Haluan työttömyyseläkkeelle

Olen syntynyt vuonna 1949 ja jäin työttömäksi 13 työvuoden jälkeen vuonna 2005. Olin alkuun työttömänä noin puoli vuotta, minkä jälkeen olen tehnyt vaihtelevasti sijaisuuksia. Haluaisin jäädä työttömyyseläkkeelle, kun täytän 60 vuotta. Onko se mahdollista ja miten pitää menetellä? Tietoa...Lue koko juttu

Haluan työttömyyseläkkeelle

Kommentit (4)

Heips.Olen aloittanut työelämässä 13-vuotiaana.Nyt olen kohta 50-v.Koko työurani olen noussut n klo 04,00 tai tehnyt ilta-ja yö työtä.Kokoajan pitää osata joku uusi asia,tuntuu ettei ole ikinä vapaalla sellaista tunnetta,että kelpaisi ihan tämmöisenä.Hyviä unia minulle eiole ollut vuosiin,ja naurun olen unohtanut.Tällähetkellä teen sijaisuutta,olen työssä vuorapalvelun kautta,ja jos joku tuttu on sairaana,yritän pitää jalkoja ovien välissä.Lomaa en ole pitänyt juuri koskaan,ei ole mahdollista,kun usein kesä on vilkasta aikaa,ja saan olla"kesätyössä",kun sitten syksyllä voi olla ettei ole mitään.En jaksa eläke ikään asti,kuolen joku aamu matkalla kun olen taas noussut 04,00,vaan sitten pääsen tästä kaikesta.

Valitettavasti 50-vuotiaan on aivan mahdoton päästä työttömyyseläkkeelle nykyisellä lainsäädännöllä. Ja käsittääkseni työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä on kiristetty.

Miten ihmeessä olet aloittanut työelämässä 13-vuotiaana? Antamiesi tietojen perusteella laskin, että olet syntynyt 60-luvun puolivälissä/lopulla ja siis olisit aloittanut työelämässä 70-luvun lopulla? Ei silloin ollut mahdollista ottaa 13-vuotiasta töihin kun oppivelvollisuuskin oli ja on 17-vuotiaaksi saakka. Ehkä jotain pientä koulun loma-aikaista hommaa olet voinut puuhastella mutta täysipäiväinen työ on silkka mahdottomuus!

Neuvoni on tilata aika terveyskeskukseen. Sitä kautta saa apua uniongelmiin ja jaksamiseen. Kannattaa puhua lääkärille avoimesti tuntemuksistaan ja siitä, ettei enää jaksa. Itse kun olin vielä työelämässä ja minulla oli ongelmia jaksamisen kanssa, sain lähetteen terapeutille. Helpotti kun saattoi purkautua ammattilaiselle asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen 61v.3kk voinko jäädä työttömyyseläkkeelle,työtön ollut nyt 9kk.

Olet siis syntynyt v.1954. Työttömyyseläkkeelle voit jäädä 62-vuotiaana mikäli olet ollut työttömänä vähintään 501 päivää (=noin 2 vuotta) ja sinulla on työhistoriaa 5 vuotta edeltävältä 20 vuodelta. Nämä 501 päivää ovat niitä päiviä, joilta sinulle on maksettu päivärahaa eli mukaan ei lasketa lauantai- ja sunnuntaipäiviä.

Tietoa tästä asiasta löytyy Kelan ja työttömyyskassojen netti-sivuilta.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat