Lihavuusleikkauksen läpi käynyt Sanna Tourunen: "Häpeän tunne lääkärissä oli hirveä"

Moni kuvittelee, että lihavuus­leikkaus on helppo keino laihtua. Ei se ole, tietää Sanna Tourunen, jonka elämässä uusiksi meni kaikki. Varsinkin korvien väli.Lue koko juttu

Lihavuusleikkauksen läpi käynyt Sanna Tourunen: "Häpeän tunne lääkärissä oli hirveä"

Sivut

Kommentit (44)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei ole muuta parannusta kun. Paperipussi päähän ja vain pimeellä liikkuu ulkona.

Vai niin. Miksi ihminen syö liikaa, miksi ei pysty kontrolloimaan syömisiään, miksi elämä pyörii ruuan ympärillä, miksi henkilöillä ei ole itsekuria, miksi lihavuudestaan syytellään hoikkia jotka pysyvät hoikkina,

heillä on myös aina itsekuria. Hoikat hemmottelevat itseään liikunnalla, jota lihavat ei tee, heidän liikuntansa on sohvan ja jääkaapin väli. Ottakaa ihmiset elämänne omiin käsiinne, kukaan muu ei sitä tee, eikä välitä.

Vierailija

En ymmärrä tätä lihavien ihmisten touhua, joka tuutista täysillä lihavia jotka eivät osaa elämäänsä elää.

Itse suhtautuvat kuin olisivat jotakin hyvää ja kiitettävää saaneet aikaan kun lihottavat itsensa 100 - 200 kiloisiksi.

On syytäkin hävetä saamattomuuttaan ja välinpitämättömyyttään itsestään kohtaan, ei siinä ole kiitoksen aihetta.

Mutta että haetaan hyväksyntää lihavuudelle joka tulee vastaan jokaisessa elämän tilanteessa on pakko katsella ylilihavia ja epämiellyttäviä laskikasoja jotka ovat itsensä himoissaan kasvattaneet noihin mittoihin.

Sitten pitäisi vielä tuntea myötätuntoa heitä kohtaan. Sitä ei ainakaan täältä heru.

Verraton kirjoitus. Onhan se nyt vallan tavatonta, jos pitäisi tuntea myötätuntoa toista ihmistä kohtaan. Pois se meistä.

nim. lihavuusleikkaukseen ensi kuussa

kirsikankukka55
Vierailija

En ymmärrä tätä lihavien ihmisten touhua, joka tuutista täysillä lihavia jotka eivät osaa elämäänsä elää.

Itse suhtautuvat kuin olisivat jotakin hyvää ja kiitettävää saaneet aikaan kun lihottavat itsensa 100 - 200 kiloisiksi.

On syytäkin hävetä saamattomuuttaan ja välinpitämättömyyttään itsestään kohtaan, ei siinä ole kiitoksen aihetta.

Mutta että haetaan hyväksyntää lihavuudelle joka tulee vastaan jokaisessa elämän tilanteessa on pakko katsella ylilihavia ja epämiellyttäviä laskikasoja jotka ovat itsensä himoissaan kasvattaneet noihin mittoihin.

Sitten pitäisi vielä tuntea myötätuntoa heitä kohtaan. Sitä ei ainakaan täältä heru.

Verraton kirjoitus. Onhan se nyt vallan tavatonta, jos pitäisi tuntea myötätuntoa toista ihmistä kohtaan. Pois se meistä.

Vain laiskat ja tahdottomat ihmiset tekevät noin vain pahaa itselleen. Ensin syöpötellään kaikki liikenevät rahat ja paino nousee lukemiin joka on vakavasti vaaraksi terveydelle. Kiusaaminen ja itsensä laiminlyöti ei lopukkaan siihen, vaan mennään taas siitä mistä on aita matalin, eli laitetaan omat tahdottomuuden synnit toisen niskoille. Että ei ihmisillä ole itsekritiikkiä, ei ylpeyttä, ei edes itsekuria. Vaan joku toinen määrittää elämänsä kuviot, annetaan oma tahtonsa toisen silppuriksi. Leikkaukseen laitetaan salpa  mahalaukkuun, tai sitä pienennetään, että sinne ei mahdu ruokaa kuin hiukkasen verran entiseen verrattuna. Se vasta on elämää hillua riskistä riskiin. Sanovat, että suomalaiset ovat sisukasta kansaa,  minä suuresti ihmettele mistä tuollainen sanonta on peräisin, mutta ahnetta kansaa on kylläkin, ahneita monille asioille mitä elämään kuuluu.

Niin ja unohdit tuosta listastasi vielä sen, että suomalaiset ovat toisinaan aika ...hmyyy...tekisi mieli sanoa tyhmiä, mutta ei se ehkä ole oikea termi kuvaamaan sinua Vierailija 24.2.2015 klo 21:16

kirsikankukka55

Niin ja unohdit tuosta listastasi vielä sen, että suomalaiset ovat toisinaan aika ...hmyyy...tekisi mieli sanoa tyhmiä, mutta ei se ehkä ole oikea termi kuvaamaan sinua Vierailija 24.2.2015 klo 21:16

Suotta ujostelet tuo teksti on oikein rehellinen ja suora.

Lihavilla ihmisillä on vain tapana olla ja elää ajattelematta.

Täytyyhän meitä pullukoitakin olla, että laihat tuntisivat olevansa parempia ja viisaampia, siis täydellisiä ihmisiä. Kumma vain, että itse syön paljon pienempiä ruoka-annoksia kuin hoikat ystäväni, enkä herkkuja ollenkaan. Jatkuvasti kuulen huomautuksia, että miksi syöt noin vähän. Silti olen pyöreä ja vanhemmiten paino näkyy vain nousevan. Mitä tulee tyhmyyteen (yleistä meillä lihavilla), niin minulla on 3 ylempää korkeakoulututkintoa, ennätysajassa suoritettuja kaikki. Sairauksia minulla kylläkin on ja lääkitys moneen vaivaan. Ja tuntuu, että aina uusi lääke nostaa painoa ja turvotusta. Äitini oli ikäisenäni myös pyöreä ja hänelle povattiin sen takia lyhyttä elämää. Hän kuoli äskettäin 98-vuotiaana ja painoi kuollessaan 35 kg. Että silleen. Ja teille tyhmille pyöreän ihmisen mollaajille (koskee myös lääkäreitä) sanon, että jokainen ihminen on yksilö ja kantaa itsessään ja geeneissään ominaisuuksia, jotka hän jo syntymässään saanut. Ulkonäköä tärkeämpää olisi jokaisen kehittää sisintään ja laajentaa omaa maailmankatsomustaan. Kuten isäni aikoinaan sanoi:"Näkö on kuin Luoja luo, sisin niinkuin itse tahtoo!"

Menkööt lihavat leikkaukseen kunhan maksavat kaikki leikkaukseen liittyvät kulut ihan itse!! Julkisia = verorahoja ei moiseen missään tapauksessa saa käyttää. Kyllä jokainen täyspäinen ihminen tajuaa missä vaiheessa painoa on liikaa ja pitäisi alkaa laihdutaa. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla mallin mitoissa, mutta painoideksi kertoo jo aika paljon missä mennään.

Okei anteeksi että olen olemassa läskeineni näkökenttääsi rumentamassa. Menen lähimmälle sillalle (jos se ruhoani nyt edes kestää) ja hyppään pois tieltäsi. Anteeksi. Enhän ole edes ihminen tai mitään kun olen läskikasa, tankki, ihrakasa, kauhistus. Saavatpahan kalat edes ruokaa, oli minusta edes se hyöty. Anteeksi vielä kerran että olen lastina täällä pallolla. Anteeksi.

eiköhän se ole silleen että jokainen meistä kantakoon kilonsa,piruako se kellekkään kuuluu.jos joku on päässyt leikkaukseen ja laihtunut sitä kautta,hyvä niin.Ärsyttää tämä ainainen keskustelu keväällä..mikä dieetti paras terassi kuntoon sun muut,ja joulun jälkeen..hävitä joulu-pötsi.Me ollaan kaikki ihmisiä,lihavia,laihoja sun muita..mutta pidetään liput korkealla.

Vierailija
kirsikankukka55
Vierailija

Vain laiskat ja tahdottomat ihmiset tekevät noin vain pahaa itselleen. Ensin syöpötellään kaikki liikenevät rahat ja paino nousee lukemiin joka on vakavasti vaaraksi terveydelle. Kiusaaminen ja itsensä laiminlyöti ei lopukkaan siihen, vaan mennään taas siitä mistä on aita matalin, eli laitetaan omat tahdottomuuden synnit toisen niskoille. Että ei ihmisillä ole itsekritiikkiä, ei ylpeyttä, ei edes itsekuria. Vaan joku toinen määrittää elämänsä kuviot, annetaan oma tahtonsa toisen silppuriksi. Leikkaukseen laitetaan salpa  mahalaukkuun, tai sitä pienennetään, että sinne ei mahdu ruokaa kuin hiukkasen verran entiseen verrattuna. Se vasta on elämää hillua riskistä riskiin. Sanovat, että suomalaiset ovat sisukasta kansaa,  minä suuresti ihmettele mistä tuollainen sanonta on peräisin, mutta ahnetta kansaa on kylläkin, ahneita monille asioille mitä elämään kuuluu.

Lihavuudessa ja tyhmyydessä on yksi ratkaiseva ero: lihavuudesta pääsee eroon, tyhmyydestä ei. Mahtaa olla näillä paasaajilla tavattoman paha olo, kun raivo puretaan täällä lihaviin. Ei tarvitse ihmetellä, mistä koulu- ja työpaikkakiusaajat tulevat. Täällähän niiden esiäidit ja -isät meuhkaavat. ET-lehti voisi julkaista näille meuhkaajille ihan oman pikakurssin ihmisyydestä, empatiasta ja suvaitsevaisuudesta sekä neuvoja oman pahan olon purkamiseen esim. liikunnalla. Tai ehkä näille on jo liian myöhäistä...

Vierailija

Menkööt lihavat leikkaukseen kunhan maksavat kaikki leikkaukseen liittyvät kulut ihan itse!! Julkisia = verorahoja ei moiseen missään tapauksessa saa käyttää. Kyllä jokainen täyspäinen ihminen tajuaa missä vaiheessa painoa on liikaa ja pitäisi alkaa laihdutaa. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla mallin mitoissa, mutta painoideksi kertoo jo aika paljon missä mennään.

Jaahas..jos asenne on tuollainen, niin pitäskö jättää hoitamatta:

tupakalla ja viinalla sairastuneet>>>keuhkosyöpä, maksakirroosi, haimatulehdus, keuhkoahtauma jne..?

omasta syystään liikenteessä loukkaantuneet tai vammautuneet?

tietoisesti vammaisena synnytetyt lapset?

vanhukset, jotka ovat jo selvästi elämän ehtoopuolella?

kalliita hoitoja tarvitsevat, ei koskaan työelämässä olleet ihmiset?

jne.

Tuskin kukaan terve 2-kymppinen tietää, mitä sairautta elämä tuo tulleessaan ja ottaisi kalliin henkivakuutuksen sairauksien varalta. kun on jo sairastunut, niin eihän sitä vakuutusta enää saa. Ja jos sairauksien varalta olevat vakuutukset pitäisi ottaa jo lapsena/nuorena, niin ollaankin  jo Amerikan mallissa ja ilman vakuutusta olevilla ei ole mitääbn mahdollisuutta itseään hoidattaa.

Miten on? Mihin raja vedetään?

Nyt leikkauksessa käyneenä voin sanoa, että heti aloin säästää yhteiskunnalle. sain jättää polvikipuun määrätyt lääkkeet pois. kelakorvattavat sellaiset. Toivottavasti kohta voin luopua verenpainelääkkeistä, myös kelakorvattavia. Jos vältän tällä diabeteksen, tulee se jo huomattavan edulliseksi yhteiskunnallemme.

Kun en voi syödä niin paljon kuin aikaisemmin, jää muille enemmän jaettavaa . Junassakin mahdumme mukavammin kulkemaan, kun en täytä kahta penkkiä.

paljon on hyötyä yhteiskunnallemme siitä, että minut leikattiin. ja sekin on vielä mainittava, että maisemakin kaunistuu, kunhan tästä vielä laihdun

Vierailija

Jos lääkkeitä on käyttänyt vuosikymmeniä vain sentähden, että on liikalihava! Eiköhän viimeistään silloin kun huomaa kipuja ja vaivaa olisi ensin lähdettävä laihduttamaan, eikä mennä hakemaan taas kipuun uutta lääkettä ja kuvauksia ja kokeita terveyskeskuksesta.

Vierailija
Vierailija

eiköhän se ole silleen että jokainen meistä kantakoon kilonsa,piruako se kellekkään kuuluu.jos joku on päässyt leikkaukseen ja laihtunut sitä kautta,hyvä niin.Ärsyttää tämä ainainen keskustelu keväällä..mikä dieetti paras terassi kuntoon sun muut,ja joulun jälkeen..hävitä joulu-pötsi.Me ollaan kaikki ihmisiä,lihavia,laihoja sun muita..mutta pidetään liput korkealla.

Kyllä varsi pysyy hoikkana kun liikkuu, ja ruokarahat loppuu puolesta kuusta. On pakkolaihdutusta. 

Kylläpä tämä lihavuusleikkaus herättää suuria intohimoja. Ei ole ihme, ettei asiasta julkisesti puhuta (leikkaukseen meno salataan), kun mielipiteet ovat mitä ovat.

Sen verran noista julkisen puolen kustannuksista haluaisin mainita, että leikkaus maksaa itsensä takaisin varsin nopeasti. Missä menee raja, kun mietitään, mitä itseaiheutettua sairautta ei pitäisi hoitaa julkisilla varoilla? Juopot tulisi jättää kadulle kuolemaan? Nistit potkia puskiin pois silmistä sen sijaan, että heille jaetaan ilmaisia ruiskuja? Ainahan on mahdollista, että joku selviää "kuiville".  Ja jos lihava hoidetaan ajoissa kuntoon, hän ei kuluta veroeuroja työpoissaolojen ja liitännäissairauksien takia. Kyllähän läskin hoitaminen on kannattavampaa kuin nistien ja juoppojen, joista harva kuntoutuu koskaan työkykyiseksi, vaikka hengissä selviäisikin. Arvostelijat voisivat hiukan miettiä näitäkin puolia, ennen kun louskuttavat leukojaan.

Mutta niinhän se on aina ollut, että lihavia on pidetty B-luokan kansalaisina, joille vain juuri ja juuri kuuluu oikeus elää. Heitä saa inhota ja halveksia surutta, vailla minkäänlaista empatiaa - saati sympatiaa.

Ja missäpä muualla kuin netissä - nimerkin takaa on mukava vihata, huudella ja haukkua!

Terveisin Yx läski

Niin, ja kaikki tupakoitisijat maksakoot itse keuhkosyövän hoitonsa ja kaikki epäterveellistä ruokaa syövät (mutta tietysti normaalipainoiset) maksakoot itse diabeteshoitonsa ja kaikki alkoholia juovat maksakoot itse päihde- ym. hoitonsa ja ja ja....

Mennäänkö ihan Ameriikan malliin että ne, joilla on varaa saavat hoitoa - heikot sortukoot elon tiellä?

Joillakin on ilmeisesti itsellään niin mallikkaat elintavat että on varaa vaatia ylipainoisia maksamaan omat hoitonsa, hohhoijaa....

Jos kaikki lihavuus kaikilla ihmisillä johtuisi jostain yhdestä ja ainoasta asiasta, ei lihavia olisi lainkaan. Konstit olisi keksitty jo aikoja sitten torjua tuo kiusallinen vaiva. Sinun (16.4.) ajatusmallisi mukaan myös tupakoinnista ja alkoholista johtuvien sairauksien hoito tulisi jokaisen kustantaa itse - ei hullumpi ajatus, muuten. Kolareissa vammautuneet myös maksumiehiksi, mitäs ovat lähteneet autoilemaan ja sitten tyhmyyttään menettäneet ajoneuvonsa hallinnan. Rasitusvammoja ainakaan ei saisi hoitaa verovaroin! Kuka tyhmä nyt niin rehkii, että paikat hajoaa? Synnytyksien ja raskauksien hoito ei tulisi kysymykseenkään - kuka on käskenyt hankkiutua raskaaksi? Ennenkin synnytettiin ojanpientareella töitten lomassa. Näillä metodeilla rahat säästyvät ja maailma pelastuu...mutta keitä varten se terveydenhuolto sitten oikein on?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat