Kysy mitä tahansa vyötärölihavuudesta: lääkäri Risto Laitila vastaa

Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

Metabolinen oireyhtymä - mitä se tarkoittaa?
Onko se periytyvää? Miten sitä voi estää ja lieventää?

Nyt voit kysyä mitä tahansa metabolisesta oireyhtymästä.
Risto Laitila kertoo vastauksen livenä kysymyksiinne, jotka koskevat aihetta. Voit myös itse kommentoida ja osallistua keskusteluun livenä ilman kysymyksiäkin. Kirjoita, mitä mieleesi tulee!

YLE 1:n Akuutti-ohjelmastakin tuttu lääkäri on vapautta rakastava rokkari, joka kärsii aamulaiskuudesta. Risto rakastaa työtään ja potilaidensa tarinoita. Hän on vastannut tuhansiin lukijoiden kysymyksiin ET-lehdessä yli viiden vuoden ajan.

Risto Laitila livevieraana Meidän kesken –keskusteluryhmässä keskiviikkona 18.2. kello 17-18.
Tule mukaan keskustelemaan ja saamaan vastauksia vyötärölihavuutta koskeviin kysymyksiin!

 

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Hei! Mistä tiedän, onko lihava vyötäröni tai iso mahani sellainen "paha" tai ongelma? Täytyykö mahan olla kova patti vai onko pienempi paha se, jos maha on löysää läskiä?

Vierailija

Mikä on paras liikuntamuoto, jos haluan eroon pattimahasta? Pääseekö siitä edes eroon?

Vierailija

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasviöljyjä (margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttää rasvaa pääasiallisena polttoaineena. Silloin rasva ei aiheuta mitään ongelmia. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Rasvalla taas ei ole mitään vaikutusta insuliiniin. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Pelkkää rasvaa syömällä ihminen laihtuu, mikä on fysiologinen fakta. Mutta, jos ravinto sisältää vaihtelevan määrän hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu, vaikka söisi rasvaa.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

Kuulostiko liian helpolta?

Laihdutus on järjetön bisnes, kun kaikki päivälehdet ja aikakauslehdet ovat viimeisen 30 vuoden aikana joka kevät, syksy ja talvi kirjoitelleet milloin mitäkin laihdutusopasta ja liikuntavinkkejä lehtiinsä, jotta lehti myy. Kauppa se on joka kannattaa. Ja tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kun mitään uutta ei tapahdu ihmisen fysiologiassa eikä tule tapahtumaan, niin kerrataan vanhoja asioita vuodesta toiseen hiukan artikkelia muuttaen. Lisäksi kaikenlaista rasvasiepparipilleriä, laihdutusryhmää, ateriankorviketta, laihdutuspirtelöä, välipalapatukkaa ja vaikka mitä ihmeainetta myydään miljardeilla, jotta rasva palaa, vaikka kansa ei laihdu eikä tervehdy yhtään, päinvastoin.

Missä vika?

Ja virallinen taho ja heitä edustavat tyypit (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) kyllä varmistavat, että Matti ja Maija Meikäläinen jatkossakin aloittavat aamunsa mikropuurolla ja rasvattomalla maidolla sekä vetävät leipää naamariinsa aamusta iltaan margariinilla, etteivät vaan laihtuisi ja tervehtyisi.

Nykyinen virallinen ravivitsemustutkimus ja -suositus on käytännössä pelkkää markkinointia.

Virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä. Eli vältä heitä.

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi. Ja kaksituhatpäisen puolityöttömän lääkärikunnan nostettua 20 000 täysin työllistettyyn lääkäriin ja 700 lääkärin vajeeseen. Eikä sekään riitä !!!! Eikä kukaan reagoi, eikä tee asialle mitään?

Vierailija

Yleensä mahat ovat isoja alhaalta, mutta minulla pallo onkin ylhäällä. Yläosani on usein XL-kokoa, mutta housut mahtuvat S tai M-kokoa.

Onko tämä jotain muuta kuin vyötärörasvaa? Kenties ärtynyt suoli tai kilpirauhasen aiheuttama tukos?

Vierailija
Vierailija

Yleensä mahat ovat isoja alhaalta, mutta minulla pallo onkin ylhäällä. Yläosani on usein XL-kokoa, mutta housut mahtuvat S tai M-kokoa.

Onko tämä jotain muuta kuin vyötärörasvaa? Kenties ärtynyt suoli tai kilpirauhasen aiheuttama tukos?

Ei ole.

 

Ainoastaan lantiossa oleva rasva on "terveellistä" rasvaa, mutta yläosan rasva on sitä huonoa.

 

Laihallakin voi olla tulehtunutta sisäelinrasvaa ja paljon. Se vaan kerääntyy sisäelimien ympärille ja vaikeuttaa niiden toimintaa ja siten aiheuttaa sairauksia.

 

Hiilihydraattien, muun muassa viljojen, riisin ja perunan määrän järkevä rajoitaminen on monelle erittäin helppo ja turvallinen tapa painonpudotukseen. Hiilihydraattien määrän rajoittaminen on nopea tapa myös joidenkin veriarvojen korjaamiseen, esimerkiksi maksa-, triglyseridi- ja paastosokeriarvojen.

Vierailija

Mikä on nopein tapa päästä eroon vyötärölihavuudesta? Mikä liikunta sopii minulle kun nivelrikon takia polvet kipeät eikä koripallo ja sähly enää onnistu, kuten ennen.

Vierailija
Vierailija

Mikä on nopein tapa päästä eroon vyötärölihavuudesta? Mikä liikunta sopii minulle kun nivelrikon takia polvet kipeät eikä koripallo ja sähly enää onnistu, kuten ennen.

 

Nopea ei ole paras, vaan pikkuhiljaa muutat ruokavaliotasi parempaan suuntaan.

Tee ensin ruokapäiväkirja ihan rehellisesti, niin näet paljonko on korjattavaa.

Muista herkutella välillä.

Nivelrikkoisille sopii

uinti

pyöräily

hiihto

kuntosali

kotijumppa

Mutta kaikki lähtee ruokavaliosta. Ihan pelkällä ruokavaliolla voi laihduttaa.

Liikuntaa tarvitaan, jotta saadaan lihaksia.

Vierailija
Vierailija

Onko kaikilla isomahasilla miehillä metaboline oireyhtymä?

On.

Se on pelkkää rasvaa se maha.

Katso vanhoja valokuvia, mustavalkokuvia.

Ei yhtään lihavaa, vaan lihaksikkaita.

Ruoka oli kortilla ja kaikki tehtiin lihasvoimalla.

Mitään voita ja eläinrasvaa EI ole koskaan liikaa syöty, kun EI sitä ollut.

Aina ei ollut mitään ruokaa.

Nykyään on rehuja runsaasti tarjolla ympäri vuoden.

Parhaimmillaan on kotomaan juurekset ja kaalit 1-2 euroo kilo.

Vierailija

Metabolisesta oireyhtymästä puhuttaessa sanotaan, että miehillä ei vyötärönympärys saisi olla suurempi  kuin 95 cm ja naisilla 80 cm. Mutta kun me ihmiset olemme kaikki yksilöitä ja ruumiinrakenteemme on erilainen. Esim pinellä hoikalla naisella yli 80 cm:n vyötärö on jo melkoinen , mutta jos se on pitkällä , muuten isoluisella naisella , ei vyötärö näytä ollenkaan liian leveältä. Onko nämä luvut joitakin keskivertolukuja vai mistä ne tulevat.?

Itse  olen 60-vuotias, 170 cm, 62 kg ja vyötärönympärys on 74 cm ja tuntuu , että se on liian paljon. 

Kolesterolit on koholla, mutta triglyseridit ja hyvät kolesterolit ok, samoin verenpaine ja sokeriarvot.

Vierailija

Miten tuo metabolinen oireyhtymä diagnosoidaan? Onko sen hoitoon mitään lääkettä?
Minulla on tuo vatsanseutu melkoinen enkä yrityksistä huolimatta saa sitä pienemmäksi.

Vierailija

Olen ollut isomahainen jo vauvasta saakka, eli yli 50 vuotta.
Olen laihduttanut koko elämäni eikä verikokeissa ole huomattu mitään outouksia.
Nyt olen luovuttanut jo laihduttamisen suhteen. Olkoon iso maha, se on syntymäominaisuuteni.

Mistä johtuu siis, että toisilla on luonnosstaan vartalonmuoto omena?
Jotenkin väärin ajatella, että se olisi muita huonompi malli ja siitä pitäisi väkisin päästä eroon.

Vierailija

Mihin kaikkeen metabolinen oireyhtymä vaikuttaa? Joissakin uutisissa se yhdistetään jopa mielenterveysongelmiin?
Eikö olisi helpompaa, jos ei ajateltaisi koko ajan omaa napaa - ja mahaa? Silloin jokainen olisi onnellisempi ja olisi vähemmän huolia.
Vai pitääkö tästä nyt jokaisen isomahaisen mennä lääkäriin.

- Onnellinen vyötärölihava

Annakaisa ET
Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

Risto Laitila tulee tänne vastaamaan kysymyksiinne tänään siis kello 17-18.
Laittakaa ihmeessä lisää kysymyksiä ja tulkaa juttelemaan aiheesta metabolinen oireyhtymä.

Kaikki keskustelu ja mielipiteet ovat tervetulleita, mutta haluamme korostaa, että aiemmin tässä ketjussa kirjoitetut vastaukset lukijoiden kysymyksiin eivät ole Riston - vaan toisen lukijan.

Ystävällisin terveisin,
Annakaisa Vääräniemi
toimitussihteeri

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat