidossa hoidettavat vanhukset ovat entistä sairaampia, ja heitä on yhä enemmän. Suomen lähihoitajat sanovat kotihoidon olevan kriisissä.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Vierailija

Yhteiskunnan sivistyksen taso näkyy siinä miten se kohtelee vanhuksia ja vammaisia. 

Emme ole enää hyvinvointiyhteiskunnassa. ....

Vierailija

Olen kotihoidossa töissä ja kaikki nämä viimepäivien jutut ovat totta..vaihtaisin työpaikkaa jos vain voisin, mutta mihinkään ei palkata hoitajia tällä hetkellä vaikka tarvetta olisi

Vierailija

Miten pitkään tällaista voi jatkua ? Mitä pitäisi tapahtua, että päättäjät havahtuisivat karuun todellisuuteen ?

Vierailija
Vierailija

Miten pitkään tällaista voi jatkua ? Mitä pitäisi tapahtua, että päättäjät havahtuisivat karuun todellisuuteen ?

Eivät ne havahdu. Eivätkä välitä. Mani mani mani....... mani puhuu.

Ja älytön ylisuuri byrokratia joka paikassa.

Vierailija

Ei se raha kaikkea ratkaise, nuoret eivät halua riemusta kiljuen hoitoalalle enkä yhtään ihmettele kun rahan saa helpomminkin. Jos omaisia on niin voisi hekin jotain yrittää tehdä, jos asuvat samalla paikkakunnalla.

Muutos on mahdollinen

Kuka lähtee kokoamaan kansanliikettä / sydäntenliikettä (ei poliittista)  ajamaan vanhusten asiaa? Emmekö voisi jo lakata torjumasta "liian kauhistuttavaa asiaa, jolle kukaan ei voi mitään"? Kyllä me voimme kun lähdemme yhdessä nostamaan asian sellaiselle tasolle, että ääntämme on kuultava! Hoooooiiiiii!  Media missä luuraat? Enemmän keskustelua ja todellisuuden esiin tuomista niiden suulla, jotka arjessaan näkevät todellisuuden. Myös ääni vanhuksille jotka apua ja tukea tarvitsevat!  Ota koppi, jos sydämesi sitä vaatii!

Vierailija

Ainakin adressit.com-sivulla on tällainen:

https://www.adressit.com/arvokas_vanhuus_kaikille

Taitaa siellä olla muitakin vastaavia. Kansalaisalotteista en löytänyt.

Facebookinkin kautta voi allekirjoittaa.

Itse allekirjoitin tuon ja toivon, että mahdollisimman moni tekee samoin. Meillä täällä kirjoittavilla on jo omakin lehmä ojassa.

Muutos on mahdollinen

Kiitos Vierailija, menenkin allekirjoittamaan heti!

Ajattelen, että esim.  TV1 - koko illan ohjelma, jossa keskityttäisiin vain ja ainoastaan siihen miten oikeasti kurjassa jamassa meillä on vanhusten huolto; miten oikeasti mahdottomissa oloissa osa vanhuksistamme joutuu vanhuutensa viettämään.  Samoin kotihoidossa toimivien äänen on saatava tulla kuulluksi. Poliitikkoja ei tarvittaisi kehumaan miljoonilla joita ovat satsanneet - ei pahalla, mutta hämärtää asian ydintä ja tuudittaa kansalaiset positiivisuuden uneen "kaikki on hallinnassa".

Mielestäni meidän jotka näemme asian todellisen laidan, on herätettävä myös nuoremmat havahtumaan. Olen ottanut asian puheeksi lähipiirini nuorten kanssa ja pannut merkille miten etäinen tämä asia on heille. Olen huomannut myös voimakasta torjuntaa, ei haluta uskoa että meillä Suomessa on asiat näin kurjasti osalla kansaa. 

Juosten työt tehty

Itse olen  yksityisellä hoivapalvelulla töissä.  Noissa hoitoajoissa on myös toinen puoli.  Monen vanhuksen lapset ovat neuvotelleet hoitoajat mitä saat vanhuksen luona käyttäää esim. Aamulla 0,5 h,  päivällä  ja illalla saat kuluttaa aikaa  vain 0,25 h.  Siinä on hoitajillakin kädet melko sidotut, kun yrittää kyseisillä työajoilla hoitaa mahdolisimman hyvin vanhuksen.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat