Vierailija

Asiantuntija vanhusten köyhyydestä: Syövät nälkäänsä perunankuoria

Jo tällä hetkellä eläkkeensaajista yli 100000 kituuttaa takuueläkkeen eli alle 750 euron varassa.
Jussi Helttunen

Julkaistu: 6.2.2015 7:15

Suuri joukko ikäihmisiä joutuu sinnittelemään Suomessa pienillä tuloilla, jotka eivät riitä kunnolla edes ruokaan.

Vuonna 2014 köyhyysraja oli Suomessa 1 170 euroa kuukaudessa. Tulevaisuudessa tämän rajan alle putoaa yhä useampi suomalainen eläkeläinen.

Jo tällä hetkellä eläkkeensaajista yli 100 000 kituuttaa takuueläkkeen eli alle 750 euron varassa. Entiselle kansanedustajalle Tarja Tallqvistille (sd, aiemmin kd) tämä tieto ei tullut yllätyksenä.

– Se on hirveä häpeä. Asia tiedetään, mutta sille ei tehdä mitään, Tallqvist kertoo. 

71-vuotias Tallqvist tuntee hyvin vanhusten ongelmat, sillä hän tekee muutaman kerran viikossa lähihoitajan töitä dementiakodissa. 

Tallqvistin mukaan useat vähävaraiset ikäihmiset joutuvat kovien valintojen eteen.

– He joutuvat miettimään, mistä he saavat ruokansa, ja ostavatko he lääkkeitä vai ruokaa. Vanhukset puolittavat elintärkeitä lääkeannoksia, kuten verenpainelääkkeitä ja sydänlääkkeitä, jotta ne kestäisivät kauemmin.

Jotkut vanhukset näkevät nälkää ja kärsivät ala-arvoisesta ravitsemuksesta.

– Eräs rouva sanoi, että onneksi perunoissa on kuoret. Yhtenä päivänä voi syödä perunan, ja seuraavana päivänä voi syödä perunankuoret.

Kommentit (5)

Kun minä lapsena nirsoilin ruoasta minun mummoni sanoi jotta tulee vielä aika jolloin syöt silakanpäätkin. Silloin minua nauratti mutta tuota lukiessani ei naurata enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Todella pahalta tuntuu.

Joku valtionyhtiö Fortumin Lilius saa eläkettä 175000 euroa kuukaudessa. Se tekee päivässä 5833€. Takuueläkeläinen saa vajaan 24 euroa päivässä. Jotain mätää on tässä Suomenmaassa, että ihmiset ovat näin eriarvoisessa asemassa.

Tuokaan 175000 kuussa ei riitä Liliukselle. Vielä pitää olla eri yhtiöiden hallituksissa ja vetää niistä lisätuloja.

"Homo homini lupus". Ihminen on ihmiselle susi (vai pitäisikö tuo viimeinen sana olla Sasi).

Susista puheenollen. Susi on paljon paremmassa asemassa kuin vanhus. Vanhuksen hoidossa riittää 0,5 hoitajaa. Suomessa joka sudella on ainakin  10 hyyssääjää, niiden pannoituksee riittää rahaa ja helikoptereita.

Toivottavasti seuraavassa elämässä olen susien alfauros. Lupaan olla kiltti ja en pure ketään eeteeläistä...

Vierailija 6.2.2015 klo 17:415/5

La mer, oletko tietoinen että ketjusi "leikkausta leikkauksien perään on lukittu."

No, empä tiennyt. Yritin sitä ketjua hakee, mutta en muuta löytänyt kuin "peräpukamien leikkaus".Ja se ei ole nyt tarpeellista.

Olisiko joku kirjoittanut hankalasti, pahasti, rumasti ja ketju olisi siitä syystä suljettu.

Sitä sattuu...

La mer

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat