Kysy mitä tahansa valokuvauksesta - ammattivalokuvaaja vastaa!
Kysy mitä tahansa valokuvauksesta - ammattivalokuvaaja vastaa!
Hei vaan! Haluaisitko löytää parempia kuvakulmia, onnistua juhlakuvauksessa tai napata loistavan otoksen keto-orvokista tai takapihan puun oravasta? Onnistuuko hyvä kuva kännykällä - entä onko digipokkari oikea kamera harrastelijalle?
Sanoman valokuvajaa Piia Arnould vastaa kysymyksiinne valokuvaamisesta tällä palstalla pitkin maanantaita 13.4.
Lähetä kysymyksesi, jaa omat vinkkisi ja tule mukaan keskustelemaan! Voit ladata keskusteluihin myös kuvan omalta koneeltasi (painakaa tuota vuoristomaiseman kuvaketta viestikentässä) ja kysyä kuvaan liittyvistä asioista.
Tervetuloa mukaan!
Hei! Meillä on tyttären ylioppilasjuhlat edessä. Olen harrastelijakuvaaja, joten haluaisin kuvata hänet lakkiaiskuvaansa itse. Ei sentään lipputangon juuressa! Mutta mitä olet mieltä - otetaanko kuva maisemassa vai toimiiko perinteinen tarkasti rajattu kasvokuva? Mikä on nyt niin sanotusti "muotia"?
Kiitos vastauksestasi!
Hei!
En tiedä, mikä on tällä hetkellä "muotia" lakkiaiskuvissa - minusta muotia kiinnostavampaa on se, että kuva ilmentää jollain tapaa kuvattavan persoonallisuutta. Kuvaustilanteeseenhan voi ottaa mukaan jotain rekvisiittaa, joka kertoo vaikkapa nuoren harrastuksesta.
Kuvauspaikkaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota paikan valoon, mm. keskipäivän kova auringonpaiste on aika hankala koska se luo jyrkkiä varjoja mallin kasvoille. Kuvaisin itse mieluummin aamulla tai iltapäivällä, tai pehmentäisin varjoja kevyellä salamavalolla tai valkoisella heijastinpinnalla. Tai hakeutuisin varjoisampaan paikkaan.
Kuvaukseen kannattaa varata aikaa ja rauhoittaa tilanne niin, että kuvattavalla on mahdollisimman mukava olla. Jos kuvattalla on epämukava olla, se yleensä näkyy lopputuloksessa.
Kuvia kannattaa ottaa paljon, ja eri rajauksilla. Kokeilla eri kuvakulmia ja asentoja, ainakin minulla parhaimmat ruudut tulevat usein näitä asioita hakemalla.
Mukavia kuvaushetkiä!
- Piia
Miksi sinusta tuli valokuvaaja`? Eikö se ole aika tiukassa se leipä siinä?
Hei,
Valokuvat kiehtoivat minua jo teininä, tykkäsin selailla isoisäni mittavaa LIFE-lehti-kokoelmaa, jossa lehtikuvilla oli suuri rooli. Tosissani innostuin valokuvaamisesta lukioaikoina, jolloin pääsin ensimmäisen kerran pimiöön vedostamaan omia mustavalkokuvia.
Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on aina riittänyt töitä - toivottavasti jatkossakin :)
terveisin,
Piia
Hei! Kaikki kuvaavat nykyään kännyköillä. Riittääkö niissä laatu? Vai pitäisikö ostaa kuitenkin joku kunnon kamera - millainen? Mistä kannattaa maksaa, kun kameraa lähden ostamaan? Kuvaan matkoilla maisemia ja ihmisiä, pidän luonnon kuvaamisesta.
Hei!
Matkoilla kuvatessa kameran mielestäni yksi tärkeimmistä kriteereistä on sen paino ja koko - onko kamera sellainen, että se kulkee vaivatta mukanasi kaikkialle? Itse kuvaan matkakuviani useimmiten älypuhelimellani, muokkaan kuvat kuvanmuokkausohjelmalla ja lopuksi teetän niistä ihan perinteiset paperiset kymppikuvat. Tokikaan kuvien laatu ei ole yhtä hyvä kuin laadukkaassa pokkarissa tai järjestelmäkamerassa, mutta olen kokenut tämän tavan mielekkääksi.
Kameroiden kirjo on valtava - itse kiinnittäisin erityistä huomiota objektiivin valovoimaisuuteen, akun kestoon, kameran kokoon ja painoon, ja ehkäpä myös veden/sään/iskun kestävyyteen. Google ja youtube ovat pullollaan erilaisia kameravertailuja - onnea metsästykseen!
terveisin,
Piia
Valokuvaatko koskaan puhelimellasi? Millä sovelluksella saa parhaimmat kuvat?
Entäpä, miten saisin riittävästi valoa kännykkäkuviin?
Työssäni kuvaan aina järjestelmäkameralla (Canon 5 d mark III). Koska kannan töissä usein mukanani painavaa kuvauskalustoa, tykkään vapaa-ajallani kulkea mahdollisimman kevyesti - kännykkä kulkee aina mukana, joskus myös järjestelmäkamera ja 50mm objektiivi. Kännykällä kuvatessa muokkaan jälkikäteen kuvien kontrastia ja valoisuutta, ja lisäilen niihin erilaisia väri/tunnelmafilttereitä. Vaihtelen eri kuvanmuokkaussovelluksia, tällä hetkellä olen mieltynyt Afterlight-sovellukseen.
Kännykällä kuvatessa kannattaa kiinnittää huomiota valon riittävyyteen jo kuvaustilanteessa, mutta alivalottuneet tai epätasaisesti valottuneet kuvat saa aika mukavasti pelastettua noissa mainitsemissani aplikaatioissa.
terveisin,
Piia