"Diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta – miksi paino ei laske?"

Kommentit (8)

Vierailija

Mitä ihmettä! Mitä järkeä tehdä juttu perus asioista. Kaikki tietää sen että pitää liikkua ja täytyy syödä kevyesti jos haluaa laihtua. Mutta mitä mitä tehdä kun se ei riitä?!  

Vierailija

Hei!

Samaa ihmettelen minä. Olen minulla oli liikatoiminta, joka "muutettiin" radiojodihoidolla vajaatoiminnaksi. Lihoin heti kymmenen kiloa. Olen ollut laihdutuskuurille koko talven, mutta paino ei putoa. Lääkärit vain kohauttelevat hartioitaan. 

Minäkin haluaisin kunnon neuvoja, enkä vain kasvisten syöntiä ja kaiken liian poisjättämisestä. Olen jo tehnyt sen, eikä mitään tapahdu. 

Ihmettelijä

Vierailija

Uskallan olla hieman eri mieltä etteikö paino putoa kasviksilla ja pienillä ruoka-annoksilla, lisäksi liikuntaa päivittäin, ei siihen liene muita poppakonsteja. Sairastan itsekin kilpirauhasen vajaatoimntaa (noin 30 vuoden ajan) ja tiedän omalta kohdaltani sen, jos repsahdan syömään välillä herkkuja niin taatusti paino nousee herkästi. Itsekuria se todellakin vaatii ruuan suhteen,että pysyy normaalipainoisena, ei kannata kerätä liikakiloja, koska laihduttaminenhan on vaikeaa.

Vierailija

Aikoinaan kun mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkäri kysyi onko ollut painon nousua, turvotusta, ummetusta, palelua, väsymystä jne. Hän kertoi että terveellinen, normaali ruokavalio on hyvä, liikuntaa tulisi harrastaa vaikka olo olisi aivan väsynyt, aineenvaihdunta kasvaa liikunnalla, koska vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja paino-ongelmat ovat hyvin tavallinen riesa. Herkkuja mässäillen voi lihoa ilman kilppariongelmiakin.

Vierailija

kerrompas oman tarinani kilpirauhas vaivoista, noin 40 vuotiaana aloin saada ihmeellisiä vaivoja jotka vaan koko ajan pahenivat mitä vanhemmaksi tulin, kävin monta kertaa lääkärissä ja kilpirauhas arvot mitattiin aina sanottiin niiden olevan oikeissa rajoissa, noin 24vuotta kärsin näistä vaivoista, tämä tapahtui savossa, sittemmin muutimme varsinais suomeen ja kävin flunssan jälki oireista lääkärissä, nuori nais lääkäri katsoi minua pitkään ja sanoi, että hän haluaa ottaa minusta kilpirauhas arvot että käyhän labrassa, kävin heti aamulla ja seuraavana päivänä hän soitti minulle ja kertoi laittaneensa apteekkiin reseptin ja käski aloittaa lääkityksen koska kilpirauhas arvot oli päin prinkkalaa , hänen ei tarvinnut , kun katsoa minua hän näki olemuksestani ettei kaikki ole kohdallaan, kiitän sitä lääkäriä hän osaa hommansa.

Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta vaariin) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän Seleeniä, Jodia, Sinkkiä, Kuparia ja Magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomalaisten jodin saanti ravinnosta on vähentynyt lähes kolmannekseen siitä, mitä se oli parhaimmillaan 1960-luvulla.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Jodin puutostilat aiheuttavat terveysongelmia lähes kaikkialla maailmassa. Maailman terveysjärjestö (WHO) arvioi, että koko maailman väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia. 

Raudanpuuteanemian (ja D-vitamiinin puutostilan) oireet sekoitetaan usein kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin.

Näiden kuukausihinnaksi tulee noin 5 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Vierailija

Painoa ja terveyttä hallitaan syömällä oikein, ei olemalla syömättä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. 

Terveelliset ravitsemussuositukset ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 80 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja siemenöljyjä (rypsi, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. 

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Vierailija

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertonaisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 80 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita syödään 500-1000 grammaa päivässä.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokereita, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja siemenöljyjä (rypsiöljy, levitteet, margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max. 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Kuulostiko liian helpolta?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat