Elämän ehtoolla; kuka päättää elämästä & kuolemasta?

Vierailija

Minua on viimeaikoina mietityttänyt suuresti kuolema ja sen läheisyys ja siksi halusin kääntyä tämän keskustelupalstan kautta teidän puoleenne. Mitä ajatuksia suomessa toteutettu saattohoito teissä herättää? Kuinka tasa-arvoisia me olemme elämämme loppuvaiheen hoidon sekä saattohoidon suhteen varsinaisia saattohoitokoteja ollessa vain neljä? Entä eutanasia? Onko parantumattomasti sairaalla, kärsivällä ihmisellä, oikeus kuolla avustetusti hänen niin halutessaan? Millä perusteilla eutanasia voitaisiin hyväksyä tai olla hyväksymättä? Kiitos mielipiteistänne!

Kommentit (4)

Vierailija

Hei! Kun laitat otsikon yllä olevaan ..hakukenttään.. sanan eutanasia, löydät monta täällä käytyä keskustelua. Toivottavasti niinstä on sinulle hyötyä.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hoitotahto vai onko se hoitotestamentti taitaa olla sellainen asiakirja, joka voi liittää omiin hoitopapereihin. Siinä voi ilmaista oman tahtonsa sitä hetkeä varten, kun ei itse voi jostain syystä enää tahtoaan ilmaista.

Saattohoidon/ hoidon suhteen olemme eriarvoisessa tilanteessa käsittääkseni. Jossain asiat pelaavat, toisaalla eivät. Saattokoteja on rajoitetusti. Mielestäni kaikilla pitäisi olla mahdollisuus saada asianmukaista saattohoitoa tavalla tai toisella.

Oman käsitykseni mukaan aktiivista kuolinapua ei meillä saa antaa, mutta passiivista kyllä. Ja elvytyskielto on hyvä olla olemassa, jos niin haluaa.

Itse en osaa ajatella, että eutanasia olisi hyvä asia. Siinä on liikaa eettisiä ongelmia. Tietenkin jokainen saa ja voi tehdä itsemurhan halutessaan. Mutta jos siihen ei kykene, on vastassa kovin paljon eettisiä ongelmia ja omantunnon asioita.

Toivoisin, että ennemmin keskusteltaisi riittävästä kivun hoidosta ja se myös taattaisi jokaiselle, joka haluaa sen saada. Ja esim. nukuttamisen mahdollisuudesta, jos on kovia kipuja, tai jotain muuta sellaista.

Vierailija

Olen myös sitä mieltä että kivun hoitoa tulisi kehittää. Monasti ei anneta loppuvaiheessa olevalle tarpeeksi lievennystä ja he joutuvat kärsimään valtavista tuskista. Vedotaan siihen että asianomainen voi tulla riippuvaiseksi kipulääkkeistä. Vaikka tulisikin riippuvaiseksi niin onko sillä mitään väliä, kun ihminen jo on kuolemaan tuomittu eikä hänellä enää ole muuta kuin odottaa loppuaan. Minulla on sellainen käsitys että saattohoito-kodeissa ollaan kipulääkkeiden käytössä avokätisempiä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat