Vainon kohde

Vierailija

Olen joutunut taloyhtiössäni vainon kohteeksi. En ole ennen uskonut, että sellaista voi tapahtua, nyt uskon. 

Vainoajani on taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja, joka asuu yläkerrassani. 

Olen uusi paikkakunnalla ja asumisurani ihmisten lähellä on kestänyt 63 vuotta, enkä ainottakaan valitusta ole koskaan ennen saanut.  Nyt kaikki mitä teen on väärin, rappukäytävässä kaikuu, kun en osaa sulkea ovea niin, ettei kaikuisi, kerran jouduin viemään koirani ulos klo 6 aamulla, ym. ym.  Olen myös jatkuvan silmälläpidon kohteena.

Viimeinen pisara oli nyt hallituksessa tehtailtu varoitus "rakentamisesta".

Onko kennelläkään neuvoa, miten minun tulisi toimia, olen yrittänyt lähestyä hallituksen jäseniä ja isännöitsijää, mutta menevät tämän tyrangin selän taakse ja uskovat sen, mitä hän sanoo. 

Jos en saa tilannetta loppumaan, niin voi ehkä olla mahdollista, että menetän kotini, vai voikohan?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Jos asut omistusasunnossa niin taloyhtiö voi ottaa huoneiston haltuunsa, mikäli ihan oikeasti tuotat häiriötä taloyhtiössä. Jos asut vuokralla niin sanktiot kohdistuvat huoneiston omistajaan. Prosessi kestää kuukausi- ja/ta vuositolkulla niin että kodin menettämisestä ei ole pelkoa ainakaan lähikuukausina.

Ystävällisesti neuvon myös varaamaan ajan terveyskeskuksen lääkärille ja puhumaan näistä asioista hänen kannassaan. Toivottavasti saisit lähetteen terapiaan/psykologille, koska tällaisia asioita on raskas yksin kantaa.

Toivotan aurinkoista kevättä ja kesää!

Vierailija

Minä puolestani neuvoisin aloittajaa kysymään neuvoa paikkakuntasi Oikeusaputoimistosta. Soita ja varaa käyntiaika, kerro lakiasiantuntijalle tilanteesi, he neuvovat mitä keinoja on käytettävissä oletpa sitten asunnon omistaja tai vuokralainen.

Taloyhtiön hallituksesta on oma kokemus, tosi katala ja mahtipontinen persoona oli puh.johtajana edellisessä taloyhtiössä, jossa asuin. Tämä päsmäri oli yksi kauimmin asuneista osakkeenomistajista ja vahti kaikkien menemiset ja tekemiset. Hallituksen pari muuta jäsentä olivat hänen "taustakuoronaan". Isännöitsijä oli aivan vellihousu, yhtiökokouksissa hän kysyi tältä päsmäriltä aina ensin "mitäs mieltä me ollaan tuosta ideasta?" jne. He olivat kuin paita ja peppu, oli aivan turhaa kysyä isännöitsijältä tai vaatia mitään, mikään ei muuttunut.

Onneksi en asu siellä enää, eikä käy kateeksi uusia asukkaita siellä.

Vierailija

Olen asunut useassa kerrostalossa ja on eroja porraskäytävistä miten kaikuu ja ovet paukkuu. Voisit laittaa tiivistenauhaa oveen, ainakin meillä se auttoi, kun ovi ei mennyt kiinni kolahtamatta. ei muut valittaneet, mutta itseä se häiritsi. Asumme alimmassa kerroksessa ja kellarikerroksessa on pyörävarastot, ihmiset kulki siitä edestakaisin ja kauhea kolina kävi kun ovi paukahti kiinni ilmavirran mukana kait. Eräänä päivänä kyllästyin siihen paukkeeseem ja menin laitoin tiivistenauhaa sinnekkin ovenkarmiin ja väheni huomattavasti melu. Voisit esittää vastavedoksi taloyhtiön kokouksessa ovien tiivistämisen ja porraskäytäviin sellaisia laattoja jotka vaimentaa kaikumista, niitä kuulemma on.

Normaalit elämisen äänethän saa kuulua, mutta jos oikeasti teet jotain puukäsityötä ja hakkaat nauloja tai poraat reikiä, niin voi se olla huonosti eristetyssä talossa ongelma. Asuin kerran sellaisessa talossa että alakerrasta kuului selkeästi puhe, joissain huoneissa, ei kaikissa, kun kysyin syytä niin sanottiin että on rakennusvaiheesa kait jäänyt joitan tiivistys juttuja pois yms. Se oli 70-luvun alkupuolella rakennettu.

On lottovoitto jos löytää hyvän taloyhtiön, siitä kannattaa pitää kiinni. Mutten jäisi asumaan huonoon, siinä menettää kaiken, sillä jos ei saa olla rauhassa kotonaan niin eihän sellaista kukaan jaksa.

Vierailija

Kiitos neuvoista!  Oven olen jo tiivistänyt, saattoi vähän auttaa, muttei tietenkään voi kokonaan poistaa klonksausta oven mennessä kiinni.

Olen myös varannut ajan oikeusaputoimistosta, koska haluan kyllä puolustaa itseäni vääriltä syytöksiltä ja valheilta.

Olen tehnyt puukäsitöitä, porannutkin 1 mm:n terällä ruuvien alkureikiä. Olen myös sahannut pieniä listoja, melu näistä ei voi olla enempää kuin tulee föönistä,sauvasekoittimesta tai pölkkäristä.  Varoituksessa kerrottiin, että melu on jatkunut viikkoja, näitä listoja olen käsitellyt muutaman päivän, hetken kerrallaan. 

Olen vain vääränlainen tälle talolle, yritin alussa olla aktiivinen ja ehdottaa ja kysellä, mutta tätä ei olisi pitänyt tehdä. 

Ehkä yritän vielä päästä psykologille, koska tilanne on todella raskas yksin kantaa, verenpaine varmaan huitelee korkealla, eikä nukkuminenkaan suju.

Vierailija

Olipa synkkä yksinpuhelu, mutta onneksi pääsit itsesi kanssa sopuun. Mahdollisia apukonsteja löytyi myös. Suosittelisin vielä uniongelmaan liimanhaistelua, niin nukkuminen saattaisi onnistua paremmin.

Vierailija

Tässä kun nyt kirjoittelen niin (asun kerrostalossa) kuuluu kaikenlaista ääntä. Naapurista joku lähti ulos, ovi paukahti ja askeleet kolisee alaspäin. yläkerrassa on jokin "paini" menossa kun kuuluu naurua ja kikatusta sekä askeletenkin ääniä. Ikkuna on auki ja ulkona lapset leikkii, linnut laulaa ja jossain ujeltaa hälytysajoneuvonkin ääni. Moottoritie ei ole kovin kaukana ja sieltäkin kuuluu tasainen hurina. Nyt joku kävelee ikkunan alla korot kopisten, varmaan on menossa äitienpäiväjuhlaan.

Ei ole radio äänessä, eikä muukaan toosa, joten ääniä kuuluu. elämän ääniä, ihanaa, olen hengissä ja niin ovat muutkin tässä talossa. Kauheaa jos joutuisi elämään talossa jossa ei kuulu mitään ääniä.

Ennen asuin omakotitalossa kun oli lapset kotona, enkä saanut kyllä sielläkään olla hiljaisuudessa, jos ei omat lapset pitäneet ääntä niin kyllä naapurista kuului, ja jos ei oma ruohunleikkuri ollut äänessä niin sitten vuorotellen naapureista, ja kyllä kaikui ja raikui. Onneksi yöt olivat hiljaisia ja saimme nukkua. niin on tässäkin talossa, yöksi hiljennytään, päivät touhutaan ja eletään.

Vierailija
Vierailija

Minä puolestani neuvoisin aloittajaa kysymään neuvoa paikkakuntasi Oikeusaputoimistosta. Soita ja varaa käyntiaika, kerro lakiasiantuntijalle tilanteesi, he neuvovat mitä keinoja on käytettävissä oletpa sitten asunnon omistaja tai vuokralainen.

Taloyhtiön hallituksesta on oma kokemus, tosi katala ja mahtipontinen persoona oli puh.johtajana edellisessä taloyhtiössä, jossa asuin. Tämä päsmäri oli yksi kauimmin asuneista osakkeenomistajista ja vahti kaikkien menemiset ja tekemiset. Hallituksen pari muuta jäsentä olivat hänen "taustakuoronaan". Isännöitsijä oli aivan vellihousu, yhtiökokouksissa hän kysyi tältä päsmäriltä aina ensin "mitäs mieltä me ollaan tuosta ideasta?" jne. He olivat kuin paita ja peppu, oli aivan turhaa kysyä isännöitsijältä tai vaatia mitään, mikään ei muuttunut.

Olemme varmaan asuneet samassa yhtiössä, lisäyksellä että tämä vainoojani lisäksi valehtelee, juoruaa ja panettelee!

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Olemme varmaan asuneet samassa yhtiössä, lisäyksellä että tämä vainoojani lisäksi valehtelee, juoruaa ja panettelee!

Luulisi että tuollainen loppuisi jos esim. otat yhteyttä oikeusapuun ja uhkaat oikeusjutulla perättömistä valheista. Ei muuta kuin seuraavaan yhtiökokoukseen ja asia esille rohkeasti. Tarvitset rohkeutta sillä vastustus tulee olemaan suuri ja vihanpito ehkä vain pahenee, tai sitten käytös muuttuu....

Vierailija

Millä voi todistaa, ettei ole pitänyt meteliä ja että syytteet ovat valheita? 

Oikeusaputoimistossa kerrottiin, että asuinkaupungissani en ole ainoa tälläiseen tilanteeseen joutunut ja että taloyhtiö voi yhtiökokouksessa päättää ryhtyä toimenpiteiseen kotini haltuunottamiseksi.  Jos/kun kiistän tämän päätöksen, joutuu asia käsiteltäväksi käräjäoikeuteen, josta kuulema päätökset tulevat yhtä johdonmukaisina kuin lottopallot ränniä pitkin.

Kohdaltani asia todennäköisesti nyt järjestyy niin, että saan asuntoni myytyä (tosin kovalla tappiolla) ja pääsen muuttamaan pois.

Ei kuitenkaan korjaa tilannetta taloyhtiössä, jossa aina joku on tämän hitlerin hampaissa.

Vierailija
Vierailija

Olipa synkkä yksinpuhelu, mutta onneksi pääsit itsesi kanssa sopuun. Mahdollisia apukonsteja löytyi myös. Suosittelisin vielä uniongelmaan liimanhaistelua, niin nukkuminen saattaisi onnistua paremmin.

Mutta olipa tuo epäasiallinen kommentti!

Vierailija
Vierailija

Jokainen asuja tietää mitä yhtiön ohjesäännöissä sanotaan ja jokainen tietää, että ihmisten pitää antaa yöunensa nukkua klo. 22:00 - aamu 7, eikä rakentamisen jokapäiväiset jatkuvat äänet ole niitä normaaleja asumisen ääniä.  Nykyisen asumisen vaikeus onkin nuo eläinrakkaat ihmiset jotka juoksuttavat koiriaan ulkona kaikkina vuorokauden aikoina, ovet kolisten.

Ovia paukutellaan pikkutunneilla kapakkakierrokselle mennessä klo.23 jälkeen. Ja kohta alkaa paluuäänet kolistaan humalapäissään rappukäytävässä, kolistaa asunnossa lasketaan suihkuvettä tolkuttoman ajan, vedetään wc  ja ehkä vielä tapellaan antaako nainen vai panttaako mies. Kerrostaloelämä on vihoviimeistä, varsinkin talossa jossa on kerroksia mutta ei hissiä. Onko pakko? On valitettavasti!

Vierailija
Vierailija

Kiitos neuvoista!  Oven olen jo tiivistänyt, saattoi vähän auttaa, muttei tietenkään voi kokonaan poistaa klonksausta oven mennessä kiinni.

Kotioven saa hiljaa kiinni ulos mennessä, kun sulkee sen ulkopuolelta avaimella eikä lonksauttamalla. Sisäpuolellahan sitä ongelmaa ei ole.

Olisin muutaman kuukauden tekemättä niitä puutöitä. Niistä tuleva äänenvoimakkuus saattaa ole kovempi kuin osaat ajatella. Sitten jos kitinä jatkuu, on melumittauksen aika naapuriasunnoissa. Mittareitahan on.

Vierailija

Kun ei ymmärretä käyttää sisäpuolenkaan lukkoa, kun ottaa sormilla kiinni ja vääntää hiljaa lukon kiinni. Toinen kiusallinen asia mistä joutuu aikaajoin kärsimään, eli saranat natisee ja lukko ottaa vastaan, ei tajuta, että öljyä ne vaan kaipaa. Ovi ei mene kiinni kuin läimäisemällä, jopa toistaen hakataan. Kaikenlaisten kanssa sitä joutuu elämään, nuoriahan ovat, siinä varmasti syy. 

Olisi syytä useammin lukea talon järjestys-sääntöjä. Ne tosiaan tarkoittaa totta, miten niissä ohjeistetaan.

Vierailija

Kyllä koiran saa viedä ulos vaikka keskiyöllä, jos on tarvis. Silloin vain pitää muistaa sulkea ovet liikaa kolilstelematta. Se on mahdollista, kun vain tekee niin kuin edellä on neuvottu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat