Nämä ovat Suomen myydyimmät lääkkeet – katso top 10

Lääkkeiden kulutus kasvaa Suomessa tasaiseen tahtiin. Suora yhteys tähän on väestön ikääntymisellä, kertoo Lääketeollisuuden Nadia Tamminen.Lue koko juttu

Nämä ovat Suomen myydyimmät lääkkeet – katso top 10

Kommentit (10)

Kuutossijalla oleva Lyrica on alunperin tarkoitettu epilepsialääkkeeksi. Minulla se on kipulääkityksen kivijalka jota muut kipulääkkeet tukevat. Se on myös lääke joka on herättänyt mediassakin paljon keskustelua ja kritiikkiä.

Minullekin on määrätty Lyricaa hermokipuun, koska Panacod ja Burana 600 eivät auta tarpeeksi. Voi olla, että Lyricasta on hieman apua, otan sitä tosin yhden aamuin illoin, annosta kuulemma pitäisi nostaa esim. kaksi illalla. Mutta kun ne sivuvaikutukset! Olen lukenut, että toisilla alkaa paino nousta, lisäksi jotkut saavat vaikeita sivuoireita. Ostin apteekista vielä lisäksi Neurobion fortea, josko siitä saisi apua. Hermokipu on helvetillistä, sitä ei tiedä kuin ne, joilla sitä on. Joskus tuntuu, että mikään ei auta. Miten se on auttanut sinulla kipuihin "Mökin muori" ?

Toinen käyttäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ollut tyytyväinen Lyricaan, minulle se ei ole aiheuttanut minkäänsorttisia sivuvaikutuksia. Kivunlääkityksen pohjana on Lyrica, siihen yhdistettynä päivittäin kolme Panadolia ja tarpeen vaatiessa vielä Panacodia. Näillä mennään eteenpäin mutta kuten hermokivuista kärsivänä tiedät jotta jokainen päivä on erilainen, toinen parempi ja toinen  huonompi. Kovista kivuista kärsivä on kuitenkin valmis syömään vaikka käärmeenmunia jotta kipujen terävin kärki taittuisi.

Nyt olen menossa hiihtämään niin ei muuta kuin Panacodia naamaan....

Lääkeyhtiöt tulisi velvoittaa ohjaamaan valtaosa lääketutkimuksiin varatuista määrärahoista sairauden syiden selvittämiseen ja parannuskeinojen etsimiseen. Nyt resurssit ohjataan oireita tukahduttaviin lääkkeisiin. Vaikka uusia lääkevalmisteita saatetaan jatkuvasti markkinoille, suomalaiset ovat yhä sairaampia. Kun lääkevalmiste vie yhden vaivan pois, se useimmiten tuo toisen tilalle. Lääkeyhtiöille tämä on suotuisa kehityskulku. Koska Kela eli me veronmaksajat maksamme lääkehoitojen aiheuttamat kulut, asia koskettaa näin ollen jokaista suomalaista. Sairauden ennaltaehkäisyyn panostaminen on ainoa tapa vaikutaa jatkuvasti paisuviin terveysmenoihin.

Vanhusten ylilääkitseminen liikuntakyvyttömäksi ja hiljaiseksi on mielestäni rikollista, eikä kuulu  sivistysvaltioon. Antibioottien holtittomasta käytöstä maksamme jo nyt hintaa, muun muassa sairaalabakteeritapausten lisääntymisenä. Rokotteilla ollaan saatu lapsikuolleisuutta alas, mutta tilalle on tullut jatkuvasti lisääntyvät autoimmuunisairaudet, joiden kustannukset ovat huomattavat niin yksilölle kuin koko yhteiskunnalle. Myös potilaiden pakkolääkitseminen tulisi lain nojalla kriminalisoida. Lääkkeiden vähentyessä vähentyvät myös niiden aiheuttamat ympäristöhaitat muun muassa vesistöihin.

Nyt olisi mielestäni vakavan pohdinnan paikka,  haluammeko lyödä päätä seinään ja jatkaa nykyisellä toimintamallilla, vai voisiko yrittää keksiä muita vaikuttavia keinoja hyvinvointimme ja elämänlaatumme parantamiseksi.

Nyt menee hiukan sivuun alkuperäisestä artikkelista mutta liekö suurtakaan väliä. Kirjoitan nyt vain omalta kohdaltani. Jos minusta joskus tulee muistisairas, levoton sekä ahdistunut,  niin toivon totisesti että minut lääkitään jalattomaksi ja puolitajuttomaksi. Se olisi minulle armollisempaa kuin että harhailisin pitkin jonkin hoitolaitoksen käytäviä tietämättä kuka olen ja missä olen.

Mökin muori

Tuohan on riippuvuutta aiheuttava, huumeisiin verrattava tuote. Muuan hoitoalalla työskennellyt kertoi tarinaansa telkussa, oli jäänyt koukkuun ja selvinnyt kierteestään vain läheisensä avulla.

Vierailija
Mökin muori

Tuohan on riippuvuutta aiheuttava, huumeisiin verrattava tuote. Muuan hoitoalalla työskennellyt kertoi tarinaansa telkussa, oli jäänyt koukkuun ja selvinnyt kierteestään vain läheisensä avulla.

Senpä tähden Panacodia ei ole ainakaan minulle määrätty jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön. En tiedä onko totta vaiko tarua tuo lukemani juttu jotta  Hesingin asemalla mummot myyvät rahapulassaan Panacodia hintaan 1 euroa kappale.l

Mitähän seuraisi, jos Panacodia napannut ajaisi autollaan kolarin? Näkyisikö esim. huumeseulassa joita poliisi kaiketi tekee?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat