klo 10:59 | 27.5.2015
Meillä ei ole astianpesukonetta mutta nyt olemme ajatelleet sen hankkia kotitöitä helpottamaan. Ajatuksissa on ollut pienen pöytäkoneen hankinta ettei tarvitsisi tehdä keittiökaappiremonttia. Onko teillä kokemusta sellaisista ja onko se ihan pöydälle laitettava, asentamatta valmis?
Sivut
Äidilläni oli aikoinaan pöytämalli mutta vaikka heitä oli vain kaksi henkeä niin homma ei toiminut, pöytäkone oli liian pieni. Kattilat äiti pesi aina käsin ja jos oli vähänkin enemmän likaisia astioita niin joutui jurruuttumaan monta koneellista.Minä uhraisin kyllä astianpesukoneelle yhden alakaapin, eikä asennuskaan maltaita maksa eikä ole iso hommakaan.
Jos on kaksikin ihmistä, ilman muuta kannattaa ostaa iso astianpesukone. Siinä voi pestä kaikki, kattilat, vuokat ym. Paras olisi saada pesukone korkeammalle, ettei tarvitse niin alas kumartaa. Meillä 10 vuotta sitten valmistuneessa keittiössä on näin ja olen erittäin tyytyväinen, vaikka olen nykyään yksin. Käytän kaikkia astioita päivisin ja vaihdan, en juo samasta mukista tai lasista montaa kertaa, koneeseen vaan ja ainakin kaksi kertaa viikossa saan koneen sopivan täyteen pesua varten.
Pesukoneen liitännät ovat aina samat on kone iso tai pieni. P-kolli
Kiitos vinkeistä. Pitää miettiä tuota isoa.
Meillä ei ole astianpesukonetta nykyään, kun ollaan kahdestaan. Ennen kun oli perhe koolla oli ja oli tarpeellinen. nykyään tiskataan yhdessä sen minkä on astioita likaisena, eihän niitä tulee montaa kun ei paljoa kokata eikä leivota enää. Kerran viikossa leivotaan. Joka päivä kyllä lämmin ruoka tehdään.
Asun nykyisin yksin. Teetin keittiöremontin viime vuonna ja heitin astianpesukoneen menemään. Sain lisää alakaappitilaa. Mitä ihmettä yksi tai kaksi henkilö tekee astianpesukoneella? Liian pienellä ei tee mitään ja ison täyttö kestää monta päivää. Aikaa kuluu koneen täyttöön, ohjelma ruksuttaa tunnin, kaksi ja sitten odotetaan vielä astioiden kuivumista ja sitten niiden poisottaminen vie aikaa. Tuossa ajassa on muutamat kuppinsa jo ehtinyt moneen kertaan pestä ihan perinteisellä tavalla! Ei kulu sähköä ja vettä säästää kun ei pese juoksevan veden alla.
Näkökulma on tuokin, että lisää alakaappitilaa. Astianpesukoneen ohjelman kestoaika oli mielenkiintoinen, enpä ole kahta tuntia odottanut koneen pesua, yksikin riittää. Ja siinä ajassa astiat ovat kuivatkin. Arvaapa kumpi vie enemmän vettä , käsinpesu tai konepesu? Sähköä kuluu molemmilla kerroilla.
Sanovat,että enempi kuluu vettä jos pesee käsin juoksevan veden alla mutta jos pesee astiat pesualtaassa tai vadissa niin kuluu vähempi. En kyllä ymmärrä, miten sähköä kuluu, jos käsin pesee ja asuu kerrostalossa. Vesi tulee kraanasta ilman pumppua. Pyydän klo 15.26 selventämään kantaansa, että sähköä kuluu molemmilla kerroilla. Kiitos.
Mulla on aika pieni keittiö ja oli sellane pieni asitanpesukone. Ei ollu tilaa jäteastialle kaapistos vaan oli erilline joka jökötti siin keittiön lattialla. En oikeestaa koskaa käyttänyt astianpeuskonetta ku tiskii tuli tosi vähä niin sortti haki sen koneen pois ja ostin siihe vapaaks jääneesee tilaan kunnolliset (eko) jätesangot: bio-, seka-, ja ongelmajäte. Tuli sille alakaappitilalle hyötykäyttöö enkä oo katunu. Joku kait katsoo, ett tarvii astianpesukonetta joku toine taas ei. Tilanteen mukaan.
Vierailija 15.26, ei vesi tule kraanasta ilman pumppua joka käyttää sähköä. Vaikka se sähkö ei olekaan siinä kraanassa!
Meitäkin on kaksi jo hyvän matkaa kohti 70v., mutta ei huolita enää tiskikonetta. En ymmärrä miksi niiden jotka haluavat käyttää tiskikonetta täytyy yrittää kääntää asia siten että tuhlaamme vettä ja energiaa. Tiskaamme altaaassa ja huuhtelemme vadissa, montakohan litraa siihen menis. Totta, jossain pumppaa vettä pumppu, mutta niinpä se tekee tiskikoneeseenkin, joten se ei ole se kulutuksen mittari ainakaan.
Olen seurannut muutamaa paria, kahdestaan asuvaa, joilla on tiskikone, ja he huuhtelevat ensin vesihanan alla astiat koneeseen ja kun kone, ehkä pari kertaa viikossa sitten pesee ne astiat niin taas menee vettä ja sähköä. En heille ole siitä mitään puhunut, mutta kumpikin emäntä on minulle yrittänyt todistaa kovasti kuinka he ovat nyt säästäväisiä ja että kyllä teidänkin pitää hommata astianpesukone.
Ymmärrän jos on paljon lapsenlapsia ja vierailijoita niin kyllähän silloin kone on tarpeellinen, mutta meillä ei käy lapset perheineen kuin muutaman kerran vuodessa ja sen takia ei ole järkeä konetta laittaa. Vieraat harvoin muuta kuin kahvit vain juo.
Meillä on astianpesukone joka on leveydeltään 40 cm, eli pienempi kuin standardi koneet. Se on juuri sopivan kokoinen kahden henkilön talouteen. Meillä laitetaan ruokaa joka päivä, usein kutsun myös ystäviä syömään. Kone on käytössä päivittäin enkä luopuisi siitä.
Pakko ottaa kantaa tähän asiaan kun tämä klo 13.15 kirjoitus on just sitä, mitä mieltä minäkin olen.Meitä oli 8 henkeä lapsuudenkodissani ja astianpesukone oli silloin tarpeellinen. Täyttyi kerralla ruokailun jälkeen vaikka olikin suurin mahdollinen.
Mutta kyllä ne padat ja lautaset täytyi huudella ennen koneeseen laittoa, ettei mennyt siivilä tukkoon. Ja vaikka olivat kuivia pesun jälkeen niin ei niitä heti voinut kaappiin laittaa koska olivat kuumia ja piti myös odottaa koneen höyryjen häipymistä ennen tyhjennystä. Esivalmisteluun, koneeseen laittoon, odottamiseen kun kone kävi, odottamiseen etteivät astiat olleet kuumia, poisottoon ja kaappiin laittoon kului kyllä tuhottomasti aikaa vaikka käsinpesun vaivalta säästyi.
Kaikkien perheenjäsenten mielestä astioiden poisotto koneesta oli tylsin homma eikä kukaan tehnyt sitä mielellään... Aikun tuntuu nyt ihanalta pestä muutamat kupposensa ihan perinteiseen tyyliin, huuhtoa ja laittaa paikalleen kaappiin eikä joudu uhraamaan tuntikausia astianpesukoneeseen eikä vierailijoden kupit silloin tällöin muuta asiaa miksikään.
Onnellinen ilman astianpesukonetta
Enpä luopuisi tiskikoneesta.Nykyisin asun yksin,mutta kyllä se kummasti täyttyy.Jos vielä leipoo,asioita likaantuu.
Lisäksi lapsia ym.vieraita käy.Mökillä tiskaan käsin.
Tyttärellä on viisihenkinen perhe ja astianpesukonetta saa täytellä ja tyhjennellä alvariinsa, tarpeen on. Yksinelävä mummi, siis minä, tiskailee käsin vähät kipposensa ja kupposensa, ruokaa toki laitan päivittäin, mutta ei siinä koko astiastoa tarvitse liata. Tiskatessa voi ja ehtii ajatella monenmoista tai kuunnella radiota, keittiöni vakioseuralaista.
Asun yksin, nyt, silti en jätä käyttämättä tiskikonetta. Normaalisti kerään siihen tavaraa kolmisen päivää, mutta usein se täyttyy nopeammin, koska ystävien kanssa tapaamme syödä yhdessä. Minun vuoro kokata on aina sovitusti ja toisaalta lapseni perheineen käyvät usein mummin luona syömässä ja juomassa. Onpa noita samanikäisiä yksinäisiä sukulaisiakin, joiden kanssa myös seurustellaan syöden ja juoden. Eli en anna tiskikonetta pois! PS te jotka pesette käsin, huomaatteko miten astiat painuvat, tee, viini, kahvi ym näkyy, vaikka miten käytätte Fairya
Ihmesienellä saa kaikki painumat pois, tämä ei sitten ollut mikään mainos vaa kokeiltu keino.
Onnellisia te joilla on vieraita joka päivä, me kahdestaan syödään ja juodaan niin eipä siinä kovin montaa astiaa ehditä liata. Kone on mutta käyttämättömänä. Enpä arvannut että elämä meneekin näin hiljaiseksi. Mutta tähänkin tottuu, voi olla etten jaksaisikaan kestitä vieraita joka päivä, tai edes seurustella.
Mutta kone odottaa valmiina jos joskus alkaa täälläkin vieraita kulkemaan päivittäin.
Hei odottaja, eivät ne vieraat kulje, jos heitä ei pyydä. Jokainen päivä on hyvä päivä pyytää ystävä kahville tai ruokapöytään. Tai vanha sukulainen, jota et ole tavannut moneen aikaan. Tai naapuri, joka on ihan yksin. Antaessaan saa!
Kun oli iso perhe astianpesukone oli välttämätön. Kun kone meni rikki asuin jo yksin ja ostin pienen koneen. Se riitti minulle ja vierailleni. Nyt asun yksin kerrostalossa ja en ole hankkinut astianpesukonetta. Tykkään tiskata käsin vähäiset astiani. On tekemistä ja ajatus saa vapaasti lentää tai voi kuunnella radiota tai musiikkia. Joskus käy vieraita. Mutta ei minua haittaa pestä heidän mentyään hieman isompaa pinoa astioita. Minä olen tyyväinen ilman astianpesukonetta.
Jatkoa vielä. Hieman pyykkipulveria ja vettä kattilaan. Upotat tummuneet mukit siihen ja hellalle kiehahtamaan. Kevyt harjaus tai hankaus liinalla tai sienellä ja taas ovat puhtaita.
Sivut