Kun allergiakohtaus aiheuttaa ruokapelon

Vierailija

Olen 25-vuotias perusterve nainen. En ole kärsinyt allergioista elämäni aikana lainkaan ennen kaksi kuukautta sitten tapahtunutta tapausta, joka muutti elämäni täysin.

Mies oli tullut perjantaina illalla iltavuorosta ja olimme syöneet illallisen. Olen viimeisen vuoden aikana korvannut kaiken syömämme ruoan luomu- ja lisäaineettomilla tuotteilla. Täten olin ostanut täysin luontaisesti tuotettua kalanmaksaöljyä (Green Pasture's Cod Liver oil) ja olin ottanut kyseistä tuotetta iltaisin jo pidemmän aikaa. Tuona perjantaina avasin uuden ostamani pullon ja otin öljyä annosteluruiskuun tavalliseen tapaan ja nielin öljyn normaalisti. Muutamassa sekunnissa tunsin, kun polttavan kuuma tunne iski koko kehoni läpi, lähti vatsasta ja päätyi raajoihin. Aloin välittömästi tuntea itseni huonovointiseksi ja minua alkoi pyörryttää. "Muista mitä tuotetta mä olen ottanut!", huusin miehelle ja juoksin vessaan pakko-oksentamaan.
Oksennus paransi huonovointisuutta, mutta tunsin kuinka kurkkuani alkoi painostaa ja kasvoni olivat lakanan valkeat. Tunsin todella pahan voimattomuuden tunteen vartalossani ja ainoastaan seisominen vaikutti lähes mahdottomalta. Soitin ambulanssin ja henkilökunta oli paikalla noin 20 minuutissa.

Verenpaineeni ja sykkeeni olivat naurettavan korkeat, mutta painava tunne kurkussani oli kadonnut ja ambulanssihenkilökunta sanoi kurkkuni näyttävän normaalilta. Huuleni olivat siniset ja minulla oli ihottumaa käsissäni ja poskessani. Ambulanssihenkilökunta epäili, että minulla oli ollut pieni allergiakohtaus. Minun ei tarvinnut lähteä jatkohoitoon koska oireeni eivät olleet liian vakavat, mutta seurasin tilannetta ja olin nukkumatta melkein kolme päivää tapahtuneen jälkeen. Vartaloni oli toipunut koettelemuksesta vasta melkein viikko tapahtuneen jälkeen.

Allergiatestini näyttävät etten olisi allerginen millekään ja olen aina syönyt rohkeasti ihan kaikkea, kalaa, makeisia, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia.

Nyt kuitenkin tilanne on aivan eri. Viikko edellämainitun tapahtuman jälkeen söin voileipää toimistossani, kun aloin tuntea äkillistä kuristamisen tunnetta kurkussani. Menin paniikkiin ja hankin itseni päivystykseen vaan saadakseni tietää, että kuristava tunne johtui paniikkikohtauksesta eikä allergiasta. Tästä lähin satunnaisesti minulla on kuristava tunne kurkussani joka haittaa jo jokapäiväistä elämääni. Tunne tulee aina takaisin kun ajattelen ruokaa, syömistä tai hengittämistä. Kun tunne on päällä olen jatkuvasti tietoinen hengityksestäni ja se häiritsee jo työtänikin.

Olen alkanut välttää todella monia ruokia koska pelkään saavani allergiakohtauksen ja kuolevani. En uskalla juoda hedelmällä mautettua teetä, syödä pähkinöitä, mitään uusia ruokia tai tiettyjä hedelmiä. Olen syönyt kalaa, mutta se aiheuttaa paljon pelkoa ja huolta joten olen alkanut välttää sitäkin. Olen alkanut välttää myös syömistä ja syön tällä hetkellä kaksi kertaa päivässä, sekin vastahakoisesti.

Haluaisin tiedustella onko kukaan muu joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen ja mikäli näin, miten pääsitte siitä yli / opitte elämään sen kanssa?

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

Kommentit (4)

Vierailija

Minulle on ensimmäinen laaja allergiatesti tehty kun olin noin 6-vuotias kun naamani paisui kookosta sisältävästä suklaapatukasta. Siinä otettiin kaikki mahdolliset eläimet, kasvit ja ruoka-aineet mutta mitään ei löytynyt.

Seuraavan kerran sama setti tehtiin ollessani 18-vuotias kun sain ihottumaa muroista, jotka sisälsivät kookosöljyä (allergiatestit sanovat että en ole allerginen kookokselle mutta olen välttänyt sitä pienestä asti koska vaikka allergiatesti ei niin näytäkkään, olen 100% varma että kookos ei sovi minulle). Jälleen ei näkynyt yhtään mitään.

Ja viimeisen kerran minulle tehtiin ruoka-aine testit kolme viikkoa edellämainitun tapahtuman jälkeen eli viime joulukuussa. Jälleen kerran mitään ei löytynyt.

Juuri tämän aiheuttama epävarmuus minulle tämän tilanteen on aiheuttanutkin. Koska en voi tietää mikä kohtaukseni aiheutti, en tiedä mitä minun tulee pelätä ja ei. Tämä on aiheuttanut sen että pelkään kaikkea ruokaa epärationaalisesti ja vain syömisen miettiminen aiheuttaa kuristavan tunteen kurkussa. Joka kerta kun pitäisi syödä, muistelen sen kun odotin kotona ambulanssia haukkoen henkeäni ja pelkäsin kuolevani.

Vierailija

joopa joo. vai että tällainen stoori... täältä et-netin lukijoistako luulet apua löytyvän. kannattaa mennä lekuriin ja pääkoppakin tutkituttaa. heko heko.

Vierailija

Olen vähän samankaltaisessa tilanteessa kuin aloittaja, mutta minulle ei testejä edes suostuta tekemään. Siksi kiinnosti tietää, että niitä kuitenkin tehdään. Minulla oireet lievemmät, mutta kuitenkin haittaavat ja rajoittavat kovastikin elämistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat