Mikä on sinulle tärkein arvo?

Vierailija

Rakkaus puolison kanssa

Luojan lupaama Armo ja kokemukset Luojan varjeluksesta tosi pahoissakin tilanteissa. Kiitos !

Rehellisyys (vaikka se näyttää menettäneen monesti nykymaailmassa luotettavuutensa - ja siksi on alkanut itsekin harkita- kannattaako 100% rehellisyys enää?)

Tunnollisesti tehty kaikki, mitä ottaa tehtäväkseen/työkseen, luotettavuus (=ainakin paras mahdollinen yrittäminen, mitä osaa) ihmisiä ja koko planeettaamme suojelemaan

IHMISMÄISET TAVAT (jotka suomalaisilta ovat kadonneet / olen vertaillut muiden maiden ihmisten tapakulttuureihin) - Surullista, mutta nyky-Suomi on luisumassa rappiolle.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Rakkaus läheisiin ihmisiin, pyyteetön rakkaus ja halu auttaa kykyjeni mukaan myös muitakin kanssakulkijoita. En kummoisiin apuihin pystykkään, mutta vaikka pari sanaa tai oven avaus, mitä vaan mikä kohdalle osuu ja mihin pystyn.

Toinen tärkeä on anteeksi antaminen. Se on ollut vaikein läksy elämässä ja sitä saan lopun ikää harjoitella mutta se on vapauttava tunne.

Toisen ihmisen kunnioittaminen sellaisena kun hän on.

Kaiken yhteensaattava arvo on usko kuoleman jälkeiseen sielun elämään.

Vierailija

Ensin on rehellisyys, toisen ihmisen kunnioitus, anteeksipyyntö. Ukovien mielestä Suomi on aina luisumassa rappiolle, yleensä se tie johtuu moraalin rappiotilasta. Lie tuossa tottakin.

Vierailija

Liberté, Égalité, Fraternité  (vapaus, veljeys, tasa-arvo).

Aloituksen arvoista tärkein on mielestäni rehellisyys, aina ja kaikessa.

Vierailija

Mitä rehellisyys käytännössä merkitsee teille? Mitä vastaatte kun joku kysyy teiltä että oletko nähnyt miestäni toisen naisen seurassa? Jos olette nähneet, kerrotteko sen suoraan vai jätättekö kertomatta. Jos olette juhlissa tai vierailulla, jossa ette oikeasti viihdy, kerrotteko sen isäntäväelle, kun he kysyvät viihtymisestänne ja kutsuvat tulemaan toistekin? Sanotteko sairaalle ettei voi tietää varmaksi paraneeko hän, vai onko epärehtiä jos sanoo että aina on toivoa paranemisesta?

Missä menee raja sille että "rehellisyys aina ensin"?

Olen erittäin rehellinen ja luotettava, monen ystävän "olkapää", vaikka en sitä erikseen maininnut arvojärjestykseeni.

16.02 kirjoittaja

Vierailija

Vierailija

Mitä rehellisyys käytännössä merkitsee teille? Mitä vastaatte kun joku kysyy teiltä että oletko nähnyt miestäni toisen naisen seurassa? Jos olette nähneet, kerrotteko sen suoraan vai jätättekö kertomatta. Jos olette juhlissa tai vierailulla, jossa ette oikeasti viihdy, kerrotteko sen isäntäväelle, kun he kysyvät viihtymisestänne ja kutsuvat tulemaan toistekin? Sanotteko sairaalle ettei voi tietää varmaksi paraneeko hän, vai onko epärehtiä jos sanoo että aina on toivoa paranemisesta?

Olen erittäin rehellinen ja luotettava, monen ystävän "olkapää", vaikka en sitä erikseen maininnut arvojärjestykseeni.

16.02 kirjoittaja

Kysymissäsi tilanteissa täytyy harkita kuka kysyy ja missä mielessä. Uskottomuuskysymykseen en ole joutunut vastaamaan, mutta jos olisin nähnyt ystäväni miehen arveluttavassa tilanteessa toisen naisen kanssa, saattaisin kertoakin sen, mikäli ystäväni itse epäilisi puolisoaan uskottomaksi ja kysyisi siitä. Inhottavinta petetylle on olla se viimeinen joka tietää totuuden. 

Pieni valkoinen valhe ei ole epärehellisyyttä sinänsä. Tarkoitan tässä  epämiellyttäviä kutsuja joista kysyit. Rehellisyys ei mielestäni ole epäsosiaalisuutta tai epäkohteliaisuutta.

Sairaalta ei voi viedä toivoa, jos hän itse toivoo elinpäiviä lisää. Jos olisin lääkäri ja potilas kysyisi "kuinka kauan" -kysymyksen, siinä tapauksessa antaisin arvion. Maallikkona en edes arvaile.

Rehellisyys on mielestäni luotettavuutta, mutta ei besservisseröintiä ja aina oikeassa olemista.

Vierailija

Kiitos tosi hyvästä vastauksestasi. Sain paremman näkökulman mieltäni askarruttaneisiin asioihin. Vastauksesi oli rehellinen

16.26 kirjoittaja

Vierailija

Arvot elämässä on usko Jeesukseen, lähimmäiset, terveys, työ, turvallinen asuinpaikka, oikeastaan tätä nykyä tuo turvallinen asuinpaikka on ihan kärkipaikalla.

Rehellisyyttä ei ole julmuus toisia kohtaan. Eräs henkilö sanoi aina että hän on rehellinen ihminen, mutta mielestäni hän oli vain ilkeä. Kaikkea ei tarvi sanoa ääneen. Ei mikään vaadi ihmistä laukomaan "totuuksia", jos ne vain satuttaa.

Riippuu kait missäpäin asuu, ja minkäkokoisessa kaupungissa tai kyllässä, meinaan nuo tavat ovat joillakin paikkakunnilla höltyneet ja saa pelätä toisia ihmisiä, mutta sitten on ihan turvallisiakin paikkoja asua.

Vierailija
Vierailija

16.02 kirjoittaja

Hei joskus järjen käyttö on oikeudenmukaista laittaa tunteiden edelle. Esimerkkisi olivat pilkun rassausta. Sivistykseen ei kuulu sanoa, että toivoa ei ole, jos sitä hiukkakaan on, edes unelmissa.

Täytyy joskus heittää olan taa härmäläinenjunttius ja osata käyttäytyä. Ei se tarkoita kuitenkaan, että valehtelee.

Vierailija

Olen rehellinen, ainakin sellaisessa tapauksessa että palautan löytämäni lompakon, enkä tahallani pyri hyötymään toisen kustannuksella jollain kepulikonstilla. Tähän ainakin pyrin.

Valitsin noista annetuista vaihtoehdoista "toisten auttamisen". Tosin täytyy myöntää, että etusijalla ovat oman perheen jäsenet ja heidän ilahduttamisensa/jeesaamisensa. Mutta kyllä ylipäätään pyrin siihen, että kaikilla olisi kivaa. Silloin on minullakin kivointa.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

16.02 kirjoittaja

Hei joskus järjen käyttö on oikeudenmukaista laittaa tunteiden edelle. Esimerkkisi olivat pilkun rassausta. Sivistykseen ei kuulu sanoa, että toivoa ei ole, jos sitä hiukkakaan on, edes unelmissa.

Täytyy joskus heittää olan taa härmäläinenjunttius ja osata käyttäytyä. Ei se tarkoita kuitenkaan, että valehtelee.

Tästä olen samaa mieltä. Lääkärin ei kannata sanoa ettei toivoa ole, koska silloin potilas luovuttaa, eikä tsemppaa enää. Masentunut potilas kuolee nopeammin kuin toiveikas.

En kertoisi ystävälleni aviomiehen syrjähypystä, kun siten voisin rikkoa perheen. Se syrjähyppy voi olle ohimenevä ihastuminen. Miksi turhaan pahoittaa vaimon mieltä? Mitä ei tiedä, siitä ei välitä.

En myöskään vastaa myöntävästi kysymykseen: "Olenko mielestäsi lihonut?" Enkä vastaa rehellisesti kysymykseen: "Arvaapa kuinka vanha olen?"  Siihen vastaan alakanttiin.

Vierailija
Vierailija

Olen rehellinen, ainakin sellaisessa tapauksessa että palautan löytämäni lompakon, enkä tahallani pyri hyötymään toisen kustannuksella jollain kepulikonstilla. Tähän ainakin pyrin.

Valitsin noista annetuista vaihtoehdoista "toisten auttamisen". Tosin täytyy myöntää, että etusijalla ovat oman perheen jäsenet ja heidän ilahduttamisensa/jeesaamisensa. Mutta kyllä ylipäätään pyrin siihen, että kaikilla olisi kivaa. Silloin on minullakin kivointa.

Minulle rehellisyys on olla oma itsensä totta puhuen ja hyvien tapojen mukaan, eli ei loukkaa toista, tai murjo raskasta vitsiä tilanteessa jossa pitäisi olla huomaavaisen kohtelias. Rehellisyyteen kuuluu oikeudenmukaisuus, avoimuus ja toimiminen oikein, ei peitellen, kieroillen ja epätosia kertoillen.

Usein kieroilija luulee vastapuolta tyhmäksi, kun ei huomaa vedätystään, mutta se onkin niin, että tuo luulija on tyhmä.

Kokemusta on "kepulikonsteista". Olen senverran hienotunteinen, kun huomaan läheisen ihmisen käyttävän noita kepulikonsteja, minusta ei aina ole oikaisemaan, vaan tulen hyväksikäytetyksi ja saan tyhmän leiman kun annan käyttää itseäni hyväksi. Rehellisyys ei aina ole "kivaa", mutta itselle siitä tulee hyvä ja itsevarma olo, kannattaa olla rehellinen ja oikeudenmukainen.

Vierailija

Arvostan eniten luotettavuutta. Arvo liippaa läheltä rehellisyyttä mutta ei ole kuitenkaan sama.

Elämäni ainana olen luottanut sinisilmäsisesti muutamiin ihmisiin ja joutunut pettymään katkerasti. Kun joutuu toteamaan, että luottamus johonkin ihmiseen on mennyt, tapahtuneesta tulee hyväksikäytetty olo.

Vaikka anteeksi voikin antaa niin luottamus on mennyt iäksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat