Leipäjonot, hyvinvointivaltiomme häpeä
Leipäjonot, hyvinvointivaltiomme häpeä
Arvostettu talouslehti Financial Times käsittelee Suomen tilannetta laajasti jutussaan. FT:n jutusta piirtyy synkkä kuva Suomen taloustilanteesta. Lehden toimittaja kuvaa Helsinginkadun leipäjonoa toteamalla, että 2600 ihmisen joukko ei ole jonottamassa uusinta Applen tai Nokian puhelinta, vaan munia, maitoa ja leipää. Veikko Hurstin aloittamaa avustustyötä nykyisin jatkava Heikki Hursti kertoo lehdessä, että kävijämäärä on tuplaantunut sitten vuoden 2012. FT:n mukaan Suomen tilanne kertoo siitä, että euroalueen kriisi ei kosketa vain eteläisen Euroopan maita. Suomen vaikeuksista kertoo se, että nykyinen taloustilanne on FT:n mukaan jo pahempi kuin 1990-luvun lama. Pankkiiri Björn Wahlroos kommentoi lehdelle, että Suomen ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua. Suomen Pankin johtaja Erkki Liikanen puolestaan toteaa, että Suomeen on kohdistunut useita iskuja samanaikaisesti: metsäteollisuuden ja Nokian alamäki, Venäjän tilanne, väestön ikääntyminen. - Vain harva jos yksikään maa Euroopassa on saanut yhtä monta iskua kerralla, Liikanen sanoo. Financial Times käsittelee laajasti myös Suomen tulevia eduskuntavaaleja, keskustan gallupsuosiota ja hallitusasetelmia.
Suomesta puhutaan hyvinvointivaltiona. Köyhissä välimeren maissa leipäjonot on luonnollisa, mutta Suomessa, rikkaassa pohjoisen valtiossa sitä pidetään häpeänä.
Suomessa on varmasti paljon köyhyysloukussa olevia ihmisiä joille nuo leipäjonot ovat pelastus, mutta kun siellä on näitä varakkaitakin jotka käyvät hakemassa ilmaista ruokaa. Nämä varakkaat henkilöt jotka varmasti tiedän käyvän leipäjonossa, ovat enemmän tai vähemmän alko-ongelmaisia. Mielestäni jonkunlainen kontrolli pitäisi olla kenelle sitä ruokaa jaetaan, ei sellaisille joilla on varallisuutta, käyttäkööt vähemmän päihteitä että on varaa käydä ruokakaupassa.
Päihteet ovat valtion tulonlähe. "Hyvinvointivaltiota" on niilläkin verotuloilla rakennettu. Pitää huolehtia niistäkin, jotka tuovat tulonsa viinakauppaan. Siksi en kehota Hurstia jakamaan viinaksia.
Osa ihmisistä täytyy tuhota että vyvinvointi riittää hallinnolle. Yleesä tapettiin sodissa tai pakotettiin Ruotsiin.
Lähenpänä totuutta. Valtion leipäjonot. Ei täällä enää hyvinvoinnista voi puhua jos ei sorru valehteluun. Toivottavasti uusi hallitus pistää soppatykit ruuan jakeluun ja mieluusti johonkin tyhjään halliin.
Jaa. MInä olen käynyt kun olin työttömänä valtion korvauksilla eikä minua hävetä yhtään. Pitäiskö minun hävetä kun saan pitäjälle asumistukea ja eläkettäkin saan.
Ei sanoa eikä mennä.
Juuli
Voiko asumistukea siis saada asuntoon, jossa ei asu?
juuli 16.3.2015 klo 20:01 (muokattu 16.3.2015 klo 20:03)6/8
Jaa. MInä olen käynyt kun olin työttömänä valtion korvauksilla eikä minua hävetä yhtään. Pitäiskö minun hävetä kun saan pitäjälle asumistukea ja eläkettäkin saan.
Hän, joka on joutunut leipäjonoon turvautumaan, niin ei se ole hänen vikansa ja häpeänsä. Kyllä se on yhteiskunnan päättäjien vika ja häpeä. Vai olisiko se rikkaiden ahneuden vika...
Ansiotulot 380e/kk puhtaana käteen,töitä 24/7 kolme vapaapäivää kuukaudessa,omaishoitaja maksan verot jms palkastani tottakai!,,leipäjonoon pakotettu,ja hävettää niin "pirkutisti"
köyhä,ahkera kansalainen:(
ei voi! asumistuki asumaasi asuntoon,helposti kontrolloitavissa,vastaus kysyjälle
Tehtaat ja työt nollattu. Metsät raiskattu. Pellot paketissa. Iso kiitos kokoomus & Sdp Katainen ja taustatuki. Eikä homma maksanut kuin 50 miljardia.
Leipäjonoissa, ainakin Helsingissä jonottaa ihmisiä joilla ei ole mitään tarvetta leipäjonotukseen. Esim. venäläisiä naisia seisoo metroasemalla leipäjonossa täytetyillä kasseineen ja murentavat saamansa leivät puluille. Olen tämän nähnyt itse moneen kertaan, joten ei kaikki ole köyhiä jonottajia.
Varmasti näitä ruoka-avun väärikäyttäjiä on joukossa venäläisiä ja suomalaisiakin. MUTTA kyllä pääosa on varmasti oikeasti apua tarvitsevia. On hienoa, että on näitä Hursteja ja muita, joilla sydän sykkii lähimmäisen hyväksi.
Syyttävä sormi kuitenkin osoittaa näiden kahden kauden hallituksiin. Kotimaisista köyhistä ei ole niin väliä, pääasia on avustaa EUn pankkeja. Ei olisi kummoinen panostus poistaa Suomen asunnottomuutta taikka leipäjonojamme. Olemme muuten ainoa "rikas" pohjoismaa, jossa on leipäjonoja.
Vaalit lähestyy, kaikkien pitäisi tehdä johtopäätöksiä. Haluammeko leipäjonojen pidentyä, vai haluammeko tasa-arvoisempaa tulevaisuutta.
Minä haluan lopun asunnottomuulle ja leipäjonoille, Siksi ääänestän EI HALLITUSPUOLUITA. Äänestän muutosta.
Kuuntelin kansan radion ja leipä jono,onko että ei koskaan ole tehty tutkimusta siitä kuka on oikeesti vailla.Suurin osa hyvin lihavia toisilla tupakka hampaissa,meneekö annetaanko mahdollisuus käyttää rahat olkoon sitten toimeen tuki kelan päivärahat johonnki,Vaikka Muumi mukien keräykseen ,nurkat täynnä eläimiä.Kissoja saatta olla useampi ,koiria useampi.Itelläkin on mutta yks koira kissoja 2 yks pelastin pienenä pentuna omistajaa ei löytynyt ja eläin koti kymmenien kiometrien päässä.Eläke ja asumistuki yht,1270 e mulla josta siis vuokra 512e ,olen kilpailuttanut sähkön ,puh ja netti 25e kk ei oo huippu nopea.Päivän lehdestä en luovu.Puutarha mökin olin maksannut eläke ikää josta mulla menee n500e vuosi on puidenosto sähkö vuokra paikasta työtunnit ,siis 12kk .Ei päätä huimaa ,lapset käyttää kans .Olen niitä jotka ei voi lämpimässä olla ja kun palkka ollut pieni ei oo tullut ulkomaille haikailtua.On meidän lähellä hyvän mielen tori josta saa hakea ilmaiseksi,kukaan ei kontroloi.Nainen ei lapsia hakee lasten vaatteit ja sillä oli kirppari pöytä johonka pääty haetut tavarat.Kuullut muiltakin mutta minusta kaikilla pitäis olla faktat näyttää sillä ei me aina olla niin rehellisiä Suomalaisia. kun valitetaan niin pitää valittaa ettei luulla jotta pärjäisin omilla.Hurstin pitäis laitta kysely perusturvan kanssa.
Kyllä noita avun väärinkäyttäjiäkin on, itsekin olen sen havainnut. Tupakka ja alkoholi ovat kumpikin ylellisyys-elintarvikkeita, jopa terveydelle vahingollisia. Kun niistäkin luopuu, niin ihmeesti rupeaa ruokaraha riittämään. Lihavuus ei kylläkään ole merkki varakkuudesta, vaan tutkimustenkin mukaan vähävaraiset ovat keskimäärin lihavampia kuin varakkaat (vertaa vaikkapa "Nalle" tai Stubb). Jotkut jonottavat ruokaa lämpimissä autoissaan, kun toiset hytisevät vieressä, ulkona jonotuspaikallaan. Vaatteiden eteenpäin myyjiä tiedän myös, ja sellaisia jotka vievät sämpylöitä myytäväksi omistamaansa ravintolaan. Kiinnikin ovat jääneet jotkut.
- Mahtavaa, kun perjantaina sain kirjeestä lukea että mini-eläkkeestäni on leikattu jonkin indeksi-tarkistuksen nojalla, samaan aikaan kun monet hinnat ja maksut ovat nousseet. Siis entistäkin ahkerammin käytävä ruoka- ja leipäjonoissa. Toivottavasti influenssa ei iske, se kun nyt riehuu meidänkin kaupungissa.
Tosi surullinen näky satojen metrien ihmisjono, vanhuksia, rollaattorilla liikkuvia, yksinhuoltajaäitejä lapsineen, jonottamassa ruokaa. Joka jonossa jokunen asunnotonkin
Olen kuvitellut, että v 2016 ei enää tarvitse yöpyä roskiksessa, vaan luuloni on väärä. Paikkakunnan lehti kertoi, että kunta ja seurakunta pyrkivät ainakin kovien pakkasten aikana järjestämään hätämajoitusta. Vaan kuitenkin lehtiroskiksissakin on yöpyjiä.
Eräälle ryhmälle kansasta tarjotaan hotellitasoista majoitusta, kolme lämmintä ateriaa plus välipalat, puhtaus ja yksityisen terveyspalvelut.
Hieman laittaa ihmetyttämään
Leikkausten seurausta
Viikko sitten uutisissa kerrottiin puurakenteisen omakotitalon tulipalosta, jossa kuolivat noin 80-vuotiaat nainen ja mies. Mies oli pahasti dementoitunut ja odotti pääsyä ympärivuorokautiseen hoitolaitokseen.
Oli tavallinen tammikuinen pakkaspäivä. Puolenpäivän aikaan puutalossa asuvan iäkkään naisen tytär Pirjo* oli käynyt jokapäiväisellä tervehdyskäynnillään äitinsä luona. Yleensä Pirjo kävi pikaisesti kaupassa ostamassa äidilleen ja hänen miehelleen Raunolle* päivän ruokatarpeet. Niin nytkin.
– Rauno ei dementiansa takia enää kyennyt käymään lähellä sijaitsevassa kaupassa, vaan eksyi matkalla. Raunon muisti oli huonontunut jo useamman vuoden ajan, mutta viime keväänä tilanne oli jo todella surkea, Pirjo kertoo.
Miten hallitus pystyy hoitamaan maatamme kun leipäjonot on ylivoimainen asia
Leipäjonot, ovat kansan ahneuden ilmentymä, tottakai he ja me käytämme jos ilman saamme,
vaikka ei olisi vihoviimeistä tarvettakaan, kun elämä on opettanut jo nöyrtyämää, laiskuuttaan tai älykkyyttään hyväksi käyttäen. Säästyy ylpeyden rippeet parempaan tarkoitukseen. Luuletteko, että jakelijat tätä ilman palkkaansa tekevät?
Lehdet ovat hehkuttaneet hyvntekeväisyyttään, näinkö on? Epäilen!
Juuri näin. En tiedä mitä nää sielä tekee. Suutuvat jos eivät saa sitä mitä haluavat. Kun olet vähävarainen ja nälkä pakottaa jonoon alkaa moiset temput suututtamaan!