Aivot kirkkaaksi joka aterialla – 4 luottoruokaa

Kommentit (4)

Vierailija

1. Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti tunnin päästä glukoosiksi ja fruktoosiksi vai 6 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ja näinollen se loppu muuttuu rasvaksi elimistöön. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Tätä yksinkertaista faktaa ei vaan kerrota, jotta lääkekauppa ja roskaruuan myynti ei häiriinny, eikä virallisen tahon uskottavuus horju. Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja kasviksissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä. Suomessa joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka neljäs. Puoli miljoonaa Suomalaista sairastaa sokeritautia ja sitä on jopa lapsillakin. Sokeritauti myös lisääntyy ihan koko ajan. Myös maitoa juodaan ja paljon, vaikka ihminen ei tarvitse maitoa. Imeväinen ja vasikka tarvitsee maitoa.

Maito nostaa verensokeria enemmän kuin monet leivonnaiset. Tähän ovat syynä maidon proteiinit, joista 80% on kaseiinia (casein) ja 20% heraa (whey). Maidossa on myös sokeria (laktoosi), mutta maidon aiheuttama insuliinivaste on jopa 5-kertainen kuin mitä sen sisältämä laktoosimäärä edellyttäisi. Fermentoidut maitotaloustuotteet eivät ole yhtä suuria verensokerin kohottajia, varsinkaan juustot (poikkeuksena raejuusto), joita ei kiinteytensä vuoksi pysty nauttimaan eivätkä siten myöskään imeydy yhtä nopeasti kuin nestemäisessä muodossa olevat maidot.

4. Aivoille hyviä rasvoja saat rasvaisesta kalasta, oliiviöljystä ja eläinrasvoista. Onhan aivot 70% rasvaa.

hyvää ruokahalua

Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen tulot eivät riitä moiseen.

Terveellinen syöminen kallistako?

Ruoka ei ole koskaan suomen historiassa ollut yhtä halpaa kuin nyt, eikä ruokaan ole koskaan mennyt pienempää osaa talouden tuloista. 

Kotimaisten juuresten, kasvisten, vihannesten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on 1-2 euroa. Osta broileri marinoimattomana (noin neljä viidesosaa kaikesta Suomessa myydystä broilerista myydään marinoituna), jolloin et joudu maksamaan epäterveellisestä marinadista lihan hintaa. Silakka, pakastesei, muikku, sisäelimet, lohi tai jauheliha (tarjouksessa) on edullista. Maustamaton täysrasvainen jogurtti on parempi valinta kuin verensokeria nopeasti kohottava sokerijogurtti. Laadukkaita kylmäpuristettuja öljyjä edullisesti. Kananmunat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa.

Koosta päivittäinen ruokavaliosi sesongin parhaista raaka-aineista, väririkkaasti ja monipuolisesti. Kotimaisten marjojen lisänä myös ulkomaiset sesonkituotteet toimivat hyvänä lisänä. Paljon hyviä ravintoaineita!

Osta Lidlistä ja käy ihmeessä ilmaisruokajakeluissa hakemassa ruokaa, jos mahdollista.

Keitot, laatikot, sosekeitot, pataruuat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Eli älä osta kalliita kasvihuoneissa kasvaneita mauttomia raakoja tomaatteja ja kurkkuja talvella. Pakastevihanneksia (jos tuoretta kauden kasvista ei ole saatavilla), saa parilla eurolla. Makua saa esim. tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla, tuorejuustolla, pippurilla, merisuolalla jne. Marjat, sienet, villivihannekset sekä omenat saa ilmaiseksi, kun vaan hakee. Puutarhamarjojakin saa halvalla, kun menee itse ne poimimaan. Kalaa saa edullisesti, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä löytää ohjetta perkaamiseen. Pähkinät ja siemenet isoissa pusseissa ovat edullisia. Avokadot pienissä verkkopusseissa ovat usein tarjouksessa. Aina on joku liha tai kala tarjouksessa. Myös sisäelimet ovat edullisia.

Kasvata kesällä parvekkeella esim. lehtikaalia.

Juo vettä hanasta. Se on terveellisin juoma ihmiselle, eikä maksa juuri mitään. Imeväiset tarvitsevat emänsä maitoa, ei muut.

Täysjyväleipä kannattaa leipoa itse luomujauhoista ja hiutaleista (kaura, tattari, hirssi). Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta, yhtä riisiannosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhla- ja herkkupäiviin, koska jauhot ja hiutaleet ovat todella edullisia. 500 gramman voipaketin hinta on tarjouksessa alle 2 euroa ja paketti kestää kauan. Ja aina on joku juusto tarjouksessa jopa vitosen kilo.

Sijoita muutamaan kodinkoneeseen, kuten blenderiin ja sauvasekoittimeen, jolla saat vaihtelua ruokiin ja nopeaa sekä terveellistä helpolla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat