Hyviä uutisia eläkeläiset: yli 63-vuotiaiden työntekijöiden määrä nelinkertaistunut

klo 9:53 | 31.3.2015
Työssäkäyvien eläkeläisten määrä on nelinkertaistunut, käy ilmi Tilastokeskuksen julkaisusta.Lue koko juttu
Työssäkäyvien eläkeläisten määrä on nelinkertaistunut, käy ilmi Tilastokeskuksen julkaisusta.Lue koko juttu
Ladataan...
Onhan tuo hyvä eläkeläisten kannalta. Kolikolla on toinenkin puoli. Kuinka moni nuori tarvitsisi kipeämmin sen työpaikan?
Eläkeläinen voi huoletta ottaa vaikka yksittäistyötunteja sen vaikuttamatta negatiivisesti elämään. Mutta jos työtön ottaa silloin tällöin päivän parin tai muutaman tunnin hommia, hänen työttömyyspäivärahansa maksatus siirtyy, kunnes on tullut palkkatodistukset tehdyistä päivistä. Tämä voi viedä jopa kolme kuukautta. Miten työtön pärjää sen ajan? Miksi ei vain sivuuteta noita työpäiviä ja tasata sitten, kun palkkatiedot saadaan?
Olisi siis paljon korjattavaa, jos haluja vain olisi. Mutta on helpompi syyllistää, kun työ ei kelpaa, vaikka systeemissä se vika on.
Mutta hyvä, jotta edes eläkeläiset saavat nyt tienata. Vaikka kyllä silti eläkkeisiin olisi syytä panna jokin katto "hyvän sään aikana", jotta niitä riittäisi seuraavillekin sukupolville.
En ymmärrä otsikkoa. Mitä hyvää on siinä, että eläkeläiset ovat enemmän ja pidempään töissä? Ihmisten pitäisiitsekkäämmin pitää kiinni oikeidestaan eläkeläisyyteen ja antaa tilaa nuoremmille.
Olen 61 vuotias, enkä tekisi enää päivääkään töitä, jos olisi joku muu tapa elättää itsensä. 39 vuotta työuraa on mielestäni kylliksi. Mutta pakko on vielä jaksaa, jos meinaa hoitaa asiansa kunniallisesti. Vielä reilut 2.5 vuotta. Mutta ei päivääkään enempää kuin on pakko.
Uutinen on mielestäni surullinen, ei hyvä.
Minusta on hyvä, jos eläkeläinen niin halutessaan voi tehdä vielä töitä. Kaikki eivät kuitenkaan jaksa eikä haluakaan. Itse jätän kyllä mielelläni työpaikkani reilun parin vuoden päästä jollekin nuoremmalle- jos siihen saakka selviän hengissä. Nykyinen työtahti ja työnteko kun muuttuu aina vain kiireisemmäksi ja kiireisemmäksi.
Artikkelissa kerrottiin, että hoitajat ja autonkuljettajat tekevät eläkkeellä ollessaan töitä. Tietenkin noilla aloilla löytyy töitä, mutta olisiko syynä myös se että noilla aloilla on pienet palkat ja sitä myötä myös pienet eläkkeet joten lisäansiot ovat tervetulleita.
Olen ollut jo 15 vuotta eläkkeellä yli neljänkymmenen työvuoden jälkeen, enkä ole kertaakaan enää haikaillut lisätöihin. Minulle vapaus omaan aikaan on tärkeämpää kuin raha, vaikka eläkkeeni ei olekaan kovin suuri, mutta riittää normaaliin elämiseen, onneksi ole saanut olla terve. Mielestäni nuorilla on enemmän tarvetta saada töitä kuin meillä eläkeikäisillä, koska heillä on elämä edessä ja perheen perustaminen. Nautitaan elämästämme, koska olemmehan aikanamme kantaneet oman kortemme kekoon ja kannustetaan nuoria työnhakuun, eikä viedä heiltä niitä vähäisiäkään työpaikkoja.
Minulla on tuttavia, jotka käyvät töissä vaikka ovat pian 70-vuotiaita. Pari tuttavaa takasi aikoinaan lapsiensa lainoja ja kun lapset eivät selviytyneet lainoista, velat lankesivat tuttavieni maksettavaksi. Ja nyt nämä vanhemmat raatavat itsenä hengiltä. Joten miettikääpä kaksi kertaa ennen kuin takaatte lainoja.
Olen niin sanotussa eläkeputkessa. Olen pääsemässä eläkkeelle 1 v 2 kk päästä. Sairauksia on monia mm. nivelrikko ja harmaakaihi mutta eivät ole vielä sellaisia, että pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Entinen pomoni soitti yllättäen ja pyysi takaisin töihin vaikka heti seuraavana päivänä. Määräaikaisen työsuhteeni jälkeen kuulemma töitä oli hirveästi ja siellä oli kaaos. Kieltäydyin palaamasta pelastavana enkelinä. Jään mieluummin eläkkeelle kun tunnollisena työntekijänä paistin töitä muidenkin puolesta kun istuskelevat kahvitauoilla ja lorvivat juoruamassa eikä uusi pomokaan (ei tämä entinen joka soitti) vähän yli kolmikyppinen juppi-pomo yhtään paranna asiaa. Sanoin, että kun nuorten työllisyystilanne on niin huono, tarjotkaa tätä paikka jollekin nuorelle.
En yhtään ihmettele, että yli 60-vuotiaita halutaan takaisin työmarkkinoille. Heillä on elämänkokemusta, ammattitaitoa ja suhtautuvat työntekoon tunnollisesti. Jos työpaikalla on vain nuorta porukkaa niin ei ole ketään joka oikeasti hoitaa ne työt. Poikkeuksia tietysti löytyy.
Monta vuotta katselin tätä hommaa. Enää en taivu pelastavaksi enkeliksi.
Monessa työssä ei terveyskestä edes 55 v. Eläkerajaa pitää alentaa niin paljon että kaikki nuoret (90%) pääsee elämän alkuun. Nythän on jopa kolme sukupolvea menemässä kohti eläkeikää ilman työhistoriaa.
Eläkeiän korotus on Kepu / kokoomuksen sekoilu kun EU vaatii. Täysin vikatikki.