Oletko yliherkkä tuoksuille?

klo 6:04 | 19.10.2014
Tuletko huonovointiseksi vierustoverin hajuvedestä? Tuoksuyliherkkyys aiheuttaa pahimmillaan eristäytymistä. Näillä ohjeilla pärjäät.Lue koko juttu
Tuletko huonovointiseksi vierustoverin hajuvedestä? Tuoksuyliherkkyys aiheuttaa pahimmillaan eristäytymistä. Näillä ohjeilla pärjäät.Lue koko juttu
Ladataan...
Tulen erittäin kipeäksi vierustoverin hajuvedestä. En oikeastaan kykene edes olemaan hajuvedellä hajustetun ihmisen vieressä, koska voimakas yskän kohtaus yllättää minut ennenkuin ehdin edes tiedostaa hajun läsnäolon. Reaktio tapahtuu kuin salaman isku. Eikä tottumista hajuun tapahdu, vaan haju jyrää minut alleen jatkuvalla aivojen salamatykityksellä. Minun hajuaistini on aina ollut herkempi kuin muiden ihmisten. Olen aistinut asiat ennen muita aina. Lievemmät hajusteet saavat nenäni vuotamaan ja menemään tukkoon sekä nenän ja hengitysteiden limakalvojen kutinaa ja ärsytystilan. Hajustealtistuksen jälkioireena seuraa päänsärkyä, migreeniä, pahoinvointia, tasapainoaistin häiriöitä, uupumusta, nivel- ja lihassärkyjä. Oireilen myös kemikaaleille voimakkaasti. Ne saa oksettamaan ja yökkäilemään sekä päänsärkyä ja uupumusta. Home tekee edellisten lisäksi myös sydänoireita ja verenpaineen nousua.
Paras apu on lääkkeiden välttäminen, koska useissa niiden kemia tekee minulle oireita. Pahimpia oireita ovat aiheuttaneet rokotukset, joita minulle ei lääkärin suosituksesta enää voi antaa. Paras on luonnonmukainen elämä ilman tuoksu- ja hajualtistuksia hajusteille ja kemikaaleille. Siedätys ei auta. Minun on ollut pakko eristää itseni kotiini, jonka olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman altisteettomaksi. En pysty menemään mm. kauppaan. terveyskeskukseen, sairaalahoitoon, virastoihin, töihin tai harrastuksiin jne. Syynähän on se, ettei yhteiskunta ymmärrä asian vakavuutta. En siis voi saada edes lääkärin hoitoa tulematta kipeäksi jo käynnistä terveyskeskuksessa. MCS eli tuoksuherkkyys eli hajuyliherkkyys eli monikemikaaliyliherkkyys eli hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydellä on monta on nimeä jo sairaudelle keksitty, mutta yhteiskunta ei ole antanut oikeutta olla sairas. Silti oireet aiheuttaa osalla sairastuneista todella rajun invaliditeetin eli kykenemättömyyden tehdä päivittäisiä asiointeja ja mahdollisuutta saada tukea yhteiskunnalta. Sairastunut joutuu lisäksi pienillä tuloilla hankkimaan apuvälineitä, joita ilman hän ei voi elää.
Voi kun tuttua; Olin juuri mennyt ulos pahoinvointia pakoon. Olen ihmetellyt koko päivän, tuliko oksetus ja huimaus ym. ym. kengistä, jotka olin tuonut asunnosta kosteusvaurio (älkää huoliko kirjoitusvirheistä - ne kuuluu asiaan kun on tässä kun min nyt = oireissa - kuin humalassa - väsymys - huono keskittymiskyky). Olin pihalla siis haravoimassa, että saisin - tai pääsisin huonosta olostani. Heti huomasin lähistöllä olevasta rivitalosta tulevan kuvottavan tuoksun, jota en ole ennenkään voinut sietää. En tiedä mikä siellä haisee?? Ainakin siellä on ollut kosteusavaurioita, joita yritetty remontoida... Pyykkipäivät vai joku erityisen voimakas huuhteluaine jollakin ? Olen juuri rakentanut tähän hirsitalon muutin 1.12.15. Tuo rivitalo tekee minut sairaaksi, enkä pääse pakoon edes omaan kotiini !! - Kertokaa hyvät ihmiset, mikä neuvoksi kun jo muutenkin varmaan pidetään hulluna - ihmisten käytöksesta ja puheesta minulle sen voi helposti päätellä. - En voi mennä haastattelemaan, mitä huuhteluainetta käyttävät? Perusteellisesti selvittämään ihmisille tämä helvetillinen ongelma - sairas, jota tavallisen terve ihminen ei osaa edes kuvitella. En jaksa kirjoitusvirheitä korjata... Odotan, että tuuli kään tyy rivitaloilta poispäin... Mnen lepäämään (ikkunat kiinni) Olisi paljn tekemistä tällekin päiväe ollut ja huominen menee taas tietenkiin nukkuessa...... monesti itkettäää
Ja ET-lehden jutussa kehotataan vain kestämään... Eli lisäherkistymään, jos se siitä sitten.
Mutta käy päinvastoin - pahenee vain.
Monikemikaaliyliherkkyys vaatii perehtymistä toimittajaltakin, tietoa tulee lisää ja
sitä täytyy päivittää! Itse en aio haistella yhtään hajua vapaaehtoisesti enää, herkkyys ponnahti pintaan todella nopeasti,
ei tälle itse voi mitään enää. Tietenkin piti jättää omat parfyymit pois. Saippuat, pmustekynät nyt hirveitä hajulähteitä.
Toivoa on, sillä tutkitusti haistelemme MYRKKYJÄ, hermomyrkkyjä
ja hormoonihäiritsijöitä. Lapsemme altistuvat vielä pahemmin kuin aikuiset.
Tähän ei ole varaa yhteiskunnalla. Hiljaa, liian hitaasti asiat muuttuu koska
kyse on samalla kemianteollisuuden kilpailukyvystä.Ole siinä sitten pieni ihminen joku tärkeäkin olio!
Maaseudun talot tyhjenee, siellä kai joku tulevaisuus odottamassa.
Hämmästyttää tuo neuvo, että tätä tuoksuyliherkyyttä voisi siedättää. Ei voi, minulla on oireena huimaus, kielen ja vartalon pistely. Saan välittömästi oireet kun joudun hetkeksikään altistuminen niille. Muutamat tuoksut saavat minut jopa kolmeksiviikoksi eritykseen.
Allergia- ja Astmaliiton mukaan noin 10-40 % suomalaisista on tuoksuyliherkkiä eli monikemikaaliyliherkkiä. Suuri hajonta johtuu siitä, että sairauden vaikeusaste vaihtelee eri henkilöiden välillä. Osa saa lieviä oireita, mutta osa saa erittäin hankalia oireita, jotka vaikeuttavat asiointia esimerkiksi kaupoissa, virastoissa, pankeissa, lääkäriasemilla ja apteekeissa. Myös monet astmaatikot, keuhkoahtaumapotilaat ja migreenipotilaat saavat oireita voimakkaista tuoksuista ja kemikaaleista.
Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.
Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.
Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.
Ajattelet että henkilökohtainen hygienasi, itsevarmuutesi ja viehättävyytesi ovat kunnossa, kun tuoksut. Peset suihkussa hiuksesi ja ihosi tuoksuilla, puhdistat suusi tuoksuvilla, puhdistat ihosi ja meikkaat tuoksuvilla, lisäät tuoksuvan deodorantin, vartalovoiteen, ehkä jalkasuihkeen ja intiimisuihkeen, lisäät tuoksuvan hiusgeelin, hiuslakan ja hajuveden. Pukeudut hajusteilla pestyihin vaatteisiin ja lisäät hajustetun pikkuhousunsuojan.
Kylpyhuoneen ja wc:n olet jo pessyt hajustetuilla, samoin saunan ja keittiössä tiskit. Todennäköisesti kaikki siivousaineesi ovat tuoksuvia. Olet ehkä sijoittanut kotiisi ilmanraikastimen.
Menet autoosi, joka tuoksuu, tai bussiin ja työpaikalle, jossa muutkin tuoksuvat. Hengität hajusteita sisääsi koko päivän. Niitä tunkeutuu myös ihosi läpi.
Jonain päivänä ehkä huomaat, että silmiäsi kirvelee ja ne valuvat vettä, nenä on tukossa, päätä särkee, pyörryttää, ajatukset ovat tokkuraiset, rintaa painaa ja yskittää, ääni käheytyy, väsyttää ja oksettaa. Alat epäillä että sinulla on astma. Kutiset odottamattomasti.
Voi olla, että olet herkistynyt hajusteille.
Täytyy sanoa, että ei olisi tämän jutun kirjoittajan asiantuntemattomana pitänyt mitään kirjoitella..
Tuoksuyliherkkyyttä on eriasteisia ja nuo keinot ei todellakaan auta kun ehkä joillekin.
Sairastuin yllättäen 2 vutota sitten ja aluksihan ei edes tiedetty mikä laukaisee huimauksen, verenpaineen nousun äkillisesti esim.214/110, lihasten jumittuminen, hartiasärky, korpan polttelu ja sisäinen tärinä jne. Jatkuvasti jonkinlaisia oireita, mutta nuo tuoksut laukaisee todella pahan reaktion. Olen siis joutunut luopumaan kaikesta, tanssiharrastuksesta, lavatanssit on aina ollut intohimoni ja suurin suru kun ei enää voi käydä.. Kaupassakäynti on ainut jonka teen ja sekin on taistelua kun huimaa älyttömästi vaikka suojaan kasvoni. Työt saan onneksi tehdä etänä. Kotiini ei voi tulla koska lähes kaikilla on tuoksujäämiä ja pahin on pesuaineiden tuoksujäämä joka ei lähde vaikka ystäväni on jo kauan käyttäneet hajuustettomia pesuaineita. Kaikki vaatteeni olen joutunut uusimaan ja en voi laittaa vaatteita komeroon koska kaikki hajuvesien ja pesuaineiden tuoksut jotka aikaisemmin oli käytössä on tarttuneet komeroiden sisälle seiniin ja hyllyihin. Peseminen ei vie niitä pois. Voi sanoa, että elämä on helvettiä tai ei elämää ollenkaan. Sitten on näitä vähättelijöitä joilla ei VIELÄ ole oireita, pitävät luulosairaana. Kuka luopuisi elämästään, ystävistään, harrastuksistaan kuvittelemalla tämän kaiken. Minä en ainakaan koska kaipaan ELÄMÄÄ, ihmisiä, harrastuksia. Joka ilta ajattelen, että huomenna on paremmin. Pyöräily on ainut jota olen kokokesän harrastanut kaikkien kipujen kanssa ja ulkonakin haistan jo pitkänmatkan päästä nämä kauheat pesuaineen tuoksut. Kilometrejä tuli 1900 ja nyt pitää keksiä kuinka talvella kun kävely ei onnistu kovien hartiakipujen takia . Edelleen toivon ja uskon, että jonain päivänä saan taas elää.
Vähän ihmettelen, että miten pyöräily on onnistunut hartiakipujen kanssa, mutta kävely ei....
Voihan sitä ihmetellä. Tasapaino seisten siis jalkojen päällä on hankalaa ja kivut koko kropassa tuntuu seisoma-asennossa pahalta koska ei ole ainoastaan hartiakivut vaan pään "puristus" ja keinuva huimaus. ONNEKSI ei huimaa pyöräillessä vaikka kivut tuntuukin, mutta on ainut keino päästä liikkumaan ja ulos. Tähän liittyy vielä autoimmuuni kilpirauhastulehdus (arvot viiteraja muistaakseni 16 ja minulla 1280)jota ei voi lääkitä koska ei ole vajaa eikä liikatoimintaa, mutta oireita siitäkin edestä. Kivut pääosin liittynee tuohon sekä vatsaoireet. kahdenvuoden aikana olen saanut ohjetta jos jonkinlaiseen ruokavalioon, mutta nyt kuuntelen itseäni eli gluteeniton ehdottomasti (testattu gluteenilla ja ilman). Tuoksuyliherkkyyskin johtuu lääkärin mielestä siitä elimistö on "sekaisin". Oma arvelu mikä kaiken laukaisi oli sappirakon poisto 2016 josta en meinannut toipua millään.
Pyydän anteeksi ihmettelyäni.
Toivon helpotusta kipuihisi ja kaikkea hyvää elämääsi.
klo.8:59 Kiitos!
Niin kuin kirjoitat olen ihan itsejärkeilyn kautta toiminut koska noin kymmenen vuotta sitten tein pyörtymistä vierustoverin husteiden tähden, otin sen puheeksi ja hän tästä loukkaantui enkä ole häntä tavannut tai edes nähnyt yhteisissä tilaisuuksissa. Onneksi minulla ei ole enää hinkua mennä tuollaisiin paikkoihin.
Käytän kaikki aineita mitä kotona tarvitsen, tuoksuttomana, niin itseeni kuin kodin kunnossapitoon.
Vieläkin saan aivastelukohtauksia ja vesinuhaa silloin tällöin. Kun kaikkea ei voi välttää.
Kiitos samoin sinulle. Näitä ihmettelyä on riittänyt ja en niistä itseeni ota. Terveiden on vaikea ymmärtää, mutta toivoisi että sitä inhimillisyyttä olisi. Edelleen uskon, että vielä se hyvä päivä tulee.
Sitä minäkin tuota lukiessani ihmettelin. Koska minulta tuon tähden jäi pyöräily, hartiat tulivat todella kipeiksi, kun tiessä oli töyssy luulin, että pää räjähtää. No nykyään olen tietoinen että niskanikamat ovat madaltuneet ja kuluneet, kuin alaselänkin nikamavälit madaltuneet.
Osaan jo hoitaa niskaani sopivalla tyynyllä, venytyksillä ja palauttavilla liikkeillä. Sittenkin tämän tästä kävelyä heittää ja huimaa, yritän vain pitää koko kropan lihakset kunnossa. Taas on talvi ja liukkaat tulossa.
Minä olen käynyt jäsenkorjaajalla, hierojalla, OMT hoidoissa ja akupunktiossa. Kaikki ihmettelevät lihaksiani kun ne ei vaan rentoudu. Osa syynä on, että joka paikassa on tuoksuja ja ne saavat kroppani reakoimaan. Akupunktio on ehkä ainut joka aina hieman viiveellä helpottaa. Osa käy kotonani hoitamassa, mutta vaikka tekevät kaikkensa tuoksujen suhteen niin yksi vanhempi vaate joka joskus on pesty tuoksullaan niin jo päässä heittää. Vuoden olen kärsinyt myös polttelusta aivan kuin olisi palelluttanut jalat ja vasemman käden ja laittanut ne kuumaan veteen, polte on todella inhottava. Lääkäreitä toiselle juoksutettiin ja kun kerroin oireita niin katsovat kuin vähä-älyistä🙄. Turhaa niille on selitellä kun ovat liian kouluttautuneita yhteen osaan ja eivät vaan ymmärrä kokonaisuutta ja tarpeeksi työlleen omistautunut tämä lääkäriä en ole tavannut. Joten olen lopettanut lääkärissä käynnit kokonaan vaikka uusia oireita ilmestyy. Ajattelen vaan, että jos henki lähtee niin minkäs voit. Joku tuolla kertoi myös lääkkeistä ettei voi syödä. Minäkin saan vaan lisä oireita niistä.
Olipas jännä kun tämä kommentointi lähti vielä käyntiin vaikka ajattelin, että ajatukseni vaan kirjoitan. Löysin tämän kun etsin sellaista tietoa jonka voisin laittaa "työkaverille" joka oli toimistolamme aiheuttanut toiselle etätyötä tekevälle siellä käyneelle kielen ja kurkun pistelyn ja silmä-ärsytyksen kauhealla tuoksullaan (mies vielä). Hän vaan hymyilee vinosti kun hänelle sanoo asiasta. Siellä on tuoksu kielto, mutta hän ei noudata. Oli saanut tänään huomautuksen pomolta. Näitä on maailma täynnä ja ei voi mitään. Harmi vaan kun tämä lisääntyy, mutta lääkärit eivät uskalla asiasta tehdä numeroa kun tulisi yhteiskunnalle kalliiksi. Onneksi olen taistelija, välillä itku tulee, mutta kun minuutin ajan vaikka ei ole kauhean huono olo niin ajattelen heti, että kyllä paranen😊.
Jos ihminen itsensä pesee päivittäin on se paras tuoksu. Epävarmat ihmiset tarvitsee mielensä tueksi tuoksuja.
Sanovat, että yksineläjällä on tuo itsensä kuunteleminen kuin ammatti. Löytää kaikenlaisia vaivoja. Minullekin usein edesmennyt mieheni kertoi, että luulen vaan, että mielestään olen luulosairas. Ei ollut kivaa saada noin läheltä asiattomia kommentteja. Kaikki eivät osaa, eikä halua antaa kärsivälle myötätuntoa.