Unitutkija neuvoo: Näin siirryt kesäaikaan – "sopeutuminen vie 2–4 vuorokautta"

Kommentit (3)

Vierailija

Elämme täysin aamuvirkkujen maailmassa. Joka siihen ei sopeudu, joutuu loppuikänsä kärsimään ankarasta väsymyksestä. Työelämässä tämä otetaan pääsääntöisesti heikosti huomioon ja aamuväsymys leimataankin usein laiskuudeksi. Aina voi tietysti mennä aikaisin nukkumaan, mutta on eri asia väsyttääkö iltavirkkua vielä iltauutisten aikaan. Paljon neuvotaan myös ihmisiä noudattamaan aina samaa rytmiä. Tämä toimii hyvin varmaan juuri aamuvirkkujen osalta, kun viikolla ei kerry univelkaa.

Aamu- ja iltaunisuus ovat molemmat perinnöllisiä ominaisuuksia, joita on hyvin hankala, joskus jopa mahdotonta muuttaa. Liian vähäinen uni muokkaa lukuisten geenien toimintaa ja muuttaa elimistön kemiallista koostumusta. Univelka heikentää immuunitoimintaa, altistaa sydänsairauksille, diabetekselle ja masennukselle. Se luonnollisesti häiritsee myös aivotoimintaa ja aiheuttaa huomattavia kustannuksia niin julkiselle terveydenhuollolle kuin myös työnantajille.

Ihmisen tulisi voida työskennellä silloin kun hän on virkeimmillään. Uskon vakaasti työn tulosten paranevan ja terveydenhuollon kustannusten vähenevän olennaisesti, kun luontainen unirytmi huomioidaan paremmin työajoissa. Suomi kaipaa uusia innovaatioita. Niitä ei kuitenkaan synny silmät ristissä, huonosti nukutun yön jälkeen.

Lopuksi vielä: Kun tänään ajelet liikenteessä kotiin, muista, että ratin takana saattaa olla joku todella väsynyt työn sankari, joka tänäkin aamuna jaksoi nousta ylös siihen aikaan kuin kunniallisten ihmisten kuuluu.

Sukankutoja Kantsusta

Minä olen aamuvirkku. Niinpä kesäaikaan siirtyminen on suorastaan helpotus, kun ei herää niin aikaisin, talvella heräilen neljän-viiden välillä. Onneksi olen eläkkeellä jo, ja onneksi minulla on hiljainen harrastus, eli neulon paljon, ne parit aamutunnit, jolloin muut nukkuvat, ovatkin sitten omaa aikaa,voi suunnitella kahvikupposen äärellä kaikenlaista uutta neuletta, lukea, katsella auringonnousua, kuunnella lintuja.  Ja illallakin jaksaa sitten pikkasen pitempään valvoa, talviaikaan alan pilkkiä jo klo kahdeksan jälkeen ja usein menen jo kohta sisitä sänkyynkin yöunille.

Vierailija

Eikö tätä älytöntä kellonkääntöriesaa ja jatkuvaa vuosittain kaksi kertaa toistuvaa kellorumbarallia saa viimeinkin lopetettua? On se ihme ja kumma. Edes tätä asiaa eivät saa aikaiseksi! Saati sitten mitään muuta hyödyllistä. Pelkkiä leikkauksia leikkausten perään vuosikymmeniä jatkuen! Ihmisten kurittamista ja kiduttamista ja kurjistamista. Minä en enää taivu kyykkyynkään, voikin siis olla että laittavat suoraan oikoseksi puupalttooseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat