Vierailija

Olen päättänyt hakea osatyökyvyttömyyseläkettä ja eläkkeen määrä olkoon vaikka 800 euroa ja palkka jonka saan tienata eläkkeen rinnalla on 1800 euroa.

Onko minun nyt pakko tienata tuo 1800 euroa joka kuukausi vai voinko tienata pienemmän summan? Vai onko se niin, että on tärkeää ettei tuo summa ylity? Ja eläkelaitokselle lähetän suunnitelman miten ajallisesti vähennän työaikaani?

Kauhian sekava kysymys.

Sivut

Kommentit (30)

Ei ole pakko tienata tuota 1800 euroa. Maksimissaan saat tienata tuon summan/kk. Itse olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen kolmivuorotyötä.  Saan tienata kuukaudessa 2050 euroa. KEVA tarkastelee kuitenkin ansioitani vuositasolla, eli vuoden aikana saan tienata 24600 euroa. Joku kuukausi tuo summa jää alle , mutta toisena kuukautena teinaan sitten enemmän. Toissa vuonna tuo summa meinasi ylittyä joten otin joulukuussa viikon virkavapaata  jottei eläkkeen maksu katkeaisi.

Leena ET
Seuraa 
Liittynyt6.5.2014

Hei! Kiitos hyvästä kysymyksestä! Tiedoksi, taloustoimittajamme selvittää asiaa parhaillaan. Verkkoon on siis tulossa piakkoin lisää tietoa aiheesta Työnteko ja tienaaminen osatyökyvyttömyyseläkkellä.

Pysykäähän siis sivuilla!

Ja kivaa viikonloppua kaikille täältä harmaasta Helsingistä.

Leena

Vierailija

Ja hyvinkö olet rahallisesti pärjäillyt?

Luulisi että on pärjäillyt jos vuosiansio on 24600 ja siihen vielä eläke päälle. Läheskään kaikki eivät pääse samoihin summiin vaikka tekevät kokopäivätyötä.

Voi herran pieksut tätä foorumia, onko kaikki eläkeläiset näin katkeria vai onko tälle foorumille sattunut tulemaan eläkeläisten pohjasaikki. Tälle foorumille oikeasti toimitus voisi tehdä jotain.

Osatyökyvyttömyyseläkkeellä maksetaan palkan lisäksi siis osaeläke, joka on puolet työkyvyttömyyseläkkeestä . Kyllähän sillä tulee toimeen  ja onhan se tavallaan "sopeutumista" siihen millaista on elää sitten pelkän eläkkeen varassa. Tietenkin olisi toivottavampaa , että olisi voinut tehdä kokopäivätyötä normaaliin eläkeikään saakka, mutta sairaus on osa elämää....

uljas karo

Niimpä,se ei ole kuin manulle illallinen hakea aina voi-vaan pääseekö se onkin jo ihan toinen juttu!? no onnea yrityksellenne!

Ummikko

Onko tavallista että käy niin ettei osatyökyvyttömyyseläkettäkään myönnetä? Mitä sitten jos ei jaksa enää täyttä työtä?

elä ja nauti nyt

Minä sairastin syöpää ja jäin osa-aikaiselle eläkkeelle jo nuorena ja tuolloin sanottiin tarkkaan, paljonko saa ansaita.

Sitten kun tulee vanhuuseläkeikään saa tienata vaikka miljoonan kuukaudessa. Minulle tuo aika tuli 63 vuotiaana ja jatkoin tultuani "terveeksi" työntekoa, jolloin eläkettäkin karttui lisää.

Jos on sairauseläkkeellä kokonaan, saa nykyisin tienata eläkelaitoksen ilmoittaman määrän kuukaudessa eli se on summa, joka on eläkepalkan ja eläkkeen välinen määrä. Osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ollessakin summa on se, mikä on koko palkan ja osa-aikaiseläkkeen välinen määrä eikä sitä saa ylittää yhtään.

Grandmama

Hei!

Arvostelijat jääkööt omaan arvoonsa. Ainakin minä olen onnellinen siitä, että saatoin olla työssä ja saada pientä osa-aikaiseläkettä. Sain rauhassa katsoa, mihin elämä kuljettaa ja saanko edes elää. Sain elää ja aloittaa uuden elämän ja olla onnellinen. En saa isoja rahoja, mutta järjestelyllä pärjää vähemmälläkin.

Mää vaan

Eihän se osatyökyvyttömyyseläke tule kuin manulle illallinen.
Ensinnäkin riippuu iästä ja sairauden laadusta. Jos olet kuuskymppinen tai yli niin silloin on helpompaa,ei ainakaan alata enää kouluttamaan uuteen ammattiin.
Jos olet nuorempi niin uuteen ammattiin kouluttaminen tai työpaikan sisällä helpoimpien hommien etsiminen on ensisijainen vaihtoehto.
Itse sain osatyökyvyttömyys paperit viiskymppisenä ja hyvin tällä elläkeellä+palkalla pärjää.
Onneksi tuli aikoinaan hakeuduttua hyväpalkkaiseen hommaan vaikkakin fyysisesti raskaaseen.

Vierailija

Siis Mää vaan, mitä tarkoitat tuolla, että kuusikymppisen ois helpompi päästä osatyökyvyttömyyseläkkeelle kuin viisikymppisen? Eikä se olekaan sairauden vaativuudesta kiinni? Ja onko tämä systeemi siis parempi hyväpalkkaiselle kuin pienipalkkaiselle? Tuleeko ne rahat enemmän niistä vähistäkin työtunneista kuin siitä osatyökyvyttömyyden rahasummasta? Millai niitä muuten verotetaan? Mukavaa kun täällä on kokemusta asiasta.  Ja saa tietoa.

Mää vaan

Vierailija kirjoitti:
Siis Mää vaan, mitä tarkoitat tuolla, että kuusikymppisen ois helpompi päästä osatyökyvyttömyyseläkkeelle kuin viisikymppisen? Eikä se olekaan sairauden vaativuudesta kiinni? Ja onko tämä systeemi siis parempi hyväpalkkaiselle kuin pienipalkkaiselle? Tuleeko ne rahat enemmän niistä vähistäkin työtunneista kuin siitä osatyökyvyttömyyden rahasummasta? Millai niitä muuten verotetaan? Mukavaa kun täällä on kokemusta asiasta.  Ja saa tietoa.

No ensinnäkin osatyökyvyttömyyseläke ei ole mikään ensisijainen vaihtoehto. Varmasti kartoitetaan kaikki muut vaihtoehdot ensin,työn keventäminen,työpisteen vaihto mahdollisuuksien mukaan tai koulutus uuteen ammattiin.
Koulutustahan työnantajat hanakasti tarjoavat koska silloinhan ne pääsevät sinusta eroon ,olet meinaan aika kallis firmalle jos nuorena eläköidyt.

Palkkahan ei tietenkään eläkkeelle pääsyyn mitään vaikuta.
Kannattaa tarkistaa eläkekertymä omasta eläkevakuutusyhtiöstä,sieltä näet myös työkyvyttömyyseläke tasosi ja tottakai mitä isompi palkka niin sitä isompi eläke.

Eli itse olen siis osatk.eläkkeellä ja olen siis puolittanut työaikani. Ainahan palkka on isompi kuin eläke ja veroprosentti riippuu bruttotulon määrästä. Huom.eläkkeeseen täytyy pyytää oma ennakkopidätys prosentti ja palkkaan oma.
Sen verran voin avautua että itse maksan eläkkeestä veroa 17.5%, palkasta vähän enemmän.
Osa tai täys työkyvyttömyys eläkkeelle pååsyyn vaikuttaa niin monet asiat. Yksi tärkeä tekijä on jos työpaikkalla on oma työterveyslääkäri ,niin millaisen sepustuksen hän eteenpäin laittaa. Tietenkin sairauden/sairauksien laatu vaikuttaa asiaan,mutta ihan helpolla sitä ei nykyään kukaan saa.

Vierailija

Kiitos Mää vaan! Taas tuli uutta asiaa, noi veroprosenttijutut siis. Luulen, että toi verotuksen aleneminenkin on hyvä asia sikäli että auttaa paremmin rahallisesti pärjäämään pienemmilläkin tuloilla kun ei mene niin paljon veroihin.  Ois kiva lukea lisää kokemuksista tästä.  Onko kaikkien mielestä hyvä kuvio?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat