Kommentit (5)

Itse jo yli 3 vuotta kiinteistökokonaisuutta myyneenä, (jo 5 välittäjän voimin) alihintaan, (reilusti alle omakustannus/kiinnityshinnan) alkaa jo tuskastuttamaan. Olen yrittänyt myydä itse siinä välissä ja samaan aikaan toimeksiannon ollessa voimasssa, mainostanut kiiteistöäni kaikille mahdollisille, (asiakkailleni, sukulaisteni & ystävieni kautta, ulkomaisissa portaaleissa, kotisivuillani, some-sivuilla... Turhaan.

On jo voimaton olo ja henkinen hyvinvointi, siinä ohessa fyysinenkin hyvinvointi vaarallisen huonossa jamassa. Kun luen artikkelia, saan sen kuvan, että asuntonsa/talonsa itse myyvänä, on enemmän riskejä, kuin plussia. Etenkään, kun ei lakipykälistä ja koukeroista ymmärrä mitään. Jossain kohdin täytyisi kuitenkin turvautua viranomaisten ja asiantuntioiden puoleen, jotka veloittavat huikeita summia, joten sama kai, jos myy välittäjän avulla. Olen tullut itse tähän johtopäätökseen, ottaessani hinnat ja asiantuntijoiden taksat selville, samoihin lukuihin menee välityspalkkioiden kanssa.

Nimim. "läpeensä tuskastunut ja hermoraunio".

Itse myynyt

Suosittelen asunto-osakkeen myyntiä ilman välittäjää, jos asunto on hyväkuntoinen ja ymmärtää laittaa hintapyynnön  kohdilleen ja näkee hieman vaivaa. Myin itse muutama vuosi sitten kaksioni Helsingin lähiöstä. Tein myyntiesitteen (liitteenä isännöitsijätodistus)  ja laitoin hesariin pienen ilmoituksen: esittely sinä ja sinä päivänä + hintapyynnön. En laittanut nettiin mitään ilmoitusta.

Olin todella hämmästynyt kun ihmisiä alkoi lappaa asuntooni esittelypäivänä. Olihan toki sunnuntai ja monet olivat vain mielipuuhassaan katselemassa muiden asuntoja mutta silti sain myytyä asuntoni saman tien ja ostaja maksoi pyytämäni hinnan. Olisi ollut toinenkin ostaja, joka soitti esittelyn jälkeen. Hänelle jouduin ilmoittamaan, että asunto on jo myyty.  Kauppakirjan kirjoitin itse. Malleja löytyy kirjakaupoista ja netistä. Jäi hyvä mieli tästä kaupasta kun säästin tuhansia euroja ilman välittäjää.

Toisaalta olen ollut osallisena maaseutukaupungin omakotitalon myynnissä. Myyjänä riitaisa perikunta. Suurin osa perillisistä halusivat myyjäksi kiinteistövälittäjän, joka oli arvioinut kiinteistön myyntihinnan korkeimmaksi kuin muut välittäjät. Mielestäni myyntihinta oli täysin epärealistinen enkä sitä kannattanut alun alkaenkaan. Kiinteistö oli myynnissä melkein vuoden ja hinta aleni noin 50.000 euroa ennen kuin saatiin myytyä! Kaikille perillisille tuli tuntuvat tappiot.

Huonossa kunnossa olevista, vanhoista omakotitaloista on todella vaikea päästä eroon.  Moni ostaja laskee, että suhteessa halvemmaksi tulee ostaa pelkkä tontti ja rakentaa sille upouusi talo kuin alkaa remontoimaan vanhaa talo kymmenillä tuhansilla euroilla.

Ymmärrän hyvin edellä kirjoittanutta. Monien vuosien myyntiaika käy sekä psyykkisen että fyysisen terveyden päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Noniin

Itse olen myynyt neljä huoneistoa ja yhden omakotitalon. Ei ne pykälät mitään avaruustiedettä ole. Jos hinta ja kunto on kohillaan ja sijainti sellainen, että ostajia on, niin on helppo nakki. Ymmärtääkseni välittäjät eivät kuitenkaan kauppoja tehdessään vastuuta sen enempää kanna, myyjän kontolle vastuu lankeaa joka tapauksessa.

Vierailija

Hyvin kiteytetty tuo edellisen kirjoitus,olen samaa mieltä.Välittäjää voi käyttää hintaarviointiin,se ei paljoa maksa.

kokemusta on

klo 9.58. Tiedoksi: välittäjät antavat erilaisia hinta-arvioita ja myyjän pitäsi ymmärtää, mikä on oikea.  Moni myyjä olettaa, että korkein on oikea vaan kun ei ole. Siinä sitten menettää aikaa ja hermojaan kun sellaiselle välittäjälle antaa myyntitoimeksiannon tai ite alkaa myymään liian kalliilla.

Kannattaa seurata oman alueensa toteutuneita myyntihintoja noin vuoden ajan ennen omansa myyhtiä niin saa hinnan kohdilleen ja tietty pitää huomioda oman kiinteistön kunto suhteessa niihin, jotka on myyty samalta alueelta.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat