Vanhan kansan istutusvinkit

Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

Pitääkö peruna istuttaa vasta sitten, kun maahan pystyy istumaan paljaalla pyllyllä? Mitä puutarhatöitä kannattaa tehdä alenevan kuun aikana?

Millaisia uskomuksia sinä olet kuullut ja todennut toimivaksi puutarhassa, kasvimaalla tai parvekeistutuksissa?

Kerro parhaat vinkkisi muille lukijoille ja keskustele aiheesta alla. ET-lehti koostaa kertomuksistanne mahdollisesti jutun.

Kommentit (6)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Perunan kasvatukseen olen kuullut neuvon jotta vaon pohjalle ensin silakka  ja silakan päälle siemenperuna. Näin varmistuisi runsas perunasato, itse en neuvoa ole kokeillut.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Niin ja sitten vielä kasvihuoneen tuholaistorjuntaan samettikukkaa. Kasvihuoneen ovenpieliin muutama purkki samettikukkaa niin kirvat ja muut öttiäiset pysyvät oven ulkopuolelle.Tuota niksiä aion kokeilla.

Vierailija

Perunan kasvatuksessa on tärkeää, että ravinteet ovat mukulan alapuolisessa maassa. Itse käytän Biolanin kanankakkapellettejä suoraan vakoon. Silakassa on paljon nitraattia ja fosfaattia. Siis erinomainen lannoite. lahoaminen kestää kesän ja samalla ravinteita vapautuu vähitellen.

Vierailija

Isomummoni vinkki oli, että mukulaa kasvattavat kasvit, kuten peruna piti laittaa maahan laskevan kuun aikaan, sipuli, tilli ja kurkku taas nousevan.

Hän myös laittoi perunavakoon pieniä särkiä tai ahvenia, kun sisämaassa ei silakkaa syöty.

Vierailija

Jos haluat nauttia suomen lyhykäisessä kesässä mahdollisimman kauan kukkaloistosta, niin painele alkukesästä puutarhamyymälään ja osta valmiit jo kukkivat parveke/terassikukat. Muualla puutarhassa voi odotella siementen itämistä ja muuta kasvua mutta parvekkeella ja terassilla hehkuu ihana kukkaloisto heti keväästä.

pelakuu

Vierailija

Tänä kesänä tuo pelakuun vinkki on enemmän kun paikallaan.

Valmiiksi kukkivana ostettu amppeli on koko kesän rehottanut kauniina mutta ostamani pienet kukkataimet ja lobelia reunuskukkana ovat kituuttaneet hitaasti. Menneet hellepäivät sai niihin vähän vauhtia, ei taida siltikään tulla kovin loistokkaita kukkia niistä joita itse kasvatan.

Ensi keväänä ostan koreat valmiit kukkaset enkä jää arvuuttelemaan sään lämpenemisiä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat