Opetteli Pikku-Kalle ilman apupyöriä ajamaan. Äiti pihamaalla avustajana. Oppi pysymään Pikku-Kalle pyörällä pystyssä ja talon ympäri innostui polkemaan.  Uutta taitoaan esittelemään.

Ilmestyi Pikku-Kalle nurkan takaa : " Äitiii ...kato.... mä aja yhel kädel ..." Toinen kierros. Ilmestyi taas nurkan takaa : " Äitiii ... kato... mä aja ilma käsii..." Kolmas kierros.  Nurkan takaa Kalle jälleen ilmestyi : " Äitiii ...kato... nyt mä aja ilma hampait..."

Juuli

Kommentit (2)

VÄRSSY

Tarinan tapahtumapaikka Lappi.  Revontulten, lumen, ikiroudan maa.
Sattui pimeimpään, synkimpään kaamos-aikaan Näkkäläjärven Aslakin ja Nuorgamin Jounin akoille päähän pälkähtämään oiva tuuma: tuulettumahan päästävä.
"Tään kerron siul, kuuleha sie Aslakh, mie ja Elsha mänemmä tuulettumaha, märhkänemmä ja kasvava otshaluuhu sarvhet, jos emmä pääshe, usotha sie, Aslak-ukkosein. Met mänemmä"
Ukot luvan antoivat, eivät sarvipäisiä akkoja tahtoneet ristikseen.
Akat senkun skiidoilla tunturinkuvetta maalikyliin lasettamaan. Hameet hulmuten lakin läpät oikosenaan.
Maalikyliin päästiin , ilta tanssattiin, iloittiin ravintelissa.
Tulipa sitten kotiinlähdön aika synkkään, kylmään yöhön piti menemän. "Mänemmä met, jo vain " Akat tuumashivat. Taas lasetettiin skiidot vonkuen, lumi tupruten.
Sattuipa maalikylän laitamilla hautausmaan aidan vieressä akoille pissihätä. Ei auttanut mikään, topattava skiidon vauhti oli siihen aidan viereen.
Akat riipoi housut kinttuihin pakkasessa, asia toimitettiin. Mistään ei Aslakin akka, tietenkään, paperia löytänyt, pyyhkäisi housuihin, heitti märät housut,
ei ilennä jalkoihin enää kiskoa, pusikkoon. Jounin Akan vierestä löytyi tuulten kuljettama kankaanpalanen, mistä lie. Siihen pyyhkäisi, kiireellä housut kinttuihin kiskaisi ja niin matka kotipuoleen jatkui.
Aamusella soitti Näkkäläjärven Aslak nokialla Jounille:
"Jouni , kuuleha sie, mie ko luulhe, ethei mei akhat olheet lainkhaan suuvesti siel kemuloisha.
 Miu akall ei olut aluhousuloi ollenkha. "
Jouni: " Ei tuo vielä mithää. Miu akan aluhousustha löythy kankhaanriekhale, jos lukhi : 
" Kiitollisuudella kaivaten, jälleennäkemisen toivossa, Ivalon Mieskuoro. "

Juuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat