Helppoa kuin heinänteko...

Vierailija

on päästä nuoren yliopistoon, vaikkapa lääketiedettä lukemaan.

Tarvitaan vain yksi edellytys, Tarvitaan rahaa, mieluimmin paljon rahaa

Naapuruston rikkaalla perheellä on kaksi ylioppilastyttöä. Toinen haluaa lääkäriksi toinen eläinlääkäriksi.    Toinen jo viime vuonna pyrki lääkikseen, ei päässyt. Toisen tytön todistus ei oikeuta eläinlääkikseen pääsyä. Vaan ei hätää, raha ratkaisee. Espanjan Valensiassa on mahtavan suuri yliopisto. Eläinlääkikseen pyrkivän haastattelu suoritettiin Skypen välityksellä, ei pääsykoetta. Hyväksyntä tuli. Lääkiksen haastattelu suoritettiin Tukholmassa, ei varsinaista pääsykoetta, suusanallinen hyväksyntä jo on. Kirjallista odottelevat.

Lääkiksen opintomaksu vuodessa 16.000 €, eläinlääkiksen 11.000. Plus muut asunto, ruoka, matka opintomateriaali ym kulut päälle. Toinen neljä vuotta toinen viisi. 

Ei taida onnistua tavallisen remontti-Reiskan lapselle.

Sivukorvalla taisin kuulla hallitusneuvottelijoilta, että Suomikin alkaa periä yo maksuja. Vai oli vain EUn ulkopuolelta tulevilta?

Vinosti hymyillen muistan opetusministeri Kiurun sanat: Varallisuus ei vaikuta Suomalaisten mahdollisuuksiin päästä opiskelemaan...

Kommentit (9)

Vierailija

Millaista keskustelua aloittaja odottaa tuosta sensaatiomaisesta tiedosta? Vai onko tarkoitus vaan tuoda tänne tiettäväksi vääryydet? Mitä me eläkeläiset sille mahdamme jos noin on.

Vierailija

Rahalla saa ja hevosella pääsee.... mikäpä siinä. Minua ei ahdista, vaikka joillakuilla on varaa kustantaa opiskelut Espanjassa.

Ei ole mitään väärää siinä, että hakeutuu ulkomaisiin yliopistoihin, jos  kotimaassa eivät ovet aukene. Ymmärtääkseni Valencian yliopisto on yksityinen. Sellaisella on mahdollisuus määritellä lukukausimaksu haluamalleen tasolle.

Hallitusneuvotteluissa on ehdotettu lukausimaksuja EU:n ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Siitäkin ollaan kahta mieltä. 

Vierailija

En ole ihan samaa mieltä aloittajan kanssa rahan mahdista. 

Esikoiseni pääsi toisella yrittämällä lääkikseen opiskeltuaan vuoden biologiaa toisessa yliopistossa. Hän sai opintolainaa, jota maksoi kesätöillään. Yksinhuoltajana minulla ei ollut varaa kustantaa hänen opintojaan, pienillä summilla avustin kyllä ja kyyditsin häntä autolla tarvittaessa. Leivoin ja kokkasin hänen opiskelukämppänsä pakastimen täyteen syötävää, kävin siivoamassa ja ostin myös vaatteita silloin tällöin. 

Varsin pian hän pääsi alan töihin, ensin harjoittelijaksi terveyskeskuksiin ja vanhainkoteihin sekä myöhemmin kandina palkalliseksi. Opintolainan hän maksoi pois muutamassa vuodessa, säästämistä se vaati, tiukkaa taloudenpitoa.

Olin välillä hyvin huolestunut tyttäreni jaksamisesta. Hän vaatii itseltään liikaa edelleenkin, mutta osaa jo jättää työasiat sairaalan oven taakse. Erikoistumisjaksokin on nyt ohi ja vakituinen työpaikka luo turvallisuutta.  

Vierailija

Eiköhän tuossa aloituksessa ollut tarkoituksena tuoda esiin se, että elämme hyvin epätasaarvoisessa Suomessa. Raha ratkaisee. Asiallisesti ja hyvin kirjoitettu. Emme ehkä mahda asialle mitään , mutta kyllä tuollaisistakin asioista saa kirjoittaa ja keskustella. Hys, hys ajat on mennyttä aikaa.

Olen ennenkin huomannut, että jos joku kirjoittaa normivirrasta poiketen niin arvostelua riittää. Miksi?  Tämä on ET-lehden saitti ja sana on vapaa - hyvän maun rajoissa.

Vierailija

Olen vierailija 14.5 klo 17.30. 

Tottakai kaikilla on täysi oikeus ilmaista mielipiteensä näillä palstoilla. Koen silti hyvin läheltä seuranneena, ettei eriarvoisuutta ei esiinny aloittajan kuvaamalla tavalla maassamme. 

Tyttäreni olisi päässyt opiskelemaan lääketiedettä Tarton yliopistoon. Asuminen ja opiskelu siellä oli tuolloin edullista ja valintakriteerit lievästi ilmaistuna löysempiä kuin Suomessa. Tartosta lääkäreiksi valmistuneiden pätevyyttä ei kuitenkaan arvostettu tuolloin samalla tavalla kuin Suomessa saman tutkinnon suorittaneiden. Tiedän muutaman Tarton yliopistosta valmistuneen lääkärin saaneen huonommin palkattuja ja vähemmän ammatissaan etenemisen mahdollisuuksia luovia työpaikkoja maassamme kuin kotimaamme yliopistoista valmistuneiden.

Faktaa kirjoitan, enkä luule mitään, vaan tiedän.  

Vierailija

Tarton lääketieteellisestä en tiedä puolen puupennin vertaa. Tarton eläinlääketieteellisestä olen kuullut vain hyvää, mm:

- englanninkielinen opetus --> vahva jalansija kansainvälisiin eläinlääketiedepiireihin
-pienet ryhmäkoot --> yksittäinen opiskelija saa tehdä paljon leikkauksia
- käytännönläheinen opetustyyli
-Tartosta valmistuneita eläinlääkäreitä arvostetaan; valmistuneita eläinlääkäreitä kuvataan reippaiksi ja käytännönläheisiksi

Mitä rahaan tulee, Kela auttaa. Mikäli valmistuu määräajassa, saa opintolainasta anteeksi ~40%.

Vierailija

Itse opiskelen Puolassa lääketieteellisessä, onhan tänne helpompi päästä sisään (yliopiston oma biologiaan ja kemiaan painottava pääsykoe), mutta opiskelijat pistetäänkin melkoisen lingon läpi. Täällä ei auta opiskelijoiden lepsuilla, ensimmäistä vuotta tekevistä karsiutuu äkkiä jyvät akanoista. 

Eikä täällä äiskän ja iskän rahoilla elellä, vaan minun tapauksessani ihan omilla säästöillä ja opintolainalla. Tietysti olishan se helpompaa kun olis syntynyt hopealusikka suussa, niin ei tarviis vuosittain kuroa rahaa kasaan opintomaksuihin (7600e/vuosi, josta opintolaina kattaa 6200e), mutta ei sitä jokainen kotimaata pidemmälle opiskelemaan päätynyt elätä itseään vanhempien lompakolla! 

Kannattaa kuitenkin muistaa, että suomalaisina ollaan todella etuoikeutettuja, että voidaan ylipäätään opiskella ilmaiseksi (ja sitten vielä valitetaan opintorahan pienuudesta..) Täällä useita amerikkalaisia opiskelemassa, kotimaassaan maksaisivat 40 000 dollaria vuodessa. Kannattaa ehkä ajatella välillä Suomi-kuplan ulkopuoleltakin.

Vierailija

Millaiseen oppiin aloittaja on jäänyt pääsemättä ja kenen opinnot hän haluaisi estää? Suomessa ei ole kaupallisia korkeakouluja, joten pääsystä kilpaillaan melko tasapäisesti.

"Kateus vie tuhkatkin pesästä!"

Vierailija

Pitäisi jo jokaisen pikkuhiljaa ymmärtää, kun on rahaa ja kielitaitoa, on ovet maailmaan auki.

Varmasti oli suunniteltua jo silloin, kun kieliopinnot kouluihin kolmannelta luokalta on aloitettu. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat