Ovatko nämä 60-luvun parhaat levyt?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Beatles ja All my loving. Ensimmäinen ostamani single-levy. Kuuntelin sen puhki. Paulin laulama Yesterday on niiiiiiin kaunis laulu, että!!! Kuuluin teini-ikäisenä Beatles fan clubiin ja minulle tuli clubin lehti Englannista asti. Kun yhtye hajosi, olin murheen murtama.

Oi niitä aikoja.

Vierailija

Pepe Willbergin esittämä Saat miehen kyyneliin. Minulla on vanha Pepen vinyyli LP-kokoelma levy ja tätä laulua kuuntelen kyyneleet silmissä. Muistaakseni laulu levytettiin 60-luvun puolivälissä.

Vierailija

Tuo musiikki on sitä minun ikäisteni nuoruutta, aikuisuutta ja elämää siivittänyt tähän päivään. Eli ensin:

The Beatles...täydellisen riehaannuttavaa silloin kuin nytkin.

Tapani Kansa...toisenlaiseen mielentilaan eli haikeaan olotilaan sopivaa.

Leonard Cohen...romanttisin ajatuksin, tykkään hänen miettivästä tyylistään.

On hyviä musiikin tekiöitä paljon muitakin, mutta nämä oli tästä esitellystä levyistä.v.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Minä muistan kuin eilisen päivän kun kuulin matkaradiosta ensimmäisen kerran Mick Jaggerin Satisfactionin. Senjälkeen kukaan muu ei ollut mitään. Myöhemmin on  Englannissa asti  pitänyt käydä yhtyettä kuulemassa.

Katri Helenan äänestä ja habituksesta olen aina pitänyt, Hänen äänensä on vain kehittynyt vuosien myötä, se on pehmentynyt ja saanut uusia sävyjä. Viikon kuluttua kuulen häntä taas konsertissa.

Vierailija

Listalta puuttuu Walesin tiikeri Tom Jones. Tapani Kansan suomeksi laulama Delilah on Tom Jonesin alkuperäiskappale mutta suosikkini on What's new pussycat. Miehellä on niin mahtava ääni ja karisma, etten toista sellaista tiedä. Olikohan se 60- vai 70-luvulla kun telkkarista tuli Tompan live-show lähetyksiä. Hurjaa menoa. Naiset ihan oikeasti heittelivät pikkuhousujaan hänelle!

Vierailija

Katri-Helena mielestäni on sinivalkoinen ääni kotimaisessa iskelmä musiikissa. Hän on edelläkävijä monelle nuoremmalle taiteilijalle ja ehdottomasti kuuluu tälle listalle.

..and I love you

Englantilainen yhtye Moody Blues on tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen kappaleellaan Nights in white satin, vuodelta 1967. Juu, arvaan, ettei moni ole kuullutkaan tästä yhtyeestä. Kappale löytyy you tubesta.  Minulle tämä kappale on yksi parhaista rakkauslauluista ikinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Katri-Helena mielestäni on sinivalkoinen ääni kotimaisessa iskelmä musiikissa. Hän on edelläkävijä monelle nuoremmalle taiteilijalle ja ehdottomasti kuuluu tälle listalle.

Sinivalkoisuus on vain hänellä ollut pukeutumisen väri, silloin joskus. Nämä viimeisimmät kappaleet ovat kovin vaivaisia ja korjattuja, parhaillaan soi radiossa, Rakastan, rakastan. Vastenmielinen kappale.

Vierailija

Makuasioista ei kannata kiistellä. Näissä kommenteissa taidetaan tarkoituksella unohtaa poliittisen  laululiikeen kansallisaarteet.  Katri-Helena oli Poikien kuvien ja Puhelinlankojensa aikaan kirkuva pikkupimppari.

.

Metta Kai Chydenius!!! Kaj Chydeniuksen ensimmäinen levy vuonna 1966 oli samalla uuden levy-yhtiön, Love Recordsin ensimmäinen LP-levy: Lauluja. Se  sisälsi Chydeniuksen sävellyksiä muun muassa Eino Leinon, Matti Rossin ja Arvo Salon runoihin. Lauluja tulkitsivat Kalle Holmberg, Kaisa Korhonen ja Vesa-Matti Loiri.

.

Levy Kauneimmat rakkauslaulut (vuonna 1977) sisältää muun muassa Chydeniuksen sävellyksen Kalliolle kukkulalle, sekä alkuperäislevytykset sävelmistä Jos rakastat, Huomenna on paremmin, Puhu minulle rakkaudesta, Sinua, sinua rakastan ja Nuoruustango. Yksi Chydeniuksen laulujen tunnetuimmista tulkeista tuolta ajalta on näyttelijä Kristiina Halkola, joka on levyttänyt muun muassa sävelmät Laulu rakastamisen vaikeudesta, Mitä sai tällainen tyttö ja Laulu kuolleesta rakastetusta, jotka kuultiin alun perin Mikko Niskasenelokuvassa Käpy selän alla (1966), sekä poliittiset ikivihreät Laulu 20 perheestä, Laulu siirtotyöläisestä ja lastenlaulun Magdaleena. (Wikipedia)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Makuasioista ei kannata kiistellä. Näissä kommenteissa taidetaan tarkoituksella unohtaa poliittisen  laululiikeen kansallisaarteet.  Katri-Helena oli Poikien kuvien ja Puhelinlankojensa.

.

Metta Kai Chydenius!!! Kaj Chydeniuksen ensimmäinen levy vuonna 1966 oli samalla uuden levy-yhtiön, Love Recordsin ensimmäinen LP-levy: Lauluja. Se  sisälsi Chydeniuksen sävellyksiä muun muassa Eino Leinon, Matti Rossin ja Arvo Salon runoihin. Lauluja tulkitsivat Kalle Holmberg, Kaisa Korhonen ja Vesa-Matti Loiri.

.

Levy Kauneimmat rakkauslaulut (vuonna 1977) sisältää muun muassa Chydeniuksen sävellyksen Kalliolle kukkulalle, sekä alkuperäislevytykset sävelmistä Jos rakastat, Huomenna on paremmin, Puhu minulle rakkaudesta, Sinua, sinua rakastan ja Nuoruustango. Yksi Chydeniuksen laulujen tunnetuimmista tulkeista tuolta ajalta on näyttelijä Kristiina Halkola, joka on levyttänyt muun muassa sävelmät Laulu rakastamisen vaikeudesta, Mitä sai tällainen tyttö ja Laulu kuolleesta rakastetusta, jotka kuultiin alun perin Mikko Niskasenelokuvassa Käpy selän alla (1966), sekä poliittiset ikivihreät Laulu 20 perheestä, Laulu siirtotyöläisestä ja lastenlaulun Magdaleena. (Wikipedia)

Noinhan se vasemmistohenkisyys yritettiin saada kaikkialle leviämään, mutta eipä onnistunut, ehkä hetkeksi.

Siellähän se vapaan kasvatuksen äitiys ja isyys iti,  ja jälkipolvi on sen kaltaista? Onneksi oikealta löytyvät he jotka tämän maan yritteliäisyydellään saivat nousuun. Nyt on aavistus, että tulossa on sama yrittäjyyden ja lojaalisuuden henki. Nimenomaan tässä polvessa joka aikuistuu parhaillaan, jos ei isovanhemmat sotke asioita, taas!

Vierailija

Kommunistilauluja ovat Vesa-Matti Loirin Lappalaisen oopperan luokitukset. Kyllä on mukavampi kuunnella Reijo Taipaleen miehekästä tangoa.

Vierailija

No mutta. Eihän kukaan vähääkään sävelkorvaa omaava pysty kieltämään Kai Chydeniuksen ansioita säveltäjänä.  Sinua, sinua rakastan saa ihoni kananlihalle ja kylmät väreet selkäpiihin. Siis aivan mahdottoman ihana sävellys ja viiltävä Aulikki Oksasen sanoitus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mutta. Eihän kukaan vähääkään sävelkorvaa omaava pysty kieltämään Kai Chydeniuksen ansioita säveltäjänä.  Sinua, sinua rakastan saa ihoni kananlihalle ja kylmät väreet selkäpiihin. Siis aivan mahdottoman ihana sävellys ja viiltävä Aulikki Oksasen sanoitus.

Olen kanssasi samaa mieltä. Tuo politiikka sotketaan turhaan, mutta totuus on, että noilla sävellyksillä ja sanoituksilla pidettiin yllä vasemmistolaista henkeä. Se oli sitä aikaa ja silloin on ollut hengen mukaisia säveltäjiä ja sanoittajia. Katsotaan :) (me emme enää silloin ole arvioimassa), muutaman kymmenen vuoden päästä mitä meidän ajastamme jää jälkipolville.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat