Onko sinulla statiinilääkitys? Tässä maailman helpoin konsti lisätä terveyttäsi

Statiinit ehkäisevät sydäninfarkteja ja aivohalvauksia, mutta reseptin saaneista puolet jättää lääkkeensä ottamatta ohjeen mukaan.Lue koko juttu

Onko sinulla statiinilääkitys? Tässä maailman helpoin konsti lisätä terveyttäsi

Kommentit (14)

Mielestäni lääkärit määräävät statiineja liian helposti. Vähän tyyliin, että kirjoitanpa tähänkin reseptin. Kokonaiskolestrolini on vaihdellut vuosikausia välillä 5.4 - 5.7 ja vuosikausia olen saanut käteeni reseptin Simvastatin 20 mg , yksi tabletti joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Aluksi niitä tunnollisesti otin mutta kun jokainen yö oli uneton, lopetin. Aiheuttivat minulle univaikeuksia ja mieletöntä hikoilua. Lääkärin mukaan statiinit eivät aiheuta tällaisia oireita. Mutta miten ihmeessä oireet minulta hävisivät kun lopetin Simvastatinin käytön. Käytön lopettamisen jälkeenkin minulla ovat samat arvot 5.4 - 5.7. Mielestäni eivät ole niin korkeat, että jatkuvasti söisin (turhaa) lääkitystä.

jokaisen kannattaisi lukea professori Goezchen kirja tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Vuosia lääkealaa tutkinut ja sillä itsekin toiminut professori kertoo selväsanaisesti miksi statiinilääkitys on itse asiassa hyvin vaarallinen potilaalle ja miksi lääkkeiden haitoista vaietaan. Tärkeä opus mielestäni kaikille suomalaisille, jotka käyttävät yhtäkään reseptilääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

jokaisen kannattaisi lukea professori Goezchen kirja tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Vuosia lääkealaa tutkinut ja sillä itsekin toiminut professori kertoo selväsanaisesti miksi statiinilääkitys on itse asiassa hyvin vaarallinen potilaalle ja miksi lääkkeiden haitoista vaietaan. Tärkeä opus mielestäni kaikille suomalaisille, jotka käyttävät yhtäkään reseptilääkettä.

Jos suoniisi betonoituu kolesterolia, kirjoittaisit varovaisemmin. Täytyy olla päässä vikaa, jos kuvittelee lääkkeiden olevan vaarattomia. Aspirinillakin on aiheutettu hengenvaarallisia verenvuotoja. Populäärejä pamfletteja ovat kirjoittaneet monet nimekkäät tutkijat. Monet tutkijat ovat tulleet tunnetuiksi vain sensaatiokirjoistaan.

Vastuu ihmisen terveydestä ei kuulu lääkärille, vaan ijmiselle itselleen. Jokainen saa valita lääkärin tai puoskarin uskomustensa mukaan. klo 13:06 suosittelee "jokaiselle" Goezchen kirjaa. Jotkut suosittelevat Raamattua. Oma ehdotukseni on terveiden elintapojen vaaliminen. Pääsin eroon Simvastatinista lääkärin luvalla, kun LDL putosi alle 2:n ruokavaliosta huolehtimalla kahden kuukauden lääkitystauolla. En kehota ketään luopumaan lääkityksestä ilman lääkärin kontrollia.

Olen myös lukenut teoksen. Kyseessä ei kyllä ole uskomukseen perustuva tieto, vaan lääkkeiden haittoja on tutkittu tieteellisin menetelmin. Goezchen tutkimuksista on julkaistu yli 70 artikkelia tärkeimmissä lääketieteellisissä lehdissä, kuten BMJ, Lancet, JAMA, Annals of Internal Medicine ja New England Journal of Medicine.

Video Gøtzschesta

Itse olen ihmetellyt sitä miksi lääketeollisuus testaa pääsääntöisesti tuotteensa itse? Miksei puolueeton taho? Mielläni haluaisin tietää myös henkilöiden nimet käypä hoito -suositusten takana. Niiden ihmisten tulisi kantaa vastuu myös mahdollisista sairastumisista, jos lääkettä käytetään suositusten mukaan ja ongelmia tulee. Miksi ihmeessä ihmisten tulisi itse kantaa riski ja miten koskaan pystyt osoittamaan sen, että haitta on tullut juuri lääkkeestä? Et mitenkään. Mielestäni läpinäkyvyyttä tulisi vaatia myös THL:ltä. Tiettävästi laitos saa tutkimuksiin rahoitusta lääketeollisuudelta. Onko sellainen taho niin ikään puolueeton tiedottamaan ja antamaan suosituksia kansalaisille?

Statiinilääkitys ihmetyttää kun sitä määrätään niin löysin perustein vaikka haittavaikutuksia on tutkimuksissa havaittu. Ihmiset laitetaan kokeilemaan ja kaikillehan siitä ei ole hyötyä mutta haittaa voi olla jota ei olisi ollut ilman statiineja.

Lääkkeiden haitoista en osaa sanoa, kun en käytä, mutta kiistaton tosiasia on, että ne ovat ja tulevat olemaan merkittävä ympäristöongelma. Ympäristöön päätyy satoja ellei tuhansia lääkevalmisteita. Vedenpuhdistamoiden kapasiteetti ei riitä juomaveden puhdistamiseen täysin lääkejäämistä. Koko elämänaikaisen altistumisen vaikutuksia eri lääkeyhdistelmille ei tiedetä. 

Hyvin pieniä lääkemääriä päätyy virtsan mukana vesistöihin. Tämä taas aiheuttaa ongelmia niin ihmiselle kuin eläinlajeillekin. Auringon valo saattaa hajottaa tällaisia haitallisia yhdisteitä, mutta se saattaa toisaalta myös synnyttää uusia yhdisteitä, jotka ovat vaarallisempia kuin alkuperäinen aine.

Tämän tiedon valossa turhia lääkkeitä on syytä välttää.

Otetaan kantaa näin päin: Kuka suosittelee lääkehoidoista luopumista. Ihmiset sairastakoot ja kuolkoot niin kuin ennenkin. Säästetään lääkkeissä, säästetään lääkäreiden palkoissa, säästetään jopa terveydenhuollon seinissä.

BMJ, Lancet, JAMA, Annals of Internal Medicine, New England Journal of Medicine ja Seiska, ehkä Hesarikin,  julkaisevat varmasti tällaisen kansanterveyspoliittisen ehdotuksen.

Vierailijalle 18:16: En tiedä Helsingin sanomien ja Seitsemän päivää lehden journalistisia tulevaisuuden suunnitelmia, mutta ainakaan vielä ne eivät ole vakavasti otettavia tiedejulkaisuja. Pään pensaaseen laittaminen ei auta ketään.

Suurin osa statiineja käyttäneistä ei hyödy lääkkeistä ollenkaan. Vain riskiryhmään kuuluvat hyötyvät mutta sivuvaikutusten kustannuksella. Lääkkeen sivuvaikutuksista ei puhuta riittävästi. Tuttavapiirissä on käyttäjiä ja tyypilliset sivuvaikutukset ovat lihaskivut, lihasmassan väheneminen ja epämääräinen paha olo. Kivut ovat useillä myös tavallisia.

terve eläkeläinen 82

olen käyttänyt lescollia 22vuotta  ilman sivuvaikutuksia aloittaesani paha kolestoroli oli 7 käytön aikana   kolesteroliarvoni on ollut 5 suosittelen  lääkkeen säännöllistä käyttämistä

Vierailija

Olen kiistellyt vuosia lääkärini kanssa statiinien käytöstä. Joka vuosi hän kirjoittaa minulle reseptin mutta en osta enkä käytä niitä sivuvaikutusten vuoksi. 

Viime vuonna kokonaiskolestrorini oli 6.4 . Jos alle 5 niin lääkärin mukaan ok. Toisaalta hyvän kolestrolin arvo oli 1.31. Jos yli 1 niin ok.

Olen päättänyt, etten ala käyttää lääkitystä ennen kuin kokonaiskolestroli nousee yli 8. Olen periaatteessa kaiken turhan lääkityksen vastustaja. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat