Pitääkö peruna istuttaa vasta sitten, kun maahan pystyy istumaan paljaalla pyllyllä? Mitä puutarhatöitä kannattaa tehdä alenevan kuun aikana?

Millaisia uskomuksia sinä olet kuullut ja todennut toimivaksi puutarhassa, kasvimaalla tai parvekeistutuksissa?

Kerro parhaat vinkkisi muille lukijoille ja keskustele aiheesta alla. ET-lehti koostaa kertomuksistanne mahdollisesti jutun.

Kommentit (15)

Niin ja sitten vielä kasvihuoneen tuholaistorjuntaan samettikukkaa. Kasvihuoneen ovenpieliin muutama purkki samettikukkaa niin kirvat ja muut öttiäiset pysyvät oven ulkopuolelle.Tuota niksiä aion kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Perunan kasvatuksessa on tärkeää, että ravinteet ovat mukulan alapuolisessa maassa. Itse käytän Biolanin kanankakkapellettejä suoraan vakoon. Silakassa on paljon nitraattia ja fosfaattia. Siis erinomainen lannoite. lahoaminen kestää kesän ja samalla ravinteita vapautuu vähitellen.

Isomummoni vinkki oli, että mukulaa kasvattavat kasvit, kuten peruna piti laittaa maahan laskevan kuun aikaan, sipuli, tilli ja kurkku taas nousevan.

Hän myös laittoi perunavakoon pieniä särkiä tai ahvenia, kun sisämaassa ei silakkaa syöty.

Jos haluat nauttia suomen lyhykäisessä kesässä mahdollisimman kauan kukkaloistosta, niin painele alkukesästä puutarhamyymälään ja osta valmiit jo kukkivat parveke/terassikukat. Muualla puutarhassa voi odotella siementen itämistä ja muuta kasvua mutta parvekkeella ja terassilla hehkuu ihana kukkaloisto heti keväästä.

pelakuu

Vierailija

Tänä kesänä tuo pelakuun vinkki on enemmän kun paikallaan.

Valmiiksi kukkivana ostettu amppeli on koko kesän rehottanut kauniina mutta ostamani pienet kukkataimet ja lobelia reunuskukkana ovat kituuttaneet hitaasti. Menneet hellepäivät sai niihin vähän vauhtia, ei taida siltikään tulla kovin loistokkaita kukkia niistä joita itse kasvatan.

Ensi keväänä ostan koreat valmiit kukkaset enkä jää arvuuttelemaan sään lämpenemisiä.

Karjalan muori

Tietääköhän joku saako sammaleen vielä kasvamaan jouluisiin kukkakoreihin? Oluella vai piimällä?

Vierailija

Karjalan muori kirjoitti:
Tietääköhän joku saako sammaleen vielä kasvamaan jouluisiin kukkakoreihin? Oluella vai piimällä?

Oikeastiko joku kysyy tällaista kun itse  omakotitalossa olevana joudun koko ajan taistelemaan sammalta vastaan?  Sammal valtaa piha-aluetta itsestään, leviää kukkapenkkeihin, nurmikolle ja laatoitetulle pihalle vaikka sitä on yritetty poistaa konstilla jos toisellakin. Sammalta löytyy myös metsistä pilvin pimein. Miksi sitä pitäisi kasvattaa muutaman kukkakorin takia? 

Karjalan muorienni.haaranen@gm...

Sammalta saa kerätä vain maanomistajan luvalla! Itse asun rivitalossa enkä omista maata, mutta sammaleesta jalkapohjan alla tykkään. Ja jouluisissa kukkakoreissa

Vierailija

Vanhan kansan istuttajana oli raskaan ja pitkän työpäivän jälkeinen rasitus ja lepopäivänä pappi.

Vierailija

Karjalan <a href="mailto:muorienni.haaranen@gmail.com">muorienni.haaranen@gmail.com</a> kirjoitti:
Sammalta saa kerätä vain maanomistajan luvalla! Itse asun rivitalossa enkä omista maata, mutta sammaleesta jalkapohjan alla tykkään. Ja jouluisissa kukkakoreissa

Tokkopa kukaan maanomistaja tulee haulikon kanssa perääsi jos menet metsään ja keräät sieltä muutaman sammalmättään mukaasi kukkakoreihin. Liikun paljon metsissä marjastamassa ja sienestämässä , harvakseltaan metsissä tulee ketään vastaan ja jos tulee niin ei ainakaan ketään maanomistajaa. Vaikea uskoa, että kenestäkään tehdään rikosilmoitusta jos noukkii vähän sammalta mukaansa. Kielto lienee tarkoitettu kaupallista sammaleenkeräystä vastaan.

Karjalan muori

Nin se vain on, ei yksityiseenkään käyttöön! Lisäksi kunnioitan luontoa ja annan kaiken kasvaa siellä, missä se viihtyy. Etsin siis Tietoa muualta.

Vierailija

Apua mä en kestä joidenkin ihmisten ahdasmielisyyttä ja järkkymätöntä ehdottomuutta pienen pienissä asioissa. Jos joku pyytää täällä jeesiä, niin jollei ole apua tarjota, niin älkää tulko jyrähtelemään tänne ehdottomia mielipiteitänne. Olen samaa mieltä, ettei se varmastikaan mikään varsinainen ympäristörikos ole, mikäli poimii pienen määrän sammalta ja koittaa saada sen kasvamaan toisaalla. 

Niin tai näin - onko vaikeaa laittaa pienesti eforttia oman ulosannin pehmeyteen? Me suomalaiset ollaan aivan liian suorasanaisia ja tökeröitä. 

Vierailija

Perunoita on kasvatettu metsässä iät ajat, itteki ainaki 20v. Telkkarissa oli juttu että ny ois keksitty höpö höpö....

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat