Vierailija

Ison sydänleikkauksen jälkeen olen kuin ompelukoneella kokoon ommeltu. Sääressä on pitkä arpi, se on kyllä ihan siisti. Mutta rintakehällä on iso ja ruma arpi joka jatkuu lähes leukaan asti ja lisäksi on pieniä arpia parissa kohtaan.

Uintia harrastin ennen leikkausta mutta nyt ei kantti riitä mennä alasti suihkuun ja muiden töllötettäväksi. Voisinkohan käyttää sellaista merkkiä ettei tarvisi riisua uimapukua pois ja mistä löytäisin uimapuvun mikä peittäisi arvet. Säären arpia en niinkään häpeä.

Sivut

Kommentit (44)

Älä suotta häpeile arpiasi, saatat yllättyä positiivisesti. Itsekin samanlaisena könysin arkaillen saunanlauteille mutta usein sain positiivisia ja kannustavia kommentteja, vieraat ihmiset alkoivat jutustella omista sydänsairauksistaan. Arvethan ovat osoituksena siitä että olet saanut  tilaisuuden uuteen elämään. Kari Tapion sanoin: Näitä arpia en enää peitä, ne on aarteita sittenkin....Tsemppiä.

Minulla on kuukausilippu urheiluopiston uimahalliin missä käy paljon nuoria. Eivätkä taida pahemmin perustaa sydänvaivoista puhumisesta. Enkä itsekään haluaisi arpiani esitellä kuin sotaveteraani vaan haluaisin vaan rauhassa uida ilman töllötystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihmisillä on paljon pahempiakin vikoja kuin jotkut arvet ja silti käyvät uimahalleissa. Arpensa on vain hyväksyttävä.

Kannattaa varmaan kysyä uimahallin henkilökunnalta miten voisi toimia, kun ei halua esitellä arpiaan. He osaavat neuvoa miten toimitaan.

Olen myös sitä mieltä, ettei arpiaan tarvitse hävetä, mutta voin kyllä ymmärtää, että ei halua niitä esitellä.

Olen ollut uimahallin aktiivikävijä noin 50 vuotta. Kävijöitä on eri-ikäisiä ja -kokoisia. Meitä löytyy joka lähtöön eikä mitään hävetä. Näin vanhemmiten enemmän kiinnittävät huomiota nuorison tatuoinnit kuin iän mukanaan tuomat arvet. Ihmettelen miksi nuoret pilaavat ihonsa monestikin rumilla tatuoinneilla. Arvet ovat kauniita. Ne kertovat oikeasti eletystä elämästä.

Eikö jo viimeistää ikäihminen voisi opetella hyväksymään itsensä ja elämänsä? Rohkeus on erittäin voimaannuttavaa, kokeile sinäkin joka pelkäät, ujostelet ja piilottelet itseäsi. 

Voi jumalavita etten jaksa tätä ikäihminen lässytystä. Olen vasta 60vuotias ja käynyt iät ja ajat uimahallissa ja istunut alastomana lauteilla ja suihkussa. Jos minä suuren leikkauksen jälkeen, en enää uskalla mennä uimaan, en myöskään jaksa lukea ikäihmiislässytystä.

Vierailija

Voi jumalavita etten jaksa tätä ikäihminen lässytystä. Olen vasta 60vuotias ja käynyt iät ja ajat uimahallissa ja istunut alastomana lauteilla ja suihkussa. Jos minä suuren leikkauksen jälkeen, en enää uskalla mennä uimaan, en myöskään jaksa lukea ikäihmiislässytystä.

Mitäs sitten kyselet ja kirjottelet ikäihmisten palstoilla.

Koska tämä on eläkeläisten foorumi eikä ainoastaan ikäihmisesten foorumi.

On se kumma, kun ihmisen pitäisi vaan hyväksyä kaikki mitä annetaan, kun on jotain tiettyä ikää.

Ei ole eläkeläinen ikäihminen.  Ikäihminen on täysin keksitty sana jota itseään kunnioittava ihminen ei itsestään käytä. On rohkeaa uskaltaa sanoa olevansa vanha ihminen, yhtä rohkeaa kuin mennä arpisena uimahalliin.

Vierailija

Eläkeläinen on ikäihminen.

Onhan näitä sairaus sunmuita eläkkeitä. Joten nuorehkoja ikäihmisiäkin täällä voi kirjoitella 

kirsikankukka55

Kannattaa varmaan kysyä uimahallin henkilökunnalta miten voisi toimia, kun ei halua esitellä arpiaan. He osaavat neuvoa miten toimitaan.

Olen myös sitä mieltä, ettei arpiaan tarvitse hävetä, mutta voin kyllä ymmärtää, että ei halua niitä esitellä.

Kiitos asiallisesta vastauksestasi Uimahallin henkiikökunnaltako minä kysyn sellaista merrkkiä uimapukuuni jolla saisin ainakin aluksi pitää koko ajan uiimapukua päällä? Jalan arpi vaikka on pitkä ei minu häiritse.

Nyt vielä, kun arvet ovat niin uusia, ne ovat oikein korostetusti esillä mutta aikaa myöten kyllä haalenavat ja itsestänäkin tulee rohkeempi. Uinti ja kävely vasta onnistuvat ja ainainen kävelykin jo tympii ja voisin mennä vaikka vesijumpparyhmään.

Löysin tälläisen

Mikä on käyttöoikeusmerkki?

Käyttöoikeusmerkkejä myydään uimahalleilla, ja niitä voi tilata SUH:n verkkokaupasta. Monet järjestöt, kuten syöpäjärjestöt, saattavat tilata näitä merkkejä jäseniensä hankittavaksi. Käyttöoikeusmerkki uima-asussa osoittaa, että uimari on saanut oikeuden pitää uimapukua yllä uimahallissa, niissäkin tilanteissa, kun säännöt ohjaavat toimimaan ilman uimapukua. Yleisimmin syynä on syöpäsairaus, avanne tai jokin muu asia. Nähdessäsi käyttöoikeusmerkin asiakkaan uimapuvussa, voit luottaa siihen, että uimapuvun käyttöön on perusteltu syy.

http://www.suh.fi/toiminta/erityisuinti/kayttooikeusmerkki

Ja hinta näyttää olevan 2,20 €

Ymmärrän ketjun aloittajaa ja sitä ettei hän halua olla huomion kohteena. Kokemukseni mukaan kuitenkin uimapuvun käyttö suihkussa ja saunassa herättää enemmän huomiota ja pahansuopia katseita kuin alasti oleminen arpineen kaikkineen. Epäilen kuinka moni huomaa tai edes ymmärtää tätä merkkiä.... Suosittelen rohkaistumaan. Katseet eivät tapa ja saunan lauteilla voi löytyä ymmärtävää juttuseuraa.

Minä en hae uinahallista juttuseuraa enkä varsinkaan halua puhua siellä sairauksista.

Löysin uimapuvun mikä lähes kokonaan peittää arven ja tilaan mertkin. Jäähän minulle vielä pitkä jalan arpi mitä voivat tuijotella.

Tietysti jotkut ovat ujompia ja arempia. Neuvoisin silti menemään vaikka ammatti-ihmisen kanssa juttelemaan jos asia on niin kipeä ja arka, että se haittaa jokapäiväistä elämää. Itselläni on monen kokoisia arpia etupuolellani eri leikkauksista. Kuten lapsenlapseni sanoo katsellessaan minua: mummo on ollut monta kertaa miekkailemassa ja saanut paljon osumia itseensä :-)  Itseäni nämä arvet eivät haittaa yhtään. Olen valmis vastaamaan jos joku kysyy. Muutenkin olen sangen sosiaalinen ihminen. 

Kaikkihan me töllistelemme kaikkea mikä on poikkeavaa. Jokainen tietää, että arvet johtuvat jostain "remontista". Ne arvet vain pitää hyväksyä, eikä kiinnittää muiden katseisiin huomiota.

Toisaalta on myös luotu järjestelmä ja merkit ja tietenkin niitä kannattaa käyttää, jos haluaa pitää uimapuvun päällään. Töllistelijätkin voisivt opetella olemaan töllistelemättä kaikkea erilaista. Miksi sen erilaisen pitäisi oppia sietämään töllistelyä, joka kuitenkin noin yleisesti ottaen on hyvien tapojen vastaista?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat