Kysy mitä tahansa - ravitsemustutkija Marja-Leena Ovaskainen vastaa

Seuraa 
Liittynyt6.5.2014

Tule tapaamaan ET Terveyden asiantuntijaa, ravitsemustutkija Marja-Leena Ovaskaista tälle foorumille perjantaina 6.2. klo 9-10.

Marja-Leena työskentelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja hän on erityisen kiinnostunut suomalaisten ruokailutottumuksista, terveellisestä ravitsemuksta ja ruokakulttuurista.

Viime aikoina on puhuttu paljon maidon terveellisyydestä.

Onko maito terveellistä vai lähes myrkyllistä? Miksi?

Paljonko maitoa ikääntyvän tulisi päivittäin juoda?

Millä tavoin maidon voi korvata?

Onko maito sittenkään paras kalsiumin lähde?

Voit kysyä myös mitä tahansa ruokavaliosta. Lähetä kysymyksiäsi etukäteen tai kysy livenä kello 9-10!

Tervetuloa!

Leena

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Olen juonut lapsesta lähtien paljon maitoa. 60 v sitten se oli rasvaista, naapurin lehmän maitoa, nykysin rasvatonta. Juon  puoli litraa - litran rasvatonta maitoa päivässä. Onko se liian paljon? Miksi se pitäisi jollain muulla korvata?

Vatsani kestää hyvin melkein mitä vain ruokia mutta vuosien myötä sipuli on muodostunut pienoiseksi ongelmaksi. Jos laitan mihin hyvänsä ruokaan sipulia niin parin tunnin päästä syömisestä tulee kiire WC:hen. Mistä tämä johtuu? Mikä sipulia korvaamaan, en haluaisi siitä luopua kun se on niin hyvää.

Kaikkialta saa kuulla, että vanhusten pitäisi pimeinä vuodenaikoina ottaa D-vitamiineeja purkista kun ei ole auringonvaloa. Nappaan joka päivä yhden D-vitamiinipillerin  (1000% vuorokautisen saannin vertailuarvosta) silti olen väsynyt. Turhaanko syön näitä pillereitä?

Vierailija

Rypsiöljystä puhutaan, että se on se terveellisin öljyja ja paras hyvien rasvahappojen lähde. Mutta jos lisään rypsiöljyn aamulla puuroa tehdessä sinne sekaan, miten käy niiden rasvahappojen? Tuhoutuvatko ne kuumuuden vaiktutuksesta, kun puuroa keittää? Puurosta tulee miellyttävämpää, kun öljy sekoittuu puuron joukkoon keittäessä eikä jää lillumaan pinnalle.

Vierailija

Viisikymppinen mieheni juo litran rasvatonta maitoa päivässä. Hän ei millään saa painoa putoamaan, vaikka elämäntavat ovat terveelliset.

Lihottaako noin suuri maitomäärä?

Vierailija

Kenen kannattaa juoda "terästettyä" kalsium-maitoa? Jos minä, kuusikymppinen, normaalipainoinen terve nainen syön joka päivä reilut 2 dl jugurttia, 4 viipaletta vähärasvaista juustoa leivän päällä ja 100-150 g broileria, fetaa tai vuohenjuustoa, kalaa tai lihaa, tarvitsenkä enää erityismaitoa? tarvitsenko tavallistakaan vai riittääkö edellämainituista tuleva kalsium- ja proteiinimäärä?

 

Vierailija

En juo maitoa ja syön aika vähän maitotuotteitakin, tiedän kyllä suositukset, mutta ei vain tule syötyä niin paljon. Pitäisikö minun mennä osteoporoositestiin, tai tehdäänkö sellaisia missään? Olen 53-vuotias, vielä voisi pakon edessä vaihtaa ruokavaliota.

Vierailija

Olen 67-vuotias nainen ja ruokavalioni koostuu vihanneksista ja hapanmaitotuotteista (käytän vähän) sekä viljatuotteista. Olen huolestunut saanko tarpeeksi B12-vitamiinia ja onko sitä juuri ollenkaan näissä elintarvikkeissa. Pitäisikö minun alkaa sydä B12-vitamiinia purkista?

 

 

Vierailija

Asuin 19-vuotiaaksi maalaistalossa ja tuolloin join todella paljon maitoa. Sitten muutin kaupunkiin ja ostin ensimmäisen maitopurkin. Mutta voi miten paha olo tuosta maidosta tulikaan. Myöhemmin kokeilin niin hyla-maitoa kuin laktoositontakin, mutta mikään ei sopinut minulle. Vatsa tuli kipeäksi ja turposi, ripuliakain oli. Niinpä luovuin kokonaan maidosta. Juustoa ja joitakin jogurttilaatuja pystyn syömään. 

Muuttako maidon homogenointi ja pastörointi maidon koostumusta niin paljon  vai ruokitaanko lehmät nykyisin niin eri tavalla kuin ennen vanhaan?

 

Vierailija

Jos ei voi käyttää autoimmuunisairauksien vuoksi maitotuotteita ollenkaan, niin mitä kalsiumin lähteitä suosittelisit?

Vierailija

Kuinka paljon niitä maitotuotteita olisi nyt kohtuullista nauttia päivässä, jos ei juo itse maitoa?
Voiko rahkaa syödä joka päivä? Entä juustoja?
-Pave

Vierailija

Liika maidon kalsium lisää mm. magnesiumin puutetta, joka on suomalaisilla yleistä (sivun lopussa magnesiumista) sekä muita vitamiini- ja kivennäisainepuutoksia. Kalsiumin ja magnesiumin suotuisin saanti päivässä on 2:1 eli 800mg kalsiumia ja 400mg magnesiumia. Valitettavasti nykypäivän ruokavalio sisältää keskimäärin 10 kertaa enemmän kalsiumia kuin magnesiumia. Kalsiumin imeytyminen suolistosta edellyttää useiden muiden aineiden riittävää saantia. Suurimmalla osalla suomalaisista on krooninen magnesiumin, K2-vitamiinin, C-vitamiinin (400 mg/vrk) ja D-vitamiinin puutos, jotka heikentävät kalsiumin imeytymistä.

 

Suomalaisten kalsiumista n. 60 % tulee maitovalmisteista. Lisäksi kalsiumia on mm. kaikissa kasviksissa, marjoissa, pähkinöissä, siemenissä, kananmunan kuoressa ja kaloissa. Yli puolet maailman väestöstä ei juo maitoa ja heidän luustonsa on hyvässä kunnossa. Suomessa on lähes 1 000 000:lla ihmisellä heikentynyt luusto runsaasta maitotuotteiden ja kalsiumpillereiden kulutuksesta huolimatta. 

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

 

juokaa vettä, ei maitoa

Vierailija

Vaikka kuinka yritän, en laihdu enää. Olen joskus laihduttanut puolet elopainostani.
Sen jälkeen minulla todettiin mm. kilpirauhasen häiriöitä ja kiloja tuli paljon takaisin.
Nyt vaikka syön normaalisti, niin en millään laihdu. Annokseni pysyvät n. 1800-2000 kcal/päivä. Ja olen joka päivä liikkumassa, ainakin ulkona kävelyllä.

Miten minun pitäisi syödä? Ja mitä minun pitäisi syödä?

Annakaisa ET
Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

Hei Marja-Leena. ET-lehden keskustelupalstalla, toisessa ketjussa, oli myös tällainen kysymys.
Ehtisitköhän vastata?

"Ravinto, syönkö tarpeeksi?

Kertokaapa miten laskette saatteko tarpeeksi kaikkea mitä tarvii saada ruoasta?

Tuli vain mieleen, kun syön vihanneksia, marjoja ja hedelmiä joka päivä, on maitoa pari lasia, leipää muutama siivu päällä juustoa ja leikkelettä. yksi lämmin ateria päivässä, lihaa, kanaa tai kalaa, makkararuokaa tosi harvoin. Ruoka on kotitekoista ei einestä. aamupuurokin on. Ei ole rahkaa, jogurttia tms. välipalaa ja siksi ajattelin että pitäisikö kuitenkin syödä välipaloja kun ei ole kuin yksi lämmin ateria? Kahvia kuluu kolme mukillista päivässä.

Yritin hakea jotain laskuria millä olisi voinut tarkistaa saanko tarpeeksi kaikkea, mutten löytänyt. Ei kait auta muu kuin ottaa kynä käteen ja laskea ihan vanhanaikaisesti.

Kuitenkin kun ikää on jo, eikä ole nälkä samalla tavalla kuin työssä ollessa, niin en ehkä huomaa syönkö tarpeeksi.

Miten laskette että on ravintoa tarpeeksi?"

 

tutkija MO
Seuraa 
Liittynyt4.2.2015
Vierailija

Olen juonut lapsesta lähtien paljon maitoa. 60 v sitten se oli rasvaista, naapurin lehmän maitoa, nykysin rasvatonta. Juon  puoli litraa - litran rasvatonta maitoa päivässä. Onko se liian paljon? Miksi se pitäisi jollain muulla korvata?

Vatsani kestää hyvin melkein mitä vain ruokia mutta vuosien myötä sipuli on muodostunut pienoiseksi ongelmaksi. Jos laitan mihin hyvänsä ruokaan sipulia niin parin tunnin päästä syömisestä tulee kiire WC:hen. Mistä tämä johtuu? Mikä sipulia korvaamaan, en haluaisi siitä luopua kun se on niin hyvää.

Kaikkialta saa kuulla, että vanhusten pitäisi pimeinä vuodenaikoina ottaa D-vitamiineeja purkista kun ei ole auringonvaloa. Nappaan joka päivä yhden D-vitamiinipillerin  (1000% vuorokautisen saannin vertailuarvosta) silti olen väsynyt. Turhaanko syön näitä pillereitä?

Maito on erinomainen tuote, sisältää sekä vitamiineja että kivennäisaineita. Rasvaton maito tai piimä sellaisenaan on paras maitotuote, koska se ei sisällä lisättyä sokeria. On ihan hyvä pitää maito ruokavaliossa, kun se sopii vatsalle. Ja laktoosittomat maidot käyvät yleensä silloin, kun laktoosi tuottaa ongelmia. Maito sopii suomalaiseen ruokapöytään keittojen, patojen ja laaatikkoruokien kumppaniksi.

Tämä vastaus sopinee muidenkin maidon käyttäjien kysymyksiin.

Ruokakulttuurimme on laajentunut kansainvälisen keittiön suuntaan ja siksi ruokajuomana joskus valitaan pelkkä vesi tai viini. Tilanteen mukaan siis.

Raaka sipuli on vahva ruoka-aines, kannattaa kokeille kuullottamista öljyssä ennen nauttimista ja välttää suuria määriä.

Vitamiinivalmiste ei ole mikään kaikenratkaiseva poppakonsti. En lainkaan suosittele ylisuuria annoksia, suosittelen lopettamaan sen.

Ravintolisä ei pelasta siltä, että ruokavalioon tulsii kiinnittää huomiota. Paljon kasviksia, juureksia, palkokasviksia, marjoja, kalaa ja täysjyväviljatuotteita. Kohtuullisesti lihaa ja maitotuotteita. Ruokavalion, liikunnan ja riittävän nukkumisen tarkistaminen kannattaisi tehdä

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat