Kommentit (5)

Vierailija

Tulen erittäin kipeäksi vierustoverin hajuvedestä. En oikeastaan kykene edes olemaan hajuvedellä hajustetun ihmisen vieressä, koska voimakas yskän kohtaus yllättää minut ennenkuin ehdin edes tiedostaa hajun läsnäolon. Reaktio tapahtuu kuin salaman isku. Eikä tottumista hajuun tapahdu, vaan haju jyrää minut alleen jatkuvalla aivojen salamatykityksellä. Minun hajuaistini on aina ollut herkempi kuin muiden ihmisten. Olen aistinut asiat ennen muita aina.  Lievemmät hajusteet saavat nenäni vuotamaan ja menemään tukkoon sekä nenän ja hengitysteiden limakalvojen kutinaa ja ärsytystilan. Hajustealtistuksen jälkioireena seuraa päänsärkyä, migreeniä, pahoinvointia, tasapainoaistin häiriöitä, uupumusta, nivel- ja lihassärkyjä.  Oireilen myös kemikaaleille voimakkaasti. Ne saa oksettamaan ja yökkäilemään sekä päänsärkyä ja uupumusta. Home tekee edellisten lisäksi myös sydänoireita ja verenpaineen nousua. 

Paras apu on lääkkeiden välttäminen, koska useissa niiden kemia tekee minulle oireita. Pahimpia oireita ovat aiheuttaneet rokotukset, joita minulle ei lääkärin suosituksesta enää voi antaa. Paras on luonnonmukainen elämä ilman tuoksu- ja hajualtistuksia hajusteille ja kemikaaleille. Siedätys ei auta. Minun on ollut pakko eristää itseni kotiini, jonka olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman altisteettomaksi. En pysty menemään mm. kauppaan. terveyskeskukseen, sairaalahoitoon, virastoihin, töihin tai harrastuksiin jne. Syynähän on se, ettei yhteiskunta ymmärrä asian vakavuutta. En siis voi saada edes lääkärin hoitoa tulematta kipeäksi jo käynnistä terveyskeskuksessa.  MCS eli tuoksuherkkyys eli hajuyliherkkyys eli monikemikaaliyliherkkyys eli hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydellä on monta on nimeä jo sairaudelle keksitty, mutta yhteiskunta ei ole antanut oikeutta olla sairas. Silti oireet aiheuttaa osalla sairastuneista todella rajun invaliditeetin eli kykenemättömyyden tehdä päivittäisiä asiointeja ja mahdollisuutta saada tukea yhteiskunnalta. Sairastunut joutuu lisäksi pienillä tuloilla hankkimaan apuvälineitä, joita ilman hän ei voi elää. 

Pahamakusuussa

Voi kun tuttua; Olin juuri mennyt ulos pahoinvointia pakoon. Olen ihmetellyt koko päivän, tuliko oksetus ja huimaus ym. ym. kengistä, jotka olin tuonut asunnosta kosteusvaurio (älkää huoliko kirjoitusvirheistä - ne kuuluu asiaan kun on tässä kun min nyt = oireissa - kuin humalassa - väsymys - huono keskittymiskyky). Olin pihalla siis haravoimassa, että saisin - tai pääsisin huonosta olostani. Heti huomasin lähistöllä olevasta rivitalosta tulevan kuvottavan tuoksun, jota en ole ennenkään voinut sietää. En tiedä mikä siellä haisee?? Ainakin siellä on ollut kosteusavaurioita, joita yritetty remontoida... Pyykkipäivät vai joku erityisen voimakas huuhteluaine jollakin ? Olen juuri rakentanut tähän hirsitalon muutin 1.12.15. Tuo rivitalo tekee minut sairaaksi, enkä pääse pakoon edes omaan kotiini !!   - Kertokaa hyvät ihmiset, mikä neuvoksi kun jo muutenkin varmaan pidetään hulluna - ihmisten käytöksesta ja puheesta minulle sen voi helposti päätellä. - En voi mennä haastattelemaan, mitä huuhteluainetta käyttävät? Perusteellisesti selvittämään ihmisille tämä helvetillinen ongelma - sairas, jota tavallisen terve ihminen ei osaa edes kuvitella. En jaksa kirjoitusvirheitä korjata... Odotan, että tuuli kään tyy rivitaloilta poispäin... Mnen lepäämään (ikkunat kiinni) Olisi paljn tekemistä tällekin päiväe ollut ja huominen menee taas tietenkiin nukkuessa...... monesti itkettäää

fairi yskä

Ja ET-lehden jutussa kehotataan vain kestämään... Eli lisäherkistymään, jos se siitä sitten.

Mutta käy päinvastoin - pahenee vain.

Monikemikaaliyliherkkyys vaatii perehtymistä toimittajaltakin, tietoa tulee lisää ja

sitä täytyy päivittää! Itse en aio haistella yhtään hajua vapaaehtoisesti enää, herkkyys ponnahti pintaan todella nopeasti,

ei tälle itse voi mitään enää. Tietenkin piti jättää omat parfyymit pois. Saippuat, pmustekynät nyt hirveitä hajulähteitä.

Toivoa on, sillä tutkitusti haistelemme MYRKKYJÄ, hermomyrkkyjä

ja hormoonihäiritsijöitä. Lapsemme altistuvat vielä pahemmin kuin aikuiset.

Tähän ei ole varaa yhteiskunnalla. Hiljaa, liian hitaasti asiat muuttuu koska

kyse on samalla kemianteollisuuden kilpailukyvystä.Ole siinä sitten pieni ihminen joku tärkeäkin olio!

Maaseudun talot tyhjenee, siellä kai joku tulevaisuus odottamassa.

Helvetillistä elämää

Hämmästyttää tuo neuvo, että tätä tuoksuyliherkyyttä voisi siedättää. Ei voi, minulla on oireena huimaus, kielen ja vartalon pistely. Saan välittömästi oireet kun joudun hetkeksikään altistuminen niille. Muutamat tuoksut saavat minut jopa kolmeksiviikoksi eritykseen.

Vierailija

Allergia- ja Astmaliiton mukaan noin 10-40 % suomalaisista on tuoksuyliherkkiä eli monikemikaaliyliherkkiä. Suuri hajonta johtuu siitä, että sairauden vaikeusaste vaihtelee eri henkilöiden välillä. Osa saa lieviä oireita, mutta osa saa erittäin hankalia oireita, jotka vaikeuttavat asiointia esimerkiksi kaupoissa, virastoissa, pankeissa, lääkäriasemilla ja apteekeissa. Myös monet astmaatikot, keuhkoahtaumapotilaat ja migreenipotilaat saavat oireita voimakkaista tuoksuista ja kemikaaleista.

Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata. 

Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.

Ajattelet että henkilökohtainen hygienasi, itsevarmuutesi ja viehättävyytesi ovat kunnossa, kun tuoksut. Peset suihkussa hiuksesi ja ihosi tuoksuilla, puhdistat suusi tuoksuvilla, puhdistat ihosi ja meikkaat tuoksuvilla, lisäät tuoksuvan deodorantin, vartalovoiteen, ehkä jalkasuihkeen ja intiimisuihkeen, lisäät tuoksuvan hiusgeelin, hiuslakan ja hajuveden. Pukeudut hajusteilla pestyihin vaatteisiin ja lisäät hajustetun pikkuhousunsuojan.

Kylpyhuoneen ja wc:n olet jo pessyt hajustetuilla, samoin saunan ja keittiössä tiskit. Todennäköisesti kaikki siivousaineesi ovat tuoksuvia. Olet ehkä sijoittanut kotiisi ilmanraikastimen.

Menet autoosi, joka tuoksuu, tai bussiin ja työpaikalle, jossa muutkin tuoksuvat. Hengität hajusteita sisääsi koko päivän. Niitä tunkeutuu myös ihosi läpi.

Jonain päivänä ehkä huomaat, että silmiäsi kirvelee ja ne valuvat vettä, nenä on tukossa, päätä särkee, pyörryttää, ajatukset ovat tokkuraiset, rintaa painaa ja yskittää, ääni käheytyy, väsyttää ja oksettaa. Alat epäillä että sinulla on astma. Kutiset odottamattomasti.

Voi olla, että olet herkistynyt hajusteille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat