10 syytä, miksi sinullakin pitäisi olla koira

klo 7:01 | 12.3.2017
Suomessa on noin 600 000 koiraa, jotka tekevät omistajistaan terveitä ja iloisia. Mutta lemmikeillä on paljon muitakin myönteisiä vaikutuksia.Lue koko juttu
Suomessa on noin 600 000 koiraa, jotka tekevät omistajistaan terveitä ja iloisia. Mutta lemmikeillä on paljon muitakin myönteisiä vaikutuksia.Lue koko juttu
Ladataan...
Sivut
Pitäkää ne hihnassa ja kerätkää niiden kakat.
Jospa pitäisi! Kyllä, kuljettaa neljä kertaa päivässä ulkona ja palkaksi saa kipeän niskan.
Monellako eläkeläisellä on varaa, siis rahallista varaa pitää lemmikkinä koiraa tai kissaa?
Niiden ylläpito vie kukkarosta kuukaudessa noin 200e. Onhan niistä todellista iloa, en sitä kiellä.
Koiran hoitaminen ei sovi läheskään kaikille, pitää ottaa huomioon säännöllisten ulkoilujen mahdollisuus aamuvarhaisesta alkaen. Koira ei näet tee hiekkalaatikkoon aamupissejään kuten kissa. Jos asuu kerros- tai rivitalossa, on huomioita ettei koira saa haukunnallaan häiritä naapureita. Parvekkeella tai rivarin takapihalla oleskelut kesäaikana voi olla joillekin koirille haaste että saa sen opetetuksi olemaan piittaamatta aidan takana olevat naapurit ja heidän koiransa, vieraansa, grillailunsa ym.
Koirista puhutaan enemmän, mutta lemmikki voi olla muukin, vaikka tavallinen maatiaiskissa tai kilpikonna, yleensä lemmikeillä on hyvää tekeviä vaikutuksia, ne ovat aina yhtä rakastavia ihmistä kohtaa, ilahtuvat joka kerta vaikka lyhyenkin poissaolon jälkeen. Samaa ei aina voi sanoa ihmisistä.
Hyviä pointteja! Minullakin olisi koirasta enemmän surua kuin iloa, kun rahat eivät tahdo riittää kaksijalkaistenkaan elämiseen. Enkä huonosti liikkuvana pystyisi ulkoiluttamaan, enkä lähtemään jäisille kaduille kaatumaan. Naapurin tätikin kaatui hankeen, kun tyttärensä iso koira riistäytyi irti hihnoineen ja kaatoi ulkoiluttajansa. Seisoin juuri puolivälissä ajotietä ostoskassini kanssa, ja sitä ruokakassia koira rynnisti tavoittelemaan.
En myöskään tykkäisi nyppiä punkkeja koiran turkista enkä korjauttaa järsittyjä sähköjohtoja kalliilla hinnalla.
Haluan myös reissata ja harrastaa vapaasti, ilman kotona itkevää koiraa.
Minulla siis ei pitäisi olla koiraa, turha komennella.
Kissa on aivan ihana, suloinen halien ruinaaja.
Pöydälle kiiruhtaa paperiesi päälle kun pitäisi niitä hoidella maksuun.
Kun selkäs käännät on mustasukkaisena tärkeintä paperia pureksimassa silpuksi.
Yöllä availee laatikoita, ropistelee sieltä tavarat lattialle, kopistelee, hyppii ja tömistelee.
Yöherättäjä, monesti mouruaja. On ihana pikkuinen kattimaija. Suuren ilon antaja!
Minulla on koira , en tarvitse yksin puhua, voin puhua sille. En saa edes 50 euroa /kk kulumaan sen ruokiin, mehän syödään samaa ruoka eli jos minulta jää yli jotakin, varmasti haukkuni puhdistaa kattilat ja kipot. Voimme kävellä ja tutkia maastoa yhdessä, se tosin tutkii paremmin kuin minä. En osaisi olla ilman koiraa, koska meillä on aina ollut koira.
Kahden koiruuden omistajana väitän niiden olevan rehellisimästäpäästä ystäväpiiristäni. Aina kun olen olevinaan eksyksissä nämä uskolliset ystävät taluttavat mut kotiin.
Täällä rouva, joka ei halua omaa koiraa. Minun mielestä koirien kanssa eläminen on mennyt jonkin kynnyksen yli. Perheissä huomioidaan koirat paremmin kuin läheiset. Nukutaan mieluummin koiran kanssa kuin puolison. En ymmärrä, en millään. Olisiko syy siinä, että koira on aina niin nöyrä, aivan erilainen tuo ukko tuossa noin.........
Koirani on terapeuttini,ei tarvitse käydä psykologilla,ei psykiatrilla kunhan puhuu koiralle,pääasia että jollekin puhuu.Koirani yksinhuoltaja olen ollut pari vuotta.Se nukkuu tietysti vieressäni ja iltaisin katsomme yhdessä televisioita vieri vieressä, hyvä vahtikin se vielä on,ei pääse vieraat yllättämään. Eikä tämä koira ole ainakaan vielä tullut edes kalliiksikaan,aikoinaan tienasi itse ruoka ym rahoja.Mutta koirat ovat yksilöitä ja jotkut sitten voivat tulla hyvinkin kalliiksi.
Mutta sitten kun tiemme eroavat,jos se poistuu elämästäni,enkä minä sen elämästä,en tiedä mitä teen. Luultavasti en ottaisi uutta koiraa,ei voi käydä yhtä hyvää säkää,ja saada näin ihanaa kaveria.Ja muutenkin elämässä voi tulla muitakin muutoksia,että en voisi koiraa pitää.Mutta nyt niin kauan kuin se on mahdollista nautin koirani seurasta.Se ulkoiluttaa minua säännöllisesti,mitä en ehkä muuten tekisi ym.ym.
Jopas nyt jotakin. Tuntuu kuin monella olisi tarve kumota ajatuskin siitä, että koirasta voisi olla jotakin hyötyä. Totta on, että jos ei pidä koirista, monet noista hyödyistä ja iloista jäävät saamatta. Ei varmasti verenpaine laske koiraa silitellessä, jos pelkää tai suorastaan vihaa sitä.
Mutta jos rakastaa koiria kuten minä, saa kaikki nuo aloituksessa kuvatut asiat. Tietysti pitää olla varma varahoitaja ja muitakin asioita on, jotka pitää tietää ennen kuin koiran hankkii, mutta niin se vain on, että koira on "ihmisen paras ystävä", vaikka se kulunut sanonta onkin.
Tänään vien ystäväni koirafysioterapeutille. Siellä katsotaan ovatko "koiraisomummon" paikat kunnossa ja itse kertaan pienen koiran hierontaohjeet. Toki itsekin käyn välillä hoidoissa, ettei lemmikki edelleni mene.
Täyttäessäni 12 vuotta meille tuli saksanpaimenkoiran pentu. Isä sen hankki ja siitä tuli minun ensimmäinen koirani, Aki nimeltään.
Siitä lähtien, muutamaa nuoren miehen menovuotta lukuunottamatta minulla on ollut koira.
Nytkin on, tämä koira, leikattu poika, on ollut kuusi vuotta. Tuli kolmevuotiaana, edellisen omistajan pitovaikeuksien vuoksi.
En ehkä löydä kymmentä hyvää syytä sen pitämiseen, mutta nämä muutamatkin riittää. Varmaankin liikunta on yksi suurimmista anneista. Vanhalla ikää ei tulisi tehtyä lenkkejä, mutta koira pakottaa. Aamulla vain 10-15 minuutin pikkulenkki. Päivällä, säästä riippuen 15 minutti - 2 tuntia. Tekee hyvää omallekin kunnolle.
Omat haittansakin siitä tietenkin on ja rahankuluakin. Mutta kyllä se pyyteetön rakkaus ja sen näyttäminen korvaa kaiken.
Ei laske naapureiden verenpaine,sydänkohtaukset ym.Shokissaa saa olla lähes jatkuvasti.Naapurin yli 70 vuotias vanharouva omistaa Rotwailerin.Koira on ottanut täyden vallan omistajastaan ja tyrannisoi koko lähialuetta.Koira on aina irti,ei pysy pihassa,hyökkää jokaisen tiellä liikkujan perään raivoten,iästä riippumatta.Postinkuljettaja saa kyytiä lähes päivittäin,pyöräilijät lenkkeilijät pienet lapset naapurissa ei pääse edes omalle laatikolle.Lehteä ei voi tilata kun heittolaatikko on kyseisen rakin tienhaarassa.Omistaja ei pysty viemään koiraa narussa lenkille,siksi hän laskee koiran irti ettei tee tarpeitaan pihaan,joutuisi siivoamaan.Koira on noin 3 vuotias,eikä sitä ole koulutettu muuta kun hyökkäämään ja puremaan kouluttajaa joka on suojavarusteissa.Koira raivoaa sisälläkin jos sitä ei huomioida,se heittelee puut korista pitkin huonetta ja repii että on tikkuja suussa,kaikki lehdet repii ym. mikä irti lähtee.Näin se saa keksiä kiireesti että rauhottuu.Komentaa ei sitä saa.Ulkona tieltä omistaja ei saa koiraa muuten pois tieltä kun hän ajaa autollaan peräkontti auki ja soittaa torvea.Joskus koira hyppää kyytiin jos on keksiä.Koira on ainoastaan turvaamassa omistajaa ettei varkaat tunkeutuisi pihaan.Turvaksi omistajalle.Kuka turvaa koiran kun se lähes päivittäin keskellä tietä törmäilee autojen jopa tukirekkojen seassa.Onko tälläinen koiranpito rodulle kunniaksi antamaan oikeea kuvaa rodusta.Oiken kasvattajan mestari näyte.Sakkoja on tullut mut koira pysyy irti,eikä pysy pihassa omistajan hallinnassa.Kyllähän siitä veromarkkoja kilahtaa valtion kirstuun,meidän köyhien eduksi,mut kauanko tätä voi jatkua.Koska siinä todella jää pieni lapsi auton alle paetessaan tätä räyhääjää.Naapurin puolelle koira menee järven kautta,kun ovat tehneet itselle suoja-aidan.Omistaja syyttää naapureita kun grillaavat ja perkaavat ja savustavat kaloja,koira haistaa.Ei hänelle tule mieleen tehdä tarhaa tai aitausta vaikka koko pellon kokonen alue että kanssa ihmiset saisivat olla rauhassa ja turvassa räyhäävältä hyökkääjältä.
Minulla/meillä on sekä kissa että koira. Kissa on toisaikainen kumppani, välillä se on niin hyvää pataa ja välillä sitä ei näy päiväkausiin. Mutta koira! Aamulla se riemastuu kun emäntä avaa silmänsä, se riehaantuu tanssimaan ja hyppimään kun isäntäväki on ollut poissa vaikkapa parikin tuntia. Vastaanotto on aina suuri ilonaihe, olipa ollut missä tahansa. Meille sattui vielä niin viisas koira, että tietää kaiken mitä huushollissa touhutaan. Sitä kun silittelee ja sen mahaa rapsuttelee tuntee itsensä kymmenen vuotta nuoremmaksi. Toisaalta koira sitoo enemmän kuin kissa, mutta kyllä se silti ilon puolelle menee omistaapa kumman tahansa.
On uskomatonta, että siedätte tuollaista, jos ja kun tuo on totta mitä kerrotte, annatte tekstinne allekirjoituksella poliisille, pitäisi toimia.
On valitettavaa miten monet vanhukset eivät osaa enää arvioida omia koiranpitoresurssejaan. Miten paljon näkeekään koiria jotka on syötetty ylilihaviksi eikä vähäinen liikunta suinkaan paranna asiaa. Pitkäkarvaisten koirien turkit ovat takussa ja pesemättömiä koska vanhus ei enää jaksa. Iso kouluttamaton koira vanhuksen käsissä on turvallisuusriski niin omistajalleen kuin vastaantulijoillekin.
Omat koirani laskevat verenpainettani mutta ne saavat sen myös nousemaan, hyvin useasti pojat saavat minut raivon partaalle. Kuitenkin minulla on ainakin 50 hyvää syytä siihen miksi minulla on koiria.
En keksi yhtään syytä, miksi minulla pitäisi olla koira.
Tuo onkin erinomaista sillä tuskin olisitkaan sopiva koiranomistajaksi, en suinkaan sano tätä pahalla...
En tiedä, miten olisin viimeisestä elämänvaiheesta selviytynyt ilman koiriani. Yksinäinen - kyllä, sairauksia, työkyvyttömyyseläke - kyllä. Toivon, että saan pitää heidät mahdollisimman kauan. - Vanhana koiraihmisenä otan esiin asian, miksi nämä varmaan jäävät viimeisiksi. Koirien pitäminen tulee nykyään eläinlääkärien vuoksi liian kalliiksi - enkä ole heidän kanssaan edes kaikesta samaa mieltä. On selvä, että JOS koira sairastuu - se viedään eläinlääkäriin heti. Ja onneksi heitä nykyään on myös lemmikeille MUTTA nykyään lähdetään oletuksesta että koira tarvitsee lääkäriä usein. Varsinkin se plakin poisto nukuttamalla! Kun ei ihmistäkään turhaa nukuteta - ei edes humausta anneta - koska ne ovat vaarallisia. Toinen omistani ei ollut meinannut herätä tämmösen jälkeen ja yhteen kertaan jäi. Eihän näille pieneläinklinikoille uskalla edes mennä kun ei tiedä mitä kaikkea tuiki tarpeellista siellä pakotetaan tekemään. Kun pelkkä vastaanottomaksu on 80 euroa ja sekin on tietysti löydyttävä heti välittömästi. - Kuvittelen olevani ja aina olleeni hyvä koiranomistaja. Koirilla ainakin on parasta mahdollista ruokaa, nautin heidän kanssaan touhuamisesta, ulkoilusta ja he saavat olla kotona vapaasti -tämä on myös heidän kotinsa. Nyt kaiken lisäksi olen vielä aina kotona. - Tulipa paljon tekstiä. No tuo vaatii mielestäni järkeistämistä, vanhaa maalaisjärkeä. Ja vielä lopuksi: kenneltoiminta ja kasvattajat, hyvin vastuutonta lähettää pentuja ulkomaille ja muutenkaan hoitaa lisää koiria maailmaan vain rahankuvat silmissä.
Eikö olisi mukavampaa ystävystyä ihmisten kanssa? Niitä ei tarvitse ruokkia ja ulkoiluttaa. Niiden kanssa voi kuitenkin ulkoilla ja suudellessa pasillikanta ei sentään ole ihan mitä vaan - tavallisesti. Semmonen lemmikki on mukavampi ottaa sänkyynkin silloin tällöin. Ja ihmislemmikki vastaa kysymyksiin, kun sitä rupsuttaa ja kyselee leperrellen, mitä mamin kulti.
En olisi uudella alueella tai toisessa kaupungissa niin nopeasti ja niin monia ihmissuhteita saanut, muuta kuin koirien avulla. Juu - voi kävellä yksinkin, mutta ihmiset eivät lähesty niin hyvin. Juu - voi jutella vaikka kassajonossa, mitä teenkin - mutta heitä ei näe säännöllisesti kuten esim. samassa puistossa ulkoilevia.
Sivut