Kysy mitä tahansa - kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava Eeva-Maija vastaa

Seuraa 
Liittynyt6.5.2014

Tule tapaamaan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa Eeva-Maija Materoa tälle foorumille ystävänpäivänä 14.2. klo 10-11.

Miltä elämä mielialoja heilauttelevan, painonhallintaa hankaloittavan ja vaikeasti ymmärretyn sairauden kanssa on?

Kumpi lääke on auttanut paremmin Thyroxin vai uusi biologinen lääke?

Miten elämäntaparemontti on helpottanut oireita?

Eeva-Maija kertoi tarinastaan ET Terveys -lehdessä 1/14. Artikkelin jälkeen aktiivinen nainen on jäänyt eläkkeelle pienkonekauppiaan yrittäjäarjesta ja keskittynyt harrastuksiin ja mummoiluun. Välillä eläke-elämänvaihe on ahdistanut: mihin minusta nyt on, kuka minua tarvitsee?

Tervetuloa keskustelemaan! Voit jo lähettää kysymyksiä.

Leena

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Oliko tuo uusi biologinen lääke vaikea saada? Kerro ihmeessä lisää sun lääkehistoriasta.

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Oli. Se on ollut luvanvarainen lääke, edes kaikilta lääkäreiltä sitä ei saa. Omalääkärini suositteli kokeilemaan biologista vaihtoehtoa, koska hänen mielestään se lääkkeenä miellyttävämpi ja paremman olon tekee. Oli lääkärin oma henkilökohtainen kokemus. Omaan apteekkiin lupa anotaan lääninapteekista ja sieltä vain lääkkeen saa. Eli Lupa on vain yhteen apteekkiin, eli en en saa lääkettä mistä tahansa. 

Vierailija

Lennu

Kertoisitko miten toteutit elämäntaparemonttisi.

Viljatuotteet olen itsekin joutunut jättämään vatsavaivojen vuoksi.

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Ryhdyin harrastamaan vesiliikuntaa. Se on muuttanut elämäntapani. Ja tosiaan, jätin leivänsyömistä vähiin. Puuroa keitän kyllä joka aamu. Menen joka aamu uimahallille seitsemäksi, nyt kun olen eläkkeellä - hirveä sana koko eläkeläinen! En haluaisi olla eläkeläinen! Mutta nyt on aikaa itselle. Ei ole sellaista yrittäjän stressiä, niin kuin meillä oli. Yrittäjinä, minulla ja ukolla. Itsensä hoitamiseen on nyt aikaa ja ajan käytän kyllä itseni hoitamiseen. Nyt on mieli senkin takia parempi ja sairauskin ehkä tasapainossa. 

Vierailija

Oletko kokeillut osana elämäntaparemonttia hiilihydraattien vähentämistä? Olen lukenut että se on auttanut myös kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvissä oireissa.

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Olen lisännyt liikuntaa. Leivän syömisen olen jättänyt ihan minimiin. Minulle on vesijuoksu sopinut liikuntalajina, harrastan sitä joka aamu. Se on auttanut aineenvaihduntaan, kuten vesiliikunta ylipäänsä. Sikäli vesiliikunta on auttanut tällaisen aineenvaihduntasairauden oireissa. Olo on parempi ja nesteet lähtevät liikkeelle. 

Vierailija

Tällaisesta lääkkeestäkö kyse? Biologiset lääkkeet ovat lääkevalmisteita, jotka tuotetaan elävissä soluissa useimmiten geenitekniikan avulla. Proteiinirakenteensa vuoksi biologisia lääkkeitä ei voida annostella suun kautta tabletti- tai kapselimuodossa, vaan ne annostellaan injektioina laskimoon tai ihon alle tai joissakin tapauksissa inhaloidaan hengityselimistön kautta.

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Joku kysyi lääkehistoriasta. Sain Thyroxinia viitisen vuotta sitten. Annos oli ensin isompi ja sitten sitä pienennettiin, nyt otan 2 aamuisin sitä miedompaa. Olen siihen tyytyväinen. Käyn puolivuosittain kontrollissa. 

Biologinen lääke - siitä sanottiin, että siitä voi tulla rytmihäiriöitä. Söin biologista lääkettä kuukauden ja minulle tuli kyllä pahat rytmihäiriöt. Kaikillehan ei tule. Aloitin Thyroxin sitten uudestaan, ja se on kyllä toiminut. Ihan hyvä olo on. 

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Vesijuoksu on auttanut myös lihaskipuihin. Lääkärini mukaan myös lihaskivut liittyvät tähän kilpirauhasvaivaan. Eli suosittelen! Altaaseen vaan kaikki kynnelle kykenevät! 

Vierailija

hei Emma

Oliko sulla kuinka korkeat arvo, kun lääkitys aloitettiin? Minulla on leikattu vasen kipirauhas lohko mutta ei ole aloitettu lääkitystä.

ansku

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Hei Ansku! Minulla oli se TSH-arvo aika korkea, taisi olla 11. Silloin aloitettiin, taisin ottaa 4 tablettia Thyroxinia päivässä. Sitten alennettiin parin viikon päästä 3:een ja taas pienenettiin. Viimeisimmässä kontrollissa arvot oli viitearvojen mukaiset. Todella hyvät jopa. Terkuin Emma. :) Mistä päin olet, Ansku? Olemmako met tuttuja?

käyttäjä-1309
Seuraa 
Liittynyt14.2.2015

Nyt on elämäntaparemontti ja säännöllinen elämänrytmi tuonut sen, että hoito on tasapainossa ja olo on hyvä. En oikeastaan edes ajattele, että minulla on tämä vajaatoiminta. Muistakaa muuten, että puolen tunnin tauko täytyy pitää lääkkeen ottamisen ja aamupalan välillä. Kannattaa huolehtia siitä, että on se vaikutusaika. Näin minua on neuvottu. 

Vierailija

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava ei välttämättä ole mikään tietoniekka kaikkiin kr-sairauksiin, joten hieman hymyilyttää otsikointi. Miten Maija-Lenna tietäisi siitä enemmän kuin minä?

Kertokaapa tuosta biologisesta lääkkeestä vähän enemmän. Missä sitä on tutkittu ja kenen toimesta? Minkä nimisestä lääkkeestä on kyse?

Mikäli ihminen ei ole ikinä harrastanut liikuntaa ja on reilusti ylipainoinen niin varmasti liikunta auttaakin. Sehän on lääke kaikkeen. Olen harrastanut liikuntaa aina kr-vajaatoiminnasta huolimatta.

Nämä ovat asioita, joita ei pidä yleistää. Itse en ole thyroxinista apua saanut ja syönkin toista lääkettä sen ohella eikä lääkkeen saamisen kanssa ole ollut ongelmia.

Asiantuntijana ei pidä lähteä esiintymään ellei taustalla ole aidosti tietoa ja kokemusta. MInusta kuullostaa ettei tässä nyt ole. 

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat