Kommentit (6)

Vierailija

Toisaalta hormonikorvaushoito suojaa paksusuolisyövältä ja ehkäisee ilmeisesti sydän- ja valtimotauteja. Olen nyt syönyt 8 vuotta hormonikorvaushoitoa. Pelkään tietysti syöpää, vaikka suvussani ei ole kuin isän tädillä vatsasyöpä, tosin oma isäni menehtyi lymfoomaan, hän tupakoi koko ikänsä, olisiko sillä osuutta, samoin sillä, että oli ulkotöissä koko ikänsä, en tiedä. Olen imettänyt kolme lasta, mutta olen myös lukenut, että vaikka lapsia olisi useita ja on imettänyt, silti rintasyöpä on tullut.

Vierailija

Täytyykö pelätä. Jos on harkiten ja tietoisena riskeitä ratkaisun hormoonikorvaushoidosta tehnyt. 

Minun piti oikein laskea vuosikymmeniä kuinka kauan olen korvaushoitoa käyttänyt ensin pillereinä, sitten geelinä ja nyt laastarina. Pääsin kahteenkymmeneenkolmeen vuoteen. Jossakin välissä kokeilin ilma n. kaksi vuotta, mutta en voinut hyvin ja aloitin taas, koska lääkärikin oli sitä mieltä, että elämän laadulla on merkitys, olin samaa mieltä kanssaan.

Voin hyvin, olen aktiivinen ja liikkuva ja tykkään muutenkin pitää itsestäni huolta. Eikä suvuissani ole rintasyöpäriskiä, mutta sydäntautiriski on korkea.

Tinde

Hormooni hoito vahvistaa luustoa, osteoporoosi riski matala vielä, kolesteroli pysyy matalammalla (ei toki kaikilla) perintö tekijät ovat eri juttu. Sepelvaltimotaudin hidastuminen tai se ei pääse syntymään. Pysäyttää hiusten lähtöä. Estää virtsatie tulehduksia. 2017 tehty uusi tutkimus osoitti että rintasyöpä riskiä on liioiteltu. Suvussa jossa esiintyy runsaasti syöpää riski kaksinkertaistuu. Kaikki kuitenkin huomioon ottaen korvaus hoidot ovat tärkeitä. Psyykkinen kiittää ja puoliso

Vierailija

Aloituksessa ei kerrota, miten laaja ja pitkäaikainen tutkimus oli.  Tuntuu kuin se olisi aika hataraa tietoa.

Edellä on kerrottu, mitä hyötyä varsinkin pelkän estrogeenin käytöstä on sydämelle ja verisuonille. Itse olen käyttänyt Estrogel-geeliä  24 vuotta. Annosta on pienennetty vuosien mittaan hyvin vähitellen, mutta käytän edelleen pienen annoksen joka ilta. Aion tehdä niin hautaan asti ja lääkärit jo hyväksyvät sen, niin sydänlääkäri kuin gynekologikin, samoin terveyskeskuslääkäri.

Turhaa pelottelua saisi tämäkin tutkija välttää.

Vierailija

Niin ja lisäksi tutkimustieto on vuodelta 2009 eli vanhentunutta. Kuitenkin sanotaan, että lisää rintasyöpää, ei edes, että saattaa lisätä.

Vierailija

Ei ole mitään rajoitusta käytölle kun ja koska suvuissani ei ole syöpätäuteja ja 25 vuotta käyttöä on täysi. Ainoa haitta mitä voisin kuvitella hyvä ruokahalu. Siis tuppaa liikakoloja ja on oltava tarkkana siinä suhteessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat