Armeija teki Mauri Kanasesta ääniyliherkän: "Miksi kaiken pitää meluta?"

Kun junan kuulutus tuntuu kipuna tai kirkkoon pitää mennä kuulosuojaimissa. Sellaista on pahimmillaan ääniyliherkän Mauri Kanasen arki.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Enpä tiennyt Maurin kuuloyliherkkyydestä kun viimeksi tavattiin. Olisi ehkä pitänyt puhua hiljaisella äänellä. Minulla on myös Maurin tavoin armeijatausta ja siellä 1970-luvulla kuulonsuojaus ei ollut mitenkään erityisesti esillä. Ammunnoissa ei ollut asiallisia kuulosuojaimia vaan korvatulpat ja näin jopa kun jotkut panivat kiväärin hylsyn korvaansa korvaten näin korvatulpat. Pahin kohdalleni osunut melun lähde oli kevyt sinko, jolla ammuin muutamia kovia laukauksia. Korvatulpat eivät mitään auttaneet ja niinpä korvat soivat päivätolkulla ja niistä laukauksista on muistona tinnitus ja palvelusluokan alentuminen. Myöhemmin kuulonsuojaukseen herättiin myös armeijassa ja saimme asialliset kuulosuojaimet korvatulppien tilalle. Nykyisin kuuloa suojataan hyvin ja esim. varusmiehet saavat asiallista hoitoa nopeasti jos sattuu saamaan liian kovan melutärskyn.

Minusta ei juuri tuo singolla ampuminen ollut pahin, kun tiesi sen vanhan hyvän konstin, että pitää suun auki ammuttaessa niin paineaalto ei lyö korvia lukkoon. Tykin vierellä varsinkin se oli hyvä muistaa, tulenjohtueessahan jossa olin,  se melu oli vaimeampaa vaikka aika ryskettähän se oli sielläkin varsinkin silloin  kun kaikki putket ampuivat niin paljon kuin kerkesivät. Ei ennen ollut todellakaan mitään nykyisenlaisia kuulosuojaimia, oli vain korvatulpat joita vain aniharvat  käyttivät. En minäkään.

tinnitus

Minulla armeijasta paha kuulovamma seurauksena kuulonalenema, tinnitus ja ääniherkkyys. Psyykkinen pelko pamauksista on kova esim.ilmapallot vappuna sekä ilotulitteet yms. Yksi pahimpia ääniä on Pendoliinojunissa äkillinen ”pimaus” ennen kuulutusta. Tuntuu sietämättömältä. Aamuisin ääniyliherkkyys pahin, esim. astioiden kilinä. Käytän korvatulppia mahdollisimman vähän, ettei ääniyliherkkyys pahene. Tinnituksesta en jaksa puhua. Pahimmillaan tulen ”muumioksi” kun korvat huutavat korkealla kimeällä äänellä. Ääni on kroonistunut aivojen hermoratoihin.
Joskus on pakko ottaa jotain rauhoittavaa lääkettä. Muutoin ei kestä äänrä.
Tervekorvaiset eivät millään meinaa ymmärtää näitä vaivoja. Hälyssä on hankala erottaa sanoja. Ystävilleni olen kertonut, muttei mene perille. Puhuvat hiljaa enkä kuule kunnolla, sitten on vain nyökyteltävä. Stressi pahentaa. Samoin lihaskireys niskanseudussa ja korkea verenpaine. Pahin on tupakointi ja omalla kohdallani kovat löylyt saunassa. Kyllä näiden kanssa elää voi, mutta kyseessä on kovaan kipuun verrattava vaiva.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat