Onko sinulla hyvä äiti?

Vierailija

Kysytään, että onko sinulla hyvä äiti. Eiköhän suurin osa tämän netin lukijoista ole iältään sellaisia, jotta äiti on jo edesmennyt. Miksi ei kysytä, että oliko sinulla hyvä äiti?

Ihmettelen kysymyksen asettelua eikä ole ensimmäinen kerta et-netissä. Hieman ammattitaitoa, pyydän, näiltä et-nettiin palkatuilta toimittajilta.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Niin, kyllähän ainakin viimeistään yli 65-vuotiaiden äidit taitavat viimeistään olla jo "manan mailla". Itse menetin äitini, kun olin vasta 34-vuotias. Sairaus vei hänet silloin, lähes 67-vuotiaana. Tosin hän oli ollut puhe- ja liikuntakyvytön aivoinfarktin seurauksena jo kuusi vuotta ennen kuolemaansa.

Mutta sen voin sanoa, että äitini oli ihan ok ja hyvä, vaikkakin vertaili minu7a monen asian suhteen 8 vuotta vanhempaan sisareeni.

Vierailija

Minulla oli hyvä äiti, hän oli kotona aina, kun tulin lapsena koulusta kotiin. Puhtautta, ruokaa ja vaatteita ja äidin hoivaa olen saanut, kuten veljenikin.

Äiti oli kannustamassa ja  olemassa  meille koko elämänsä ajan. Olen kiitollinen että äitini eli pitkän elämän, hän sai nähdä sukupolvien jatkuvan meissä lapsissaan ja lastenlapsissaan sekä vielä lastenlastenlapsiakin hän ehti nähdä. Äidin tärkeimpiä neuvoja oli että vastoinkäymisiin ei pidä nujertua vaan pitää ottaa virheistä opiksi ja suunnitella miten jatkaa eteenpäin.

Kiitokseksi ja kunnioitukseksi hänen kuolemattomalle muistolleen vien kukkaset haudalle äitienpäiväksi.

Varmaankin ET:n lukijoista löytyy heitäkin joilla äiti on elossa mutta luulen että suurella osalla ei ole, joten otsikointi olisi voinut olla "Oliko/onko sinulla hyvä äiti?"

- tytär-

Vierailija

Ihmettelin ihan samaa kuin aloittaja. Ei meistä lukijoista monellakaan taida enää äiti elää.

Itselläni oli todella hyvä äiti. Kiitos hänelle tuonilmasiin.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei elä äitini enää,hän menehtyi tuberkuloosiin v.52,ollessani silloin 3-vuotias.

Tämän runoni kirjoitin hänen kuolemastaan.

Äidin kuolema

Pieni tyttö seisoo penkillä tuvan,sormi on mennyt suuhun epäröivänä.On ikää hänellä vuotta kolme,on pellavapää ja pienenlainen.

Siskoa kaksi seisoo vierellä hellan,hiljentyen ,lähekkäin.He seisovat vaijeten,kyynelsilmin,katsoen äidin kasvoihin kalpeneviin.Tupa hiljainen on se on iloton,on kuoleman henki sen yllä.

Äiti,väsynyt äiti,sairas äiti,istuu keinutuolissaan.Hän kätensä ristii rukoukseen,rukoukseen viimeiseen.Sitten hän huokaa syvään ja raskahasti katsoen lapsiinsa armahasti.

Äiti askeleen ottavi,luo vuotehen.Hän istuvi laidalle sängyn,käyden siihen pitkäkseen.Vasen jalka ei nousekkaan,jää sängyn laidalle se roikkumaan.

Hän katseensa luo lapseensa vanhimpaan,pyytäen häntä luokseen astumaan.Aino,nosta jalkani ylös sänkyhyn,en jaksa minä itse,olen väsynyt.Hän huokaa syvään silmänsä sulkien ja nukkuu uneen viimeiseen. 

Tupa hiljainen on,se on iloton,on kuoleman henki sen yllä.Pieni tyttö on rauhaton,mikä äidin on,kun on liikkumaton?Miksi äiti vain nukkuu?

Vierailija
Vierailija

Niin,äidin kuolemarunosta pitää alapeukkuja laittaa.-Uskomatonta,miten íhmiset ovat surkeita.

Vierailija

Äitini kuoli 79 vuotiaana kuusi vuotta sitten. Äiti oli minulle maailman paras äiti. Ikävä on suuri. Kaipaan häntä joka päivä.

Vierailija

Kauniisti kertoi Samettiruusu kerroit tuntemuksistasi  Ei  silloin perheet saaneet kriisiapua tai terapiaa. Ilokseni olen huomannut, että ET.Netissä on kaiken ikäisiä lukioita täällä on  hyviä kirjoituksia /runoja, kauniita kuvia. Sama pätee lehteenkin Tarkoiti varmaan, että olisi voinut laittaa otsikoksi vaikka  Onko/ Oliko sinulla hyvä äiti. Jokainen äiti tekee virheitä ja olen ymmärtänyt että jokainen äiti yrittää tehdä parhaansa. Ihminen voi vaan olla joskus niin rikki / haavoitetu ettei kykene hellyyten lapsiaan kohtaan 

Oma äitini on elossa ja suht hyvässä kunnossakin. Jo lapsena huomasin äidin vieraat miehet ja isän surun Ei kyllä koskaan haukkunut äitiä satikka lyönyt. Isä oli paljon matkatöissä Sain kasvaa vapaasti  sylissä ei pidetty eikä huomioitu. Äiti jo aika aikaisin oli mustasukkainen minulle ajatteli ,että ryöstän hänen miehiään Mutta kun tarvittiin rahaa koetti saada minut jollekkin vanhalle etovan oloiselle entiseleen. Enpä huolinut Ymmärsi  olla hiljaa olisin sanonut iskälle tai lähtenyt isän mukaan Aikaisi kyllä kotoa lähdinkin

Satutti väärät syytökset  Kävi vielä toisinpäin, ehkä samppanja kera. No ne kaverit kyllä jätinkin. En tiedä mistä tullut, mutta minulla on aina ollut usko Jumalaan  En olisi elosssa ilman ihmeellistä varjelusta  Noista menneistä ei koskaan puhuta  Itseni parhaaksi, olen kaiken anteeksi antanut  ei haittaa vaikka äiti ei ole pyytänytkään  Käyn kyllä äidin luona vaikkai asun kauenpana ja soitellaankin. Elän nyt  onnellista aikaa

Vierailija

Vietämme äitienpäivää ensi sunnuntaina. Äitienpäiväruusut, jotka äidilleni annoin hänen eläessään kasvavat nyt kukkapenkissä vanhan kotitalon pihalla. Äitienpäivänä katselen vanhoja valokuvia ja muistelen menneitä lämmöllä, kaivaten. Synnyin äitienpäivän aattona. Äitinin mukaan oli ihana aurinkoinen päivä ja maisema valkovuokkojen peittämä. Olin lahja äidille ja äiti minulle paras lahja ikinä.

Vierailija

Olen reilusti yli 60, silti äitini vahtii minua enemmän kuin teini-iässä. Hän arvostelee tekemisiäni ja ystäviäni. Kaiken lisäksi hän keittää minustakin jatkuvasti juoruhuttua.

En käy juhlimassa, en käytä alkoholia enkä tupakoi, huumeitakaan en oo kokeillut.asun omassa asunnossani kaukana hänestä.

Todellakaan tuollainen ei ole hyvä äiti.

Olen kateellinen teille toisenlaisen äidin omistajat.

Vierailija

Minusta kysymys pitäisi kuulua: millainen äiti sinulla oli/on? Ei kaikki äidit ole "hyviä" lapsen näkökulmasta katsottuna vaan sitähän ei passaa täällä sanoa. Jos äiti ei ole ollut "hyvä", sen ääneen sanominen on tabu, isästä kyllä voidaan sanoa herkemmin ettei hän ollut hyvä. SItäpaitsi tälläiseen mielipidekyselyyn ei pitäsi tulla peukutuksia sen kummemmin alas- kuin ylöspäinkään.

Vierailija
Vierailija

Olen reilusti yli 60, silti äitini vahtii minua enemmän kuin teini-iässä. Hän arvostelee tekemisiäni ja ystäviäni. Kaiken lisäksi hän keittää minustakin jatkuvasti juoruhuttua.

En käy juhlimassa, en käytä alkoholia enkä tupakoi, huumeitakaan en oo kokeillut.asun omassa asunnossani kaukana hänestä.

Todellakaan tuollainen ei ole hyvä äiti.

Olen kateellinen teille toisenlaisen äidin omistajat.

Pahoittelut puolestasi. Luonteiden erilaisuus saattaa aiheuttaa ristiriitaa äidin ja lapsen välille. Todennäköisesti äidilläsi ei ole jäljellä vuosikymmeniä elinaikaa. Sen vuoksi kannattaa ehkä yrittää löytää joustavuuttaa ja anteeksiantoa, ettei sitten kaduta jälkeenpäin. Muita ei kannata kadehtia. Ei se aina ole ollut niin ruusuista muillakaan mutta kiistojen yli on päästy sopimalla. Paras yrittää sopia ennen kuin on myöhäistä.

Vierailija
Vierailija

Minusta kysymys pitäisi kuulua: millainen äiti sinulla oli/on? Ei kaikki äidit ole "hyviä" lapsen näkökulmasta katsottuna vaan sitähän ei passaa täällä sanoa. Jos äiti ei ole ollut "hyvä", sen ääneen sanominen on tabu, isästä kyllä voidaan sanoa herkemmin ettei hän ollut hyvä. SItäpaitsi tälläiseen mielipidekyselyyn ei pitäsi tulla peukutuksia sen kummemmin alas- kuin ylöspäinkään.

Jos kysytään, oliko/onko sinulla hyvä äiti niin voihan siihen vastata, ettei ollut hyvä, jos on sitä mieltä. Ei ole mikään tabu enää nykyaikana. Jos haluaa rakentavaa keskustelua saada aikaiseksi niin mielellään voisi myös kertoa, miksei äiti ollut lapsensa mielestä hyvä.

En tiedä, olenko väärässä, mutta mielestäni ennen vanhaan äidit katsoivat enemmän lastensa perään. Nykyisin jotkut menevät jopa ryyppäämään ja ottavat lapsen rattaissa mukaan terassille. Ehkä lasta rakastetaan yhtä paljon kuin ennen mutta lapsen hyvinvoinnista huolehtiminen on vähentynyt?

Kuka määrittelee hyvän äidin? Lapsi, yhteiskunta, normit, naapurit, sosiaalityöntekijät?

Kysyn vaan

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvä kysymys tuo, että kuka määrittelee hyvän äidin.

Uskon, että jokainen äiti tekee sen, minkä osaa ja jaksaa, onko se riittävästi, siitä voidaan sitten keskustella.

Onko riittävän hyvä äiti, jos antaa lapselle elämän, juuri muuta ei kykene tai osaa tai jaksa?

Näin äitienpäivän kynnyksellä on hyvä pohdiskella tuota äitiyttäkin.

Vierailija

Minun tyttäreni käytti huumeita, myös suonensisäisiä. Sanoi minulle, että niihin jäi niin helposti koukkuun ja sen hetkiset kaverit samastapiiristä.  Minusta on  todella hieno asia,että ei  ikinä ei kaupnnut muille humeita tai atanutut. Itseänsä kyllä ehkä. Tiesi aina, että kotiin voi tulla missä kunnossa tahansa ja että on meille rakas. Hain monesta paikasta kotiin ja vietiin sairaalaankin  Oli itsemurha yrityksiäkin  Monesti yritti irti porukasta ja aineista. Viimeimin teki   sen kahdenviikon kylmäkankkusen ja on ollut senjälkeen ilman mitään On saanut uusia kavereita ja ystäviä. Nyt elämä on tasapainossa ja on ihana nähdä miten onnellinen on itse kaikesta muutoksesta mitä on elämälleen tehnyt  Sisukas tyttö on.

Tähän kyllä piti kirjoittaa äideistä. Tyttäreni on  kyllä  sanaonut, että hyväksyntä, huolenpito ja rakkaus olivat ne pelastavat tekiät hänen elämässään Tyttäreni oli myös koulukiusauksen kohteena dysfasian takia ja myös kun oli hyvin hiljainen ja ujo. Sekä se, että  ollaan köyhiä vanhenpia. Kuinkahan paljon nyt kouluissa kiusataan kun rikkaitten ja köyhien ero vaan suurenee koko ajan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat