Mitä metkaa kuulit lapsenlapsen sanovan?
Mitä metkaa kuulit lapsenlapsen sanovan?
klo 11:39 | 22.4.2015
Hei! Kirjoitelkaahan tänne myös niitä aina ihastuttavia pienten lasten lausahduksia! Mitäpä ovat tuumailleet ja missä tilanteessa? Huvittiko vai hävettikö?
Olimme menossa uimahalliin lapsenlapsen kanssa, ostimme lippuja ja minä näytin eläkeläiskorttiani. Tyttö kysyi , mikä se eläkeläinen on, onko se jokin yliopiston käynyt.
Tyttäreni poika n.7v oli luonani yökylässä.Lämmitin takkaa,lisättyäni sinne puita,yksi kekäle lensi lattialle.
Nopsaan sitä keräsin pois,jolloin hän sanoi-pidä huoli kodistas!
Nämä sanat pienen pojan suusta muistan kyllä aina.Yritän pitää huolta kodistani.
Pikku Hannah, 5v. jonka äidinkieli on englanti, tuli ovelannäköisenä kamarista luokseni keittiöön ja sanoi, että pappa sanoi, että sinä olet vanha, haiseva lepakko.
Pappa kyllä kiisti heti sanoneensa noin. Mietimme mistä tyttö keksi moisen ja ymmärsikö edes mitä sanoi, mutta makeasti meitä nauratti.
Katsoin peilistä kuvajaistani ja huokailin, ei näyttänyt oikein hyvältä, vaihdoin taas vaatteita ja taas huokailin ja pyörin peilin edessä. Tyttärentytär seisoi vieressä ja katseli minun touhua, kunnes ei enää jaksanut kait olla hiljaa vaan tokaisi: "Älä mummi katso peiliin".
Muistan tuon lauseen aina, kun meinaa olla olo, ettei mikään vaate näytä hyvältä ylläni..
Pojantytär, ekaluokkalainen, kertoi mummille harmejaan:
jouduin syömään puuron kanssa ihan kamalaa kaupan hilloa, kun mummin mansikkahillo oli loppu ja et kyllä usko - purkkipashaa pääsiäisenä!
Mummi oli tänä pääsiäisenä ulkomailla.
Tämä ei ole aivan pienen lapsen suusta kuultua. 18-vuotias lapsenlapseni on aloittanut puutarha-alan opinnot suunnitelmissaan maisema-arkkitehdin ammatti. Kysäisin häneltä jotta paljonko katetta laitan marjapensaiden juurelle. No, silleen sopivasti, tyttö vastasi, revi siitä sitten....
Tämän kirjoittamani runon välityksellä muistelen
erästä lapsenlapseni kanssa viettämääni hetkeä
,joka on jäänyt rintaani kalliiksi muistoksi!
Kallis muisto
Olit vasta kolmen vanha
minä jo mummaihminen,
kun tien pientareelta löysit
sä hennon pienen kukkasen.
Minä vierelläs katselin,
kun kätehesi poimit sen.
Sitten annoit kukan mulle
ja sanoit silmät loistaen:
Täss´ on mumma " ruusu" sulle,
laita se vaikka vaasihin!
Niin mä teinkin ja sen myötä,
myös kalliin muiston talletin!
Eero 6v sano mulle,(mummo) että sitten kun sinä kuolet me muutetaan maalle asumaan omakotitaloon.
Isältään oli kuullut.
Pojanpoika 6v kertoi päiväkodissa olleen taas sitä kamalaa pallukkakeittoa. Kysyin millaista se keitto oli, hän vastasi että mehukeittoa jossa oli marjapallukoita. Meille jäi käyttöön tuo hassu nimitys ja usein kysellään keskenämme tehtäiskö mekin pallukkakeittoa jälkkäriksi, kotoinen keitto on kuulemma kivempi kun päiväkodissa.
-mummi -58
Oiva, kolme vuotta oli vanhempineen uimarannalla. Paikalle saapui melkoisen tukeva mieshenkilö, jota poika tuijotti pitkään. Kovaääninen toteamus kuului: - On siinä sedällä isot rinnat. Äiti, onkohan hän imettänyt vauvoja oikein monta vuotta? Mies oli hymyillyt leveästi ja todennut, että heillä vaimo hoitaa vauvojen ruokkimisen.
Kaupan kassajonossa oli nuori äiti kahden tenavan kanssa. Pikkuinen istui kärrissä, jono mateli ja isompi kyllästyi jonotukseen. Hän alkoi katsella keitä jonossa oli. "Miks sinä juot noin paljon maitoa? Minäkin tykkäisin noista vanukkaista", hän kommentoi takana seisovan naisen ostoskärryjen sisältöä.
Sitten hän huomaksi toisessa kassajonossa seisovan kaljun miehen jolla oli melko pitkä takatukka. "Äiti kato, tuolla miehellä on tukka valunu päästä!"
Onneksi jono eteni ja äiti sai puheliaan lapsensa huomion muihin asioihin. En kehdannut siinä nauraa mutta jälkeenpäin nauroin itsekseni. Kaikkea ne lapset huomaakin
4. vanha poikani katseli kiinnostuneena keittokattilan kuvetta, ruokapöydässä, sitten hän sanoi:
Äiti mitä siinä lukee ja samaan hengenvetoon jatkoi, lukeeko siinä hee soo see koo kaa.
Mummolassa käydessä tyttäreni, joka oli 5 v. ikäinen , näki kirnuttavan mäntä kirnulla. Kun voi oli otettu pois halusi hän tietää mitä siellä kirnussa nyt on ja hänelle sanottiin että siellä on nyt piimää.
Ruokapöydässä saatuaan maitolasin eteensä ,alkoi hypittää lusikkaa lasissa ja sanoi:Näin tehdään piimää.
Nuorimmalla tyttärelläni oli tapana kerätä pikkukapineita suuhunsa. Kun sitten taas kerran kyselin mitä sinulla on suussa, katsoi hän ihmeissään ja sanoi , Hampaat.
Minun kodissani on paljon tavaraa ja Olivia 5v.tykkää tavaroitani. Tyttö lupasi muuttaa kotiini kun tulee aikuiseksi. Kysyin mitä teemme kun olemme yhdessä. Olivia vastasi teemme herkkuja,piirrämme ja kävelemme korkokengillä ja työntää minua potkukelkassa. Ihanaa mikä vanhuus minua 33337
2,5-vuotias pikkumies oli tätinsä häissä, vihkiminen tapahtui pihamaalla. Kun pappi sai nuoren parin vihittyä ja poistui vihkialttarin ääreltä, pikkumies meni alttarin taakse ja alkoi matkia papin sanomaa sanoen: " Pittää rakastaa ja antaa anteeksi." - Tarkoin oli hän kuunnellut papin puheen. :)
Veljeni poika oli hoidossani. Hän meni topakasti kotimme rappusille, kopeloi takalistoaan ja totesi :
- Hitsin nakki. Löytyihän sieltä housuista pökäle.
Lähdimme käymään kyläkaupassa. Hän osoitti tiskiä ja sanoi määräävästi: - Aapuainen. Olin ymmälläni. Poika korotti ääntään ja huusi toistuvasti aapuainen, aapuainen. Täti ei käsittänyt. Viimein hänen pieni etusormensa osui hampurilaisen kohdalle ja huuto loppui. Huh!
Tyttäreni tytär (2v) katseli kun isänsä hakkasi puita. Kun isä piti tauon ja laittoi kirveen pölkylle, totesi tytär: " no niin, akku loppu".
Poika, usein korvatulehduksista kärsivä, piirrellessään 5-vuotiaana mummilan makuuhuoneessa:
- Onko sulla joku tulehdus korvissa mummi, vai miks sä et kuule että mä huudan sua tänne?
Mummi: - Sulla on nuoremmat jalat. Jos sulla on jotain asiaa, tule sanomaan äläkä huutele siellä.
Poika: - Mut jos mä haluun näyttää jotain?
Mummi: - Tuo tänne näytille.
Poika: - En voi kun se on seinässä kiinni.
Sai mummi jalat alleen. Seinässä kiinni oli kuitenkin vain sisään eksynyt heinäsirkka, ei lapsen taideteos, kuten mummi oli pelännyt.