Mistä närästys kertoo? 10 kysymystä lääkärille

klo 7:02 | 22.7.2017
Saako närästyksen kuntoon kotikonstein? Mikä aiheuttaa närästystä? ET-lehden omalääkäri Risto Laitila vastaa.Lue koko juttu
Saako närästyksen kuntoon kotikonstein? Mikä aiheuttaa närästystä? ET-lehden omalääkäri Risto Laitila vastaa.Lue koko juttu
Ladataan...
Sivut
Missään mainita yhtä merkittävimmistä syistä eli ylipainoa?
Heti lääkäriin meidän seudulla on lääkärin ajanvaraukseen 3 viikon jono ja ku jonosta saanut ajan otellan sitte kk et pääsee tutkituttaan itsensä ja et saa lääkityksen..onneksi vaimolla lääkkeet.ja reseptin voi saada nopeesti..kiitos leikkaukista..
Närästykseen on hyvin yksinkertainen lääke josta on ollut jo pitkään kokemuksia. Ruokasooda neutralisoi mahahappoja ja parantaa närästyksen. Myös syömisessä on syytä välttää vaaleaa leipää, jossa on käytetty rypsiöljyä, se aiheuttaa helvetinmoisen närästyksen. Vältä närästyslääkkeitä joissa käytetään alumiinia, se ei poistu elimistöstä, kulkeutuu aivoihin ja heikentää ajanmyötä muistia.
Meikäläisen närästys vaiva on varmaankin peruja isäni puolelta. Pääsääntöisesti närästystä esiintyy ollessani makuuasennossa,siis nukkuessani. Tällä hetkellä olen saanut yöllisen närästykseni kuriin,kun olen syönyt tuntia ennen makuulle menoa yksi-kaksi kovaksi keitettyä kananmunaa. Homma toimii minulla,miksei jollakin toisellakin närästyksestä kärsivällä.
Minuakin oli närästellyt silloin tällöin jo vuosikausia. Menin lääkäriin ja hän laittoi minut tähystykseen. Viikon päästä lääkäri soitti, ei sinussa muuta vikaa ole kuin sinulla on keliakia. Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon ja paino nousi muutamassa kuukaudessa 76kg, olin painanut aina vain 65 kiloa. Kelia ei ollut vaivannut koskaan mitenkään ja siihen loppui närästyskin.
Kaikista terveellisin keino on lopettaa ylensyönti eli pienempiä aterioita ja se kolmisen tuntia väliä, paistetut lihat kaikki pois ja maitotuotteet. Ja korjaus terveelisempään, kuin myös raakojen vihannesten syönti. Myös tuore leipä ja kaikkein pahin on ruis. Kyllä helpotti, maitotuotteet kuin jäätelö oli kaikkein pahinta. Ei närstä enää. Meidän kauppojen hyllyt notkuu vaihtoehdoista. On soijaa on riisiä jopa maitona, on mantelijuomaa kaurajuomaa ja jogurttia, ihan mitä vaan. Pientä vaivannäköä ja maistuu vaihtehtoruuat paremmilta kuin lehmän antimet.
Närästyksellä on usein yhteys sappi ongelmiin, mm sappikivet aiheuttavat sen, joten kannattee tutkituttaa sillä sappikivet tai/ja koko sapen voi tarvittaessa poistaa leikkauksella. Leikkauksen esteen voi aiheuttaa veren ohennus lääkitys ainakin joillekkin yksilöille. Närästyksen itsehoitoa en suositteleisi ENNEN KUIN LÄÄKÄRIN / RÖNGEN TUTKIMUKSET OVAT SUORITETTU.
Ei ollut sappi syyllinen närästykseen ja ruokatorven tulehdukseen, vaan mahaportin venyminen.
Eli pienempiä aterioita, säännölliseti, niin, että vatsalaukku saa välillä levätä. Ja kuulolla ruuan vaikutuksista,silloin ei tule syötyä sopimatonta, ainakaan toista kertaa. Ihanaa kun ähky, turvotus ja kurkun käheys on poissa, eikä rintsikat kirista. Sängyn pääty 5-10 senttiä korotettuna. Ei närästä enää.
Kotikonstina suosittelen tunnettu sängynpäädyt kohottamista noin 10-15 senttimetriä pään puoleisesta päädystä.
Muistaakseni sappikivi ongelma alkaa närästysoireilla ilmaisemaan olemassa olostaan...
Kärsin närästyksestä vuosia. Tähystettiin ja oli tulehdusta. Söin närästyslääkkeitä useamman laista. Valitin aina kun jotakin söin. Erään kerran valitukseni kuuli vanhempi nainen, hän sanoi, että otappa pähkinähyllystä auringonkukan siemeniä ja pureskele niitä. Kun olin muutamana päivänä ottanut jokaisen ruokailun jälkeen ruokalusikallisen , niin jopas närästys loppui tyystin ja ruokatovestakin tulehdus häipyi. Joka aamu laitan myös paahtoleivälle tuorekurkkua muutaman siivun. Näin yksinkertainen konsti olisi jokaisen saatavilla. Kokeilemisen arvoinen.
Minulla alkoi närästys tänä keväänä. Oireita oli kaksi: 1. tunne, että ruokatorvessa rintalastan takana oli pala ruokaa jäänyt jumiin, 2. pakonomainen tarve röyhtäistä ja helpottaa oloa sitä kautta.
Pahimmillaan tuntui, että koko yläkroppa oli tulessa. Kokeilin kaikki apteekinhyllyn närästys lääkkeet, mutta mikään ei oikeastaan auttanut. Yllättäen Rennie oli paras, vaikka siitäkään ei paljoa apua ollut.
Koska minulla ei ole kertaakaan ollut refluksin oireita, päättelin, että minulla on ”vain” ruokatorven tulehdus. Eli aloitin taistelun tulehdusta vastaan.
Nyt olen parin viikon verran syönyt sellaisia rohtoja, jotka hillitsevät tulehduksia ja lisäävät vastustuskykyä. Tässä listani: Strath-liuos, Molkosan-liuos, Berberin, Karnosin, Probiootti Plus -maitohappobakteerit, Propolis-tipat ja Echinaforce auringonhattu-uute. Näiden lisäksi syön päivässä pari-kolme purkkia viiliä ja juon pitkin päivää pieninä kulauksina paljon hunajavettä (suhde 1rkl hunajaa + 1dl vettä). Tuohon hunajaveteen sekoitan sen Echinaforcen ja Propoliksen. Harkinnassa on lisäksi Havupuu-juoma ja Kyolic valkosipulitabletit.
Kahvin ja teen jätin pois, mutta tarkoituksena on kyllä palata niihin, kunhan närästys on kokonaan poissa ( toivottavasti). Nyt juon haaleaa kamomilla- tai Rooibos-teetä. Vihannekset olen keittänyt ja broileria/kalaa olen paistanut hyvin miedolla lämmöllä ja maustanut vain suolalla ja miedoilla tuoreilla yrteillä esim. ruohosipuli ja tilli. Aamiaisella olen syönyt pari kuivattua luumua, pari paahtoleipää sellaisenaan ja keitetyn munan. Muuten olen välttänyt leipää. Ja kaiken ruoan olen pureskellut hyvin, ennen nielemistä.
Olo on parantunut huomattavasti. Välillä se pala kurkkutorvessa vielä tuntuu, mutta ei enää häiritsevästi. Ajattelin jatkaa muutaman viikon näin ja toivoa, että saan tulehduksen kokonaan kuriin.
Itellä aiheuttaa närästystä, rypsiöljy, kahvi, täysmaito (pahentaa), jugurttikin voi vähä pahentaa närästystä. Kokemuksia on että jos syö kahvin päälle, se närästää entistä pahemmin. Erittäin vahva kahvi voi vahigoittaa mahaa, se polttaa niin paljon että ku ois tulta syöny tai vois sylkee tulta. Närästys on hivenen yksilöllistä, kaikki ei välttämättä kärsi siittä ollenka mut uskon että jos tarpeeks juo ni närästää jokasta ihmistä.
Musta kahvi täysmaidolla pahentaa närästystä, niin kai sitä luullaan että kahvi maidon kans suojaa mahaa, epäilen että se on just päinvastoin, pahempaa ku tummana kahvi, maitohan närästääkin, kokemusta jo mut siitä huolimatta maito on terveellistä, sama juttu kahvi, totta kai happovaivoja aiheuttaa, kun kummassakin on happoja.
Kiitos tuosta vinkistä. Täytyy ottaa kokeiluun tämäkin ja varmasti monilla toimii. Itselläni on närästystä aika-ajoin ja nyt olen nexium 40mg kuurilla taas. Tässä omat vinkkini. Ruokapäiväkirjalla pois ne ruoka-aineet, jotka närästävät (itselläni esim. pavut ja suodatinkahvi jne.). Ne ruoka-aineet mitkä kelläkin närästävät ovat myöskin yksilöllisiä. Itselläni on aamupuurona kaurapuuro veteen, joka on oikeasti vatsalle hyvä. Myös mustikkakeitto kaurapuuron päälle ja iltapäivällä lasillinen auttaa kummasti ylläpitohoitona pitämään närästyksen pois. Molemmat kaurapuuro ja mustikkakeitto suojaavat vatsaa.
Kahvin voi kokeilla vaihtaa murukahviin. Niistäkin löytyy nykyään ihan ok makuisia vaihtoehtoja ja ne eivät närästä.
Närästys loppui kun aloin laittamaan kahviin maitoa ta kahvikermaa.
Kyllä närästys loppuu kun ei syö mahaansa täyteen niin, että vähitellen mahaportti venyy ja löystyy. Kun se on löystynyt pääsee mahahapot ruokatorveen ja pahimpana tuloksena on ruokatorventulehdus joka on tosi kivuliasta. Siis syön vähemmän ja sain tulehduksen lääkkeillä laantumaan. Mutta mahaportti jäi löysäksi, eli se valskaa ja kun kumarrun tai jos menen syötyäni selälleni, valskaa mahaportti ja väkevät hapot pääsevät korventamaan rintaani, mutta heti ensioireisiini otan alumiinittoman rennien tai pari ja varon taas syömästä sopimatonta ja liikaa, eli jatkuvaa keinottelua on tämän vaivan kanssa.
Kokeile tummapaahtoa tai ylipäätään kahvin poisjättöä.
Älä syö vatsaasi täyteen koskaan. Ilmeisesti silloin ihminen syö liikaa ja lihoo. Oireet pahenevat mahalaukku venyy ja mahaportti löystyy, närästää ja tuloksena on refluksitauti, hirvittävä polte rinnan alueella, ruokatorven ärsytys ja jatkuva yskä ja äänen käheys, eikä kysymys ole sydäntaudista.
Vaihdoin lehmänmaidon kauramaitoon ja vuosikymmeniä kestänyt närästys loppui kokonaan.
Bonuksena kauranmaidossa tulee pehmyt rasva joka laskee kolesterolia. Kahvi on parempaa
kauramaidolla. Noin 1 dl kauramaitoa lämmitetään ja sekaan kaadetaan just keitetty kahvi. Todella
hyvää.
Sivut