Kommentit (3)

Vierailija

Testamentilla ohjataan tämän päivän Suomessa niin usein omaisuus niille lapsille, jotka ovat olleet suosikkilapsia koko elämänsä.

Minä olen itse vammautunut ihminen, työkyvytön, sillä autoin toista ihmistä ja minulle tapahtui onnettomuus.

Iäkkäät vanhempani ovat kuunnelleet erikoislääkärinä työskentelevää veljeäni ja erään suuren suomalaisen mediafirman palveluksessa olevaa sisartani.

Heidän paikkaansa pitämättömät herjaukset ovat saaneet jopa äitini sanomaan, että minä olen syntynyt väärään aikaan.

Heidän paremmin elämässä menestyneet lapsensa kyllä tietävät asiat ja ovat varoittaneet heitä.

Minun muolestani olkoot ja jakakoot perintönsä.

Jos periminen on tärkein asia elämässä, niin minulla ei ole tarvetta sen kaltaisiin sukulaisiin.

Siksipä pistin välit poikki, sillä minä pidän itseänikin ihmisarvoisena ihmisenä.

Olen alkanut nyt kannattaa suurten eläkkeiden isompaa verotusta, sillä ei kaikkea tarvitse riistää elämässään terveyden nurena menettäneiltä. Myös menestyjillä pitää olla maksettavaa.

Vierailija

Eräs tapaus perheessäni on kalvanut minua jo pitkään.

Yksi mummuni veljistä, erittäin hyväsydämien ja ahkera työntekijä omisti tilan, ja talossa oli muutama "kämppä". Hän majoitti muut veljensä taloon, meni naimisiin naisen kanssa, joka suoraan sanoen tuli taloon vain omistamansa vaatteet päällään. He eivät saaneet lapsia, mutta veljeni oli heidän kummipoikansa. Veljeni auttoi kovasti kummejansa ja oli läheinen heidän kanssaan.

Pariskunta siis yhdessä päätti, että kun heidän aikansa koittaa, tulee veljeni perimään koko tilan irtaimistoneen. 

Vaimo kuoli sairauteen, ja tämä mummuni veli jäi elelemään yksin tilallaan. Kun hän kirjoitti testamenttinsa, hän keräsi kaikilta sisaruksltaan ja kuolleen vaimonsa sisaruksilta allekirjoitukset sopimukseen, että veljeni saa perinnön kokonaisuudessaan hänen kuoltuaan, ja varmisti että kaikki olivat "ok" asian suhteen. Kaikki olivat samaa mieltä, perintö jää hänen kummipojalleen. 

Kun perinnön jako tuli aiheelliseksi, alkoi kamala tappelu. Hänen, monta vuotta sitten kuolleensa vaimon sisarukset alkoivat vaatimaan osuuttaan. He tiesivät, että nainenkin olisi halunnut jättää kaiken veljelleni, mutta koska sairaus vei hänet niin yllättäen, ei hän keriinnyt testamenttia tekemään. Veljeni oli nuori, mutta sai apua ja tukea muulta perheeltämme. Kaikista oikeustoimista huolimatta, joutui hän ottamaan lainaa ja maksamaan tämän kuolleen vaimon sisaruksille heidän vaatimansa osuuden. Hermostun itse vieläkin, jos joku näistä haaskoista tulee vaikka kaupassa vastaan.

Viimeinen elossa oleva mummuni veli on tehnyt asioista myös hyvin hankalia, ja yrittänyt kaikin tavoin tehdä kiusaa, ja viivyttää päätöksien tekoa vaikka tiesi varmasti itsekkin, ettei hänellä ollut porsaanreikää jonka kautta kiristää itselleen lantin lanttia.

Tämän kaiken takia, mummuni ja pappani ovat jakaneet jo omaisuutensa äidilleni ja hänen veljelleen. Siis kaikki heidän omaisuutensakkin on jo muun perheen nimissä. Vaikka äidilläni ja veljelläni on hyvin läheiset ja riidattomat välit, eivät isovanhempani kestäneet ajatusta "JOS kuoleman jälkeen perinnöstä tulee riitaa". Mielestäni fiksua, ja aijon sitten vanhana tehdä saman, jakaa siis etukäteen perintöni, jokaista kahvikuppia myöden.

hannikainen

Ei testamentti ole mikään tae, että oikeat ihminen saa perinnön. Testamentteja laaditaan niin paljon kuolinvuoteilla jkuolevaa johdatellen. Isälläni oli aina tapana sanoa, että puolet suomalaisten omaisuudesta on ihan väärissä käsissä. Käsissä, johon kuollut ei terveenä niitä olisi koskaan halunnut. Uskon, että näin on.

Meidänkin lähipiirissä on monia. Erään perheen 3. vaimo teetätytti kuolevalla miehellä testamentin, johon ei tarvittu lainkaan todistajia. Siis kukaan ei tiedä totuutta,  halusiko isä jakaa kaiken omaisuutensa vain viimeiselle vaimolle vai 2 muun avioliiton lapsillensa... ehkä valehtelu joskus saa palkkansa.

Usein monien avioliittojen lapset syrjäytetään, koska uusi vaimoke ei heille halua mitään jakaa. Tähän tulisi puuttua, sillä pesä voidaan tehdä ihan pennittömäksi esim rakentamalla vaimolle talo, jonka mies maksaa mutta ei omista sitä... koska eräässä tapauksessa mies ei olisi saanut asua siinä! Ja arvatnekin kaikki mihen perinnöt siinä samalla thetiin avioehdossa tälle vaimokkeelle. Rintaperillisille ei jäänty edes lakiosia, joka on aivan väärin. Isä oli työssäkäyvä.

Paljon olen kuullut tarinoita perinnöistä, ja itse en testamenttiin luota lainkaan...se voi aina kadota kun niitä ei rekisteröidä!

Ja ainahan sen ainoa tietäjä voi polttaa tai olla ilmoittamatta testamentist ayhtään miään kenellekään, kukas sen olemassaoloa tietää.....ihan iian helppoa. ja oikeuteen on kynnys mennä, sillä sielltä voi tulla lisälaskua...vain tuoamrti rikastuvat, ainakin nuorten perijöiden kanssa. Kaikkia ihmisiä voi sumuttaa, toisia kaiken aikaakin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat