Stressi kuriin Fodmap-ruokavaliolla – "lääkäri kehotti kokeilemaan"

klo 19:02 | 21.6.2017
Helsinkiläinen Merja Vuorisalo, 64, sai närästyksen ja ärtyneen suolen oireyhtymän kuriin välttämällä fodmap-hiilihydraatteja.Lue koko juttu
Helsinkiläinen Merja Vuorisalo, 64, sai närästyksen ja ärtyneen suolen oireyhtymän kuriin välttämällä fodmap-hiilihydraatteja.Lue koko juttu
Ladataan...
Suomalainen dieetti voisi olla TON-ruokavalio?
Gluteeniton, laktoositon ja sokeriton. kun siitä vielä poistaa sappivaivoja aiheuttavat kaali-, palko- yms kasvikset ja rasvat niin nykyaikana saa jo kaupasta kiitettävän valikoiman, vaikkakin 2 -4 kertaa normaaleja kalliimman ruokalajitelman.
Ja katsotaanpas tuollaista erikoisruokavalioa myös tarkkaan mikroskoopin läpi. Moni tautinen paranee siirtyessään luonnolliseen ruokavalioon ilman mainonnan tyrkyttämiä ravintolisiä ja erikoisuuksis. Paitsi kalaöljyä tietenkin.
Hypetystä tämäkin on, mutta liikunta parantaa velttoilijan vatsan ja suolen toimintaa. Kuka muistaa Niilo Tarvajärven: Ylös, ulos ja lenkille!
Tultulta kuulostaa tuo juttu. Artyneestä paksunsuolen oireyhtymästä nyt kärsinyt yli vuoden. Ruokavalio on auttanut todella paljon. Vatsan poltetta ja närästystä tulee herkästi vieläkin mm kahvikupillisen jälkeen. Siitä kun on kokonaan niin vaikea luopua. Aloe Vera geelijuoma aamuin illoin pieni määrä on ollut oiva apu. Vihreä sekä rooibos tee ovat hyviä juomia. Ruokajuomana Molkosan on ehdoton ykkönen. Akuutissa tilanteessa ei voinut kovin kauas wc:stä mennä, joten lenkille lähdön ajankohtaa on saanut miettiä tosi tarkkaan. Kauppojen veskit on kyllä tutuiksi tulleet. Lääkäri kirjoitti Nexium reseptin, joka onkin ollut paras närästykseen.
Toistuva päivittäinen närästys oli tullut jo tavaksi iltaisin. Söinpä miten varoen tahansa. Sitten jätin kaiken viljan pois. Ennen olin syönyt mieluusti leipää. Lähinnä tummaa.
Kokeeksi en syönyt mitään viljapitoista. Siis mitään ja missään muodossa. Kahvia punaisen maison kanssa join edelleen ja kasviksia söin.
Melkein väklittömästi loppui polte ja närästys. Tätä leivättömyyttä ja jauhittomuutta meni kolme viikoa. Sitten teki mieli leipää ja olen sen palauttanut syömisiini, mutta lievää oiretta jo tuli. Lihaa syön vähän, tuskin lainkaan, joten on vaikea keksiä syötävää. Kananmunat tuntuvat sopivan. MIelileipäni on ollut kunnon hapanruisleipä, mutta se ei oikein sovi mahalleni. Tosi harmi.
Minulle sopivat viljatuotteista kauratuotteet. Paahdan Vaasan tehtaiden kaurapalat. Ovat
todella herkullisia. Kannattaa kokeilla.
Minä muutin aamuouuron kaurasta alkuvehnään eli spelttiin. Se on vähiten hapoa tuottava ja maukas puuro. Hiukan vaivaannuttava laittaa. Sitä voi tehdä useamman annoksen ja lämmittää uudelleen ja mielestäni maku säilyy hyvänä. On tasannut hapooisuutta ja edesauttanut suoliston tulehdusta. Muita kokemuksiani aiheesta blogissani .
Omakroppa.blogspot.fi
Vatsavaivat loppuivat itselläni 30 vuotta sitten, kun tein tietoisen päätöksen ja siirryin kasvissyöjäksi. Lihaa en le koskaan syönyt paljoakaan, lapsenakin kotona ruuan pääpaino oli kalaruuissa.
Muistan myös äitini sanoneen jo 60-luvulla, ettei lihan syönti ole hyvästä; se aiheuttaa suolen tukkoisuutta. Itselläni kasvissyöntiin siirtyminen on ensisijaisesti eetinen valinta, mutta terveyshyödyt tulevat mukaan kiitettävästi. Viimeisen 15 vuoden aikana vegaaniset tuotteet ovat kehittyneet täydellisen monipuolisiksi ja nykyisin olen 90% täysin vegaani - luomujuustosta en ole kuintenkaan luopunut.
Kasvissyöjä/vegaanina en ole joutunut luopumaan mistään, päinvastoin. Tietämykseni ravitsemuksesta on kasvanut ja täysipainoinen ravinto innostaa kokeilemaan erilaisia uusia vaihtoehtoja, kuten mm. gluteenittomia leivonnaisia ja itsetehtyjä pähkinä-siemenmaitoja:)