Isovanhempien parhaat neuvot?

Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

Mikä mummojen tai pappojen neuvoista on jäänyt parhaiten mieleesi? Tai mikä on tärkein vinkki, jonka haluat lastenlapsiesi tai myöhempien sukupolvien muistavan?

Jaa tässä ketjussa parhaat mummoilta perityt opit ja omat niksisi jälkipolville.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Isovanhempiani en valitettavasti tuntenut. Perheessämme asui kuitenkin isotätini.

Hänen neuvonsa oli: " Luoja ei laiskoja elätä" tai " Ken ei työtä tee, ei pidä leipääkään syömän"

Vierailija

Onkohan tämä neuvo mutta alle kouluikäisenä mummo opetti minut rukoilemaan: sijailtain jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi. Näin olen rukoillut nyt yli 60 vuotta. Ja joka ilta ennen nukkumaan menoa muistan mummoa ja pappaa.

Vierailija

Katso silmiin puhuessasi, mutta älä tuijota. Olehyvä, kiitos ja anteeksi, nämä oli ne opit joita korostettiin.

Vierailija

Minä haluan opettaa lastenlapsilleni empatiakykyä, toisten kunnioitusta, rakkauden tärkeyttä sekä itsekunnioitusta.

Vierailija

Jos minulla olisi lapsen lapsia opettaisin heille: " Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi".

Selittäsin heille myös , että ennen kuin osaa ja jaksaa  rakastaa lähimmäistään on rakastettava itseään ja huolehdittava omista tarpeistaan ja hyvinvoinnistaan. 

Vierailija

Mummo laittoi kiroilemiselle stopin tykkänään pesemällä suuni saippualla. En ole sen jälkeen kirosanoja käyttänyt. Opetti myös, että turhia ei saa lörpötellä eikä kyynärpäitä saa pitää pöydällä kun syödään.

Vierailija

Jos minulla olisi lapsia tai lapsenlapsia, haluaisin heidän muistavan, että ihmisen erilainen ulkomuoto ei tee kenestäkään pahaa, rumaa tms. Jokainen ihminen on omalla tavallaan kaunis ja rakastettava. Erillaisuutta ei pidä karttaa eikä hävetä.

Vierailija

"Koulut pitää käydä ja sen jälkeen kerkeää perheen perustamaan." Tai paljon arkisempia; perinteisen pottupuuron, leipäkeiton ja makaronivellin teon. Ja, että juuri silitettyjä vaatteita ei kannata heti laittaa kaappiin, rypistyvät, pitää antaa hetken tuolin selkänojalla "jäähtyä".

Vierailija

Edelliseen liittyen on pakko kertoa se, että mummoni silitti jopa alusvaatteensa.
Hän sanoi, että mahtuu paremmin kaappiin ja tuholaiset kuolevat.

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielestäni tärkeintä on läsnäolo ja yhdessä tekeminen. Nykyisin lapsia kuskataan harraustuksiin mutta eihän se ole yhdessä tekemistä.

Asuin lapsena kesät mummin ja vaarin luona. Vaarin kanssa käytiin yhdessä kalassa pienellä puuveneellä. Vaari opetti minulle kärsivällisyyttä, istua nökötettin ja oltiin yhdessä. Kalasaalis ei ollut se tärkein juttu vaan yhdessäolo ja -tekeminen. Vaari otti minut myös mukaan kauppareissuille. Istuin mopedin tarakalla ja pidin kaksin käsin kiinni vaarista. Olihan se ihan erilaista kuin nykyisin lapset laitetaan auton takapenkeille istumaan.

Kiitos sinulle vaari, kaipaan yhteisiä hetkiämme.

Vierailija

Liikkumisen kipinän olen tainnut saada äidinäidiltäni. Hän käveli joka päivä, parhaina kaksi kertaa eikä niin huonoa keliä ollut, etteikö on hän lähtenyt ulos. Liki 90 vuotiaana hän vielä tapasi näin tehdä. Hän myös sanoi aina, että kun itsekin yrittää, niin Jumalakin auttaa.

Leena ET
Seuraa 
Liittynyt6.5.2014

Hienoa ajatuksia teillä keskustelijat! Pienen lapsen äitinä täytyy sanoa, että meidän perheessä mummi on mitä tärkein arjen apu. Ja miten hienoa on seurata lapsenlapsen ja mummin lämpimiä välejä - mummista jää taatusti sellaisen tärkeän aikuisen ihmisen muisto ja tunne lapselle. Tuki, jonka kannustava läsnäolo antaa, auttaa varmasti myös hyvän itsetunnon rakenumista. Ja muuten on se jännä, että vaikka pidänkin itseäni kohtuullisen hyvänä kokkina, mummin lihapullat ovat lapsesta parasta ruokaa. Ja pullat.

Leena

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vietin paljon aikaa vaarin kanssa koska mummoni oli yrittäjä ja teki pitkää päivää. Ihailin mummoa yli kaiken. 50-luvulla naisyrittäjät olivat harvassa. Mummolta sain ohjenuoran itsenäiseen elämään, ettei naisen tarvitse tyytyä pelkkään kotona olemiseen ja lasten hoitamiseen vaan että täyspainoisessa elämässä on muutakin. Vaari oli hyvin viisas mies koska kannusti mummoa ja otti osaa arkipäivän toimiin mm. tekemällä ruokaa vaikka itse oli fyysisesti hyvin raskaassa työssä.

Mummon ja vaarin lihapullille ei ole löytynyt voittanutta. Jauhoivat itse jauhelihan naapuritilalta ostetusta naudan lihasta. Mummo teki myös suussa sulavia kaalikääryleitä.

Isovanhempien merkitys on hyvin tärkeä. Läheisyys, joka tulee lapsuusvuosina, yhdessä tekemisen myötä, ei häviä vanhempanakaan vaan seuraa mukana koko elämän. Siihen kannattaa panostaa.

Vierailija

Mummi opetti rukoilemaan ja siunaamaan alustetun taikinan tekemällä sormilla ristin sen päälle. Minusta ei tullut uskovaista mutta taikinaa en pysty tekemään ilman että teen ristin ennen kun jätän taikinan kohoamaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat