Aamupalaraivo heräsi Hesarissa: "Syöminen junassa on hyvien tapojen vastaista"

klo 9:16 | 26.3.2015
Vantaalainen mies purkaa syömiskiukkuaan Helsingin Sanomissa (HS). Hänen mielestään aamupalan nauttiminen julkisessa liikennevälineessä on moukkamaista.Lue koko juttu
Sivut
Junassa syöminen on usein epäesteettistä. Itse en söisi mutta enpä tuosta pultteja ota jos joku toinen syö.
Kaikesta sitä valitetaan. Ketä haittaa, jos paikallaan istuen siististi syö. Taitaa olla kateellisten pulinaa. Jos kulkisin junalla, voisin hyvinkin kuvitella syöväni jotakin pientä. Tuskin kenelläkään täydellinen aamupala mukana on.
Syöminen junassa on järkevää ajankäyttöä. Nukkuminen on tuiki tarpeellista, niin miksei voisi käyttää junamatkaa aamupalan syömiseen. Joka ei siedä kanssamatkustajia, siirtyköön kulkemaan yksityisellä henkilöautolla.
Voi hyvänen aika!-Kaikesta ne tämänpäivän ihmiset valittavat
Muistan-aikoinaan matkustin lasteni kanssa junalla milloin minnekin.-Eväitä lapset alkoivat syödä heti kohta junan lähdettyä asemalta...Se oli heistä mukavaa...Itsekin söin myöhemmin.Ravintolavaunun tarjonnat olivat liian kalliita isolle perheelle.-Matkamme saattoi kestää 4-8t.Joskus käytimme makuuvaunua ja tietenkin lasten leikkivaunua.
Ps.En pysty heti noustuani syömään aamupalaa,kahvi maistuu ensiksi.Yksi lapsistani on samanlainen.
Aterioimmehan lentokoneessakin...
Ainakin pääkaupunkiseudulla on ihan yleistä, että aika monella nuorella on se kahvimuki kädessä josta kadulla kulkiessaan hörppivät. Samoin meikkaaminen bussissa melko tavallista aamuisin, koska halutaan nukkua mahdollisimman myöhään ja hyödynnetään bussimatka meikin viimeistelyyn. Minua ei häiritse nuo edellä mainitut tavat ei myöskään syöminen, mutta busseissahan se on kyllä kielletty.
No jo on murheet jollakin nirppanokkaöykkärillä!!!! -Kyllä kait sitä on aikoinaankin yleisesti syöty mussutettu eväsleipiä junassa, etenkin pitkillä junamatkoilla!!!! Ei ravintolavaunua ollut kaikissa junissa. Eväitten syöntihän oli aina matkan kohokohta jota odotettiin!!!!
Että voi aikoja voi tapoja!!!! Että oikein lehteen pitää kirjoittaa mokomasta!!!! Se on MINÄ MINÄ MINÄ ja minun napani!!!! Kun MINUA häiritsee!!!! Siis MINUA!!!! HÄIRITSEE TOISTEN NORMAALI KÄYTÖS!!!! Voi elämät kevät sentään!!!!
Yleensä ottaen huonot käytöstavat ovat lisääntyneet. Sen huomion jatkuvasti saa tehdä. Kun aikuiset ihmiset kulkevat juomat kädessä ja hörppivät mennessään, ja syövät myös kulkiessaan ja se tapahtuu juuri yleisillä paikoilla.
Se on epämiellyttävää. Kun taas junissa pitemmillä matkoilla eväiden syöminen on luonnollista.
Joka-aamuisella työmatkalla aamiaisen nauttiminen liikennevälineessä on hyvien tapojen vastaista.
Kuin myös epämiellyttävää katsottavaa. Eräässä bussissa matkatessani huomasin kieltotaulun ruuan, juoman ja kännykän käytöstä. Ihan jees!
Vanhanaikaisen kasvatuksen saaneena minua häiritsee tämä, että aamutoimien hoitaminen on siirretty julkisiin kulkuvälineisiin. Eniten ottavat päähän meikkaavat naiset ja hiusten harjaajat. Hiustupot sitten heitetään bussin/metron lattialle. Olen tässä odotellut, koska näkyy ensimmäinen partaansa ajava...? Jotain pitää olla päässä vikaa kun luulee yleisen kulkuneuvon olevan oma WC, eikö?
Samaa mieltä kuin klo 11.35. Pitkillä juna- tai bussimatkoilla eväiden syöminen on ihan jees. Mutta etteikö esim 15 min metro-matkaa voi olla syömättä, on käsittämätöntä. Varsinkin kun jätteet jätetään metron lattialle tai penkille. Roskataan ihan surutta. Nehän on ne muut kun siivoaa- mentaliteetti, raivostuttaa.
Minun mielestä syöminen junassa on fiksumpaa kun kailottaa puhelimessa omia asioitaan-kaikki varmasti kuulevat.
Eikös aikoinaan se asianajaja Matlock TV-sarjassa jo kulkenut kadulla HotDogi kourassaan??? Tai kannellisesta kahvimukista hörppien??? Sieltä ne tavat tulevat. Ja siksi nykyään juuri tekevät noita kannellisia kahvimukejakin... esimerkisi.. että on helppo kävellessäänkin juoda kahvia. Oi aikoja, oi tapoja, niinpä niin!!! Harmi kun joillakin, ja monilla siis, on niin olematon sietokyky että eivät voi sietää kuin itseään ja OMIA tapojaan.
Kysymys ei ole siitä, ettenkö siedä muiden tapoja vaan siitä, etten hyväksy julkisten kulkuneuvojen roskaamista. Ei ole mukava istua märälle penkille, kun joku on siihen läikytellyt aamukahviaan tai jonkun hiustupot tarttuvat vaatteisiini kiinni. Tai kun leivänmuruja tai muita ruokajätteitä jätetään mihin halutaan.
Kulkuneuvojen tarkoitus on kuljettaa ihmisiä paikasta A paikkaan B. Niiden tarkoitus ei ole olla WC, aamiaishuone, keittiö tai kaatopaikka. Ihmiset, jotka tätä eivät tajua, ovat itsekeskeisiä ja huonokäytöksisiä, muista ihmisistä piittaamattomia ja täysin soveltamattomia käyttämään julkisia kulkuneuvoja.
Junassa syömisestä kai lähinnä nyt oli kyse. Sen voi tehdä siististi. Ei tarvitse sotkea. Valitettavasti vain on eräillä kasvatetuilla vallalla mentaliteetti roskaamiseen minne tahansa. Eivät sentään taida (vielä) syljeskellä siellä junassa tai metrossa?? Sylkykupithan olivat entivanhaan junissa...
Vaikka kuinka luen alkuperäisen jutun, en siitä löydä mitään raivoa vaan ihan siististi omalla nimellä kirjoitetun mielipiteen.
Hoh, tätä et-lehden toimintaa, ei ihme ettei sitä viitsi enää lukea ja lopetin tilauksen.
Elä ja anna elää!
Samaa mieltä. Tuntuu, ettei mitään osata enää tehdä ilman tarkkoja sääntöjä. Siispä kulkuneuvoihin suuret kyltit, joissa lukee: Roskaaminen, syöminen,juominen, meikkaaminen,tukan kampaaminen ja harjaaminen,syljeskely, aamutoimien hoitaminen, kännykkään kailottaminen kielletty matkan aikana. Suomalaiset noudattaa mielellään pilkuntarkasti määräyksiä, ovat täysin avuttomia ilman ohjeistusta. Niin että tällaiset plakaatit vaan kulkuneuvoihin. Ja mielellään lukisi muiden ehdotuksia, että mitä muuta pitäisi kyltteihin laittaa.
Kyllä jokainen normaali ihminen tietää säännöt ilman mitään plakaatteja ja kylttejä, johan se menisi samanlaiseksi kuin itäisessä naapurissamme. Tuo on kyllä totta, että nykynuoriso on aika vapaamielisiä monissa asioissa ja rikkoo tahallisesti sääntöjä, eivät ole niin tiukkapipoja kuin me jotkut sota-ajan kasvatit. Kieltoplakaatit voisivat aiheuttaa turhaa provosointia liiallista holhousta vastaan. Hyviä tapoja ja hyvää käytöstä pitäisi vaatia kaikken vanhempien kotona jo pienestä pitäen, koska sieltähän kaikki lähtee.
Oletteko nähneet hyviä tapoja ja hyvää käytöstä viime aikoina missään? Eivät ehkä osaa (eivätkä viitsi) vanhemmat opettaa niitä tapoja lapsilleen, jos eivät itsekään osaa.
Kyl mä oon tollasten kieltokylttien kannalla ja sakkoo vaan jos ei noudateta kun nykysin ihmiset tekee metrossaki vaikka mitä. Listaan vois lisätä SEKSIN HARJOITTAMINEN KULKUNEUVOSSA KIELLETTY. Just oli vähä aikaa sitten lehdissä juttu, ett yks pariskunta oli tehny sitä iitteensä metrovaunussa!!! ei oo kivaa muille matkustajille. Ällöttää ku ei enää mistään välitetä ja tehdää mitä huvittaa julkisilla paikoilla.
Surkee provo tuo edellinen- muttakun ei parempaan pysty niin ei. Hylätty!
En ymmärrä klo 6.25 kommenttia.
Luin iltapäivälehdestä, että pariskunta oli harrastanut seksiä metro-vaunussa Helsingissä. Muut ihmiset olivat kaikonneet siitä vaunusta, eivät olleet halunneet katsella.
En minäkään halua katsella muiden makuukamarihommia julkisissa kulkuvälineissä. Jos liikkuminen julkisissa kulkuvälineissä on mennyt tällaiseksi eikä normaalia järjenkäyttöä ole niin mikä eteen? Onko muiden vain hiljaa siedettävä epäasiallista käytöstä? Mielestäni ei. Muistaakseni on olemassa joku lakikin, joka kieltää siveettömän käytöksen julkisilla paikoilla. Mitä haittaa siitä olisi, jos asiasta muistutettaisiin kyltillä kulkuneuvossa? Kun nykyihmisillä ovat käytöstavat hakusessa.
En muuten pidä siitä, että asiallisen kommentin laittajaa kutsutaan provoksi mutta itsellä ei ole mitään rakentavaa ja kunnollista sanottavaa, pelkkiä typeriä heittoja ilman perusteluja.
Sivut