Kommentit (12)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Jos minä kuolisin kesällä toivoisin että minut siunattaisiin oman mökin pihalla, keskellä luontoa. Arkku olisi valkoinen, siellä minä nukkuisin luonnonkukilla ympäröitynä.  Virsiä ei veisattaisi, mutta musiikkia olisi silti.  Levyltä soisi Katri Helenan mun sydämeni tänne jää sekä Kari Tapion Olen kuullut on kaupunki tuolla. Mansikkakakkua ehdottomasti ja skumppalasinkin voisi nostaa kunniakseni.

Tuhkani jaettaisi osiin, yksi osa siroteltaisi Niilin virtaan ja toisen osan saisi laittaa paikkaan jossa minua voisi muistella. Kaikki muut ovat helposti toteutettavasti, kuolinaika vain ei ole omissa käsissäni. 

Vierailija

Kun minä kuolla kupsahdan, haluaisin vaatimattomat ja iloiset muistelot - jos jälkeen jääneet ylipäätään haluavat. Kirkosta eronneenakin sallin tutun papin toimittaa jotain parhaaksi katsomaansa  perinteisimpiä dukulaisia varten.

Olen puolet elämästäni kunnostanut veneitäni jokirannassa, jossa on komea laituri. Jos jälkeenjääville sopii, tuhkauurnan voisi tyhjentää virtaavaan veteen laiturilta. Ennen peijaisia keittiön ison pöydän ääressä soisin järjestettävän laituritanssit haitarimusiikin tahdissa. Saaristolaismusiikin lisäksi kuuntelisin itse mielelläni haitarijazzia. Keittiössä tarjoaisi tuhtia lihasoppaa ja vuosia vaalimastani taikinajuuresta leivottua ruisleipää. Perilliset valitkoon juomapuolen tarkkaiien jäljelle jäävän perinnön määrää. Vitsejä ja kommelluksia lukuunottamatta ei muistopuheita, please.

Yli 40 vuotta vanhoja (mykkiä)  kaitafilmejäni voidaan katsella, jos saman ikäinen projektori vielä toimii. Filmeistä on hupia ainakin niissä esiintyville omille lapsilleni. Kun aika entinen ei palaa, jälkinuistelupaikka olkoon tarpeeton.

- ei mitään nimiä -

Vierailija

Olen tehnyt hautaustestamentin. Ehdottomasti tuhkaus. Vaatimaton muistotilaisuus vain läheisten läsnäollessa ja Adagion soidessa.

Vierailija

Jos jotain haudattavaa jää elintenluovutusten jäljiltä ja läheiset eivät sallisi ruumiin hävitystä jo patologisen laitoksen toimesta,niin polttohautaus vain läheisten läsnäollessa,halvin arkku tai itsetehty,jos kukkia,vai yksi tummanpunainen ruusu per.saattokunta/hölö,kukat laskun jälkeen sankarihaudoille,ei roskiin! muistotilaisuus kotona tai mökillä,musiikkia,ruokaajms...tuhkat sirottelu paikkaan X

mummi

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Kun minä kerran sanoin tyttärelleni että  en kaipaa mitään mahtihautajaisia hän totesi jotta hautajaiset ovatkin lähinnä jälkeenjääneitä varten. Ne ovat tilaisuus jossa ystävät voivat halutessaan jättää jäähyväiset minulle, tilaisuus josta alkaa surutyö ja paraneminen. Siis jälkeenjääville tärkeä juhla josta hän haluaa tehdä mahdollisimman kauniin. Lisäksi hän haluaa konkreettisen hautapaikan jonne viedä minulle kukkia ja kynttilöitä, aivan kuten on tehty jo sukupolvien ajan.Ja oikeassahan hän onkin, omalta osaltani voin sanoa että hautajaisista alkaa surusta toipuminen, joskus hitaammin, joskus nopeammin.

Vierailija

Noinhan se on kuin Mökin muori, tai tarkemmin sanottuna hänen tyttärensä, totesi. Siksi olenkin sanonut miehelleni ja tyttärelleni, että saavat tehdä juuri niin kuin heistä hyvältä tuntuu. Samoin on mieheni toivonut meidän tekevän, jos hänestä ensin aika jättää.

Ainoa asia, jota olen korostanut on se, ettei minun ruumistani tarvitse täältä ulkomailta Suomeen kustantaa. Mieheni oli kuvitellut, jotta niin haluaisin. Onneksi tuli tuokin asia puhuttua.

Vierailija

Ei polttohautausta. Sen olen päättänyt. Vain lähisuku. Pienet ja vaatimattomat.

Kahvitilaisuudessa toivoisin laulettavan mm. tämän kansanlaulun : Vain pieni kansanlaulu,ei sanoja ollenkaan. En muista laulun tekijää,enkä sen levyttänyttä, mutta se sopii mulle.

Lyhyt ja pieni tilaisuus koko asia.

PS. Huvittaa eräs iskelmä, jossa lauletaan mm. näin "tahdon tavalliset hautajaiset.... jne.

Minä en tahdo tavallisia hautajaisia, vaan tavallista pienemmät.

Vierailija

Pieni Kansanlaulu on P. Mustapään runoon tehty.

Vain pieni kansanlaulu

ja sanoja ei ole ollenkaan.

Vain pieni kansanlaulu

ei sanoja ollenkaan.

Vain tuoksua mintun ja ruusun

jota tuuli kantaa tullessaan.

Vain tuoksua mintun ja ruusun

jota tuuli tuo tullessaan

jne....... jne jatkuu......

Kaunis laulu

Vierailija

Olen kirkosta eronnut uskovainen ja kunnioitan ihmisiä eläessä ja kuollessa. Haluan polttohautauksen ja siunaustilaisuuteeni osallistuu vain ne, jotka olen tuntenut ystävikseni eläessäni. Kukkia ei  tarvitse tuoda arkulleni. Kukat ovat eläviä varten. Siunaustilaisuudessa voi osallistujat kertoa pienen muiston tai runon joka kuvastaa elämääni. Haluaisin myös, että siunaustilaisuudessa lauletaan " Viimeiset veneet kun saapuvat rantaan, Sua kohti Herrani, Amazing Grace eli Laupeuden ääni." Hautapaikaksi olen valinnut Anonyymi-lehdon, joka on kaunis nurmikkoalue hautausmaan keskellä ja jonne uurna lasketaan ilman ulkoisia merkkejä.

lepo lempeä mulle anna

Vierailija

Kukkia ja musiikkia paljon.Ruusuja ja freesioita tuoksun vuoksi.Kanttori voisi esittää useampia kauniita tilaisuuteen sopivia musiikkkikappaleita,koska meidän suku ei juuri laula,ei ainakaan julkisesti.Aika perinteiset kuitenkin,mutta vain lähipiirille. Hyvää syötävää pitää ehdottomasti tarjota,ehkä myös ruuan kanssa viiniä.Se onko minut tuhkattu vai ei ,sillä ei ole minulle merkitystä,mutta hautausmaalle perhehautaan haluan päästä.

maara-mummo

Haluan samanlaiset hautajaiset itselleni mitkä järjestin miehelleni 1v3kk sitten,43v yhtiselon jälkeen.Siunaustilaisuuteen vain lapset perheineen,musiikkina Beatlesin kauniiden kappaleiden sijaan Kirkan LEIJAT-vie minut mukanaan mieheni luo. Uurnanlaskuun lähisukulaiset ja parhaat ystävät,taustalla mieheni säveltäma ja sanoittama kaunis kappale.Haluan että miestäni ja minua muistellaan yhdessä ilolla ei itkulla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat