Kommentit (2)

Vierailija

Olen käyttänyt korvaushoitoa kohta viisi vuotta, ja menkat jatkuvat edelleen - kun estrogeenia tulee muualta, ja harrastan säännöllistä seksiä, niin menkat jatkuvat säännöllisinä ilman progesteronihoitoa (eli minulla on vieläkin ovulaatioita) mutta ilman estrogeenilisää eivät estrogeenin puutteen oireet pysyisi poissa. Jos seksi harvenee, menkat muuttuvat epäsäännöllisiksi, eli aivan kuten tutkimuksissa sanotaan, miehen siemennesteessä on hormoneja jotka pitävät kierron vieläkin säännöllisenä.

Vaihdevuosi oireita ovat minulla: unihäiriöt, kuumat aallot, jalkojen paha haju, ientulehdukset, haavojen hidastunut parantuminen, kainaloiden lemu, alapään lemu yleisesti, toistuvat epäspesifiset vaginoosit, kiukkuisuus, yleinen mahdoton olo unen puutteen ja katkonaisen tähden. Sydämen lepatuksista läpätyksistä puhumattakaan (eivät ilmeisesti flimmereitä mutta silti epämiellyttäviä)... noin nopeasti ajatellen, muitakin varmaan vielä löytyy.

Estrogeenihoito auttaa siis myös pahaan alapään hajuun, ientulehduksiin sekä muihin limakalvo-ongelmiin.

Anekdotaalinen esimerkki, mutta silti:

Itse sain hoidettua hammasimplantin tulehduksen pois estrogeenillä tässä viime kuussa. Implantin kruunun irrottua, sen takaisinlaitossa jäi alle ontelo joka tulehtui, eikä tulehdus millään tuntunut katoavan. Mikään lankaaminen tms ei auttanut, enkä antibioottia saanut. Mätä maistui suussa joka kerta kun lankasi tai purskutteli mutta se siltikään parantunut.

3 viikkoa kärsin, kunnes itse muistin kikka kolmosen lisääntymistieteen luennolta, ja muistin yliopiston luennolla luennoitsijan sanat että tamma kestää astutuksesta tulevan tulehduksen koska estrogeenit ovat korkealla ja limakalvot kunnossa.

Kun oli estrogeenigeeliä, levitin sitä loppujen lopuksi pehmeään siniseen hammastikkuun ja kävin välit sillä läpi, siihen asti 3 viikkoa kestänyt tulehdus alkoi parantua. (Mikään Corsodyl tai muu alkoholipitoinen huuhde tai voide ei ollut auttanut.) Joka päivä oli edellistä parempi, eli hoito toimi. Epätavanomainen ratkaisu, mutta parempi kuin (turha) antibioottikuuri.

Jälleen kerran mietin että miksi kärsiä tulehduksista, kun estrogeenihoito on ratkaisu?

Jos ei ole syöpäsukua niin miettisin miten luonnollinen jatkuva elimistöä rapauttava hormonien puutteesta johtuva tulehdustila voi olla tervettä hoidettua vanhenevaa vartaloa parempi? (Jos sitä tutkimusta katsotaan jolla estrogeenihoidot torpattiin, niin ei se kestä tarkastelua. Estrogeenihoito aloitettiin naisilla jotka olivat jo menopaussin läpikäyneitä, ja heillä hoito ei ollut mielekästä.)

Ei estrogeeni nuorenna, mutta se toimii ainakin minulla hyvänä elimistön modulaattorina.

Itse aion käyttää estrogeenikorvaushoitoa vaikka seuraavat 20 vuotta, ja jos yksi gyne ei kirjoita, menen seuraavalle, sillä en aio olla turhista tulehduksista kärsivä kiukkuinen akka.

Tämä pyrkimys luonnollisuuteen ja vaihdevuosien kärsiminen on ahterista. Kuoleminenkin on luonnollista ja silti yritetään sitä hoitaa ties millä keinoilla, niin miksi ei pidetä huolta että tulehdukset pysyvät poissa sillä tavalla mitä luonto on keksinyt jo lisääntymisaikana?

Vierailija

Minulla oli niin edistyksellinen työterveyslääkäri, että määräsi minulle noita puikkoja jo vuosia sitten, kun virtsatietulehdus oli mekein kuukautista. Käytän niitä edelleen, nyt vieläkin 15 vuoden jälkeen. Hänen määräämää annostusta olen kyllä harventanu. Eipä kyllä sitten ole ollut enää tulehduksiakaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat