Kommentit (4)

Vierailija

On hyvä, kun kerrotaan liikunnan hyödyistä ikäihmisille. Kaikkihan tietävät, että liikunta on terveellistä. Mutta liian usein siitä ei voine muistuttaa.

Suositelluista lajeista ainakin pilates käy minulle. Sitä vastoin lajit, joissa pitää ottaa tanssiaskeleita nopeaan tahtiin ryhmässä, eivät käy. Sotkeudun rytmistä ja törmäilen toisiin, ja tulen kiukkuiseksi. Kotona mieluummin musiikin tahdissa yksin, tai sitten vanhojen tansseihin. Siellä ei ole tarkkasilmäistä ohjaajaa, eikä muutenkaan niin nuukaa.

Vierailija

 Eräs edesmennyt tuttuni tapasi sanoa että jos pari päivää on kävelemättä, kolmantena ei enää jaksakaan. No ehkei ihan noin sanatarkasti mutta säännöllinen kävely voimiensa mukaan, se on jo hyvä perusasia. Sauvakävely on monipuolisesti kuormittavaa ja sauvoista saa vähän tukeakin esim.liukkaammilla keleillä.

Tuolijumppaa telkkua katsellessa, sitä voin suositella kokemuksesta. Kyllä senioritanssitkin kuulostaa oikein mukavalta myös.

Vierailija

Olen 54-vuotias ja käyn kuntosalilla, koska lihaskuntoa tulee ylläpitää jotta jaksaa. Aloitin vasta pari vuotta sitten. Kirjoituksessa minusta on vähän se sävy, että 55-vuotias ei voisi enää tehdä kuin kevyttä liikuntaa. Ohjatusti kun aloittaa niin saa hyvät neuvot ja lihasvoimaa tulee lisää.

Itselläni on nivelrikkoa ja huono tasapaino, mutta ne vain hyvin vähän rajoittavat sitä mitä voin tehdä. Kuntosalin lisäksi pyöräilen ja kävelen sekä joskus pelaan squashia. 

Kirjoitan tästä omasta muutosmatkastani blogissani piinelamantapamuutos.blogspot.com . Tervetuloa mukaan. 

 

Jormakka

Hmm... Olen 55-vuotias mies enkä koskaan ole harrastanut urheilua, ainoastaan hyötyliikuntaa, kävelyä, lumitöitä ja sellaista. Kilojakin alkoi kertyä senverran, että BMI näytti jo selvää ylipainoa. Viitisen vuotta sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa säännöllisen kuntosaliharjoittelun, aluksi 2-3 kertaa viikossa sitä sitten pikkuhiljaa lisäten.  Kolmisen vuotta sitten rohkaistuin jo lenkkipolullekin ja alun 20 minuutin lenkit ovat muuttuneet pikkuhiljaa tavoitteelliseksi juoksuharrastukseksi. Pyrin juoksemaan joka viikko vähintäänkin maratonin verran kilometrejä, viikonloppuisin yhden 2,5 tunnin lenkin jolloin matkaa taittuu parisenkymmentä kilometriä. Puolen vuoden välein juoksen jossakin tapahtumassa puolimaratonin, johon aikaa tuhraantuu aika tarkalleen kaksi tuntia. Olen nyt siis elämäni kunnossa, six-packin ja kaikki! En siis voi mitenkään ymmärtää, miksi 55-vuotiaita ei rohkaista liikkumaan oman vointinsa mukaisesti rajoja asettamatta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat