vanhanpiian kyhmy

Vierailija

Lääkäri epäilee, että minulla on ns vanhanpiian kyhmy niskan alapuolella. Onko kellään kokemuksia tästä sairaudesta? Miten sen kanssa pärjää ja onko vinkkejä kivun lievitykseen? Minulla on nyt niska ihan jumissa vaikka olen yrittänyt venytellä. Ja aika ruman näköinenkin on, ei paljon viitsi avokaulaisissa puseroissa kulkea...

Kommentit (7)

Vierailija

Kuule, kun noita ikänaisten niskoja katselee näin kesäaikaan vaikkapa bussipenkin takapenkistä. Juuri noita piian kyhmyjä on ainakin puolella naisihmisistä. Mitä lihavampi henkilö sitä suurempi kyhmy.

Tuolla rasvallakin on taipumusta paakkuuntua niskaan. 

Niin on minullakin tullut iän myötä vaikka aina olen jumpannut ja käynyt salillakin ahkeraan. Vähän nuorempana sitä fysikaalisessa hierottiin ja se kyllä pieneni.

Tosi pahasti on pari kertaa niska lukkiutunut ja viimekerrasta ei ole kuin puoli vuotta, se olikin tosi kipeä, ei kääntynyt viikkokausiin mihinkään. Vieläkin muistuttaa jokainen päivä olostilastaan. Kipuvoidetta käytän liikunnan ja venyttelyn lisäksi. Keppilenkit tekee hyvää, siinä saa koko yläkroppa liikettä. Myöski keppijumppa niskalle nimenomaan, mutta kuunnellen ja varoen. Tällasia kokemuksia minulla on, että oppii sitä sietämään.

Vierailija
Vierailija

Lääkäri epäilee, että minulla on ns vanhanpiian kyhmy niskan alapuolella. Onko kellään kokemuksia tästä sairaudesta? Miten sen kanssa pärjää ja onko vinkkejä kivun lievitykseen? Minulla on nyt niska ihan jumissa vaikka olen yrittänyt venytellä. Ja aika ruman näköinenkin on, ei paljon viitsi avokaulaisissa puseroissa kulkea...

Ei se kyhmy ole sairaus, epämukavan näköinen rasvakertymä se vain, tekee sivuprofiilin kanamaisen näköiseksi. Mitä enemmän ylipainoa, sen näkyvämpi kyhmy eli kilojen tippuminen pienentää kyhmyäkin kuten hoikentaa koko kaulalinjaa.

Niskakivuille voi olla monta syytä, lihasjumin lisäksi voi olla nikamissa kulumia jne. Hieronta pehmittäisi varmasti niska- ja hartiaseudun kipuja, jumppaliikkeet ja venyttelyt ovat hyväksi, jatka vaan mutta älä tee sellaisia liikkeitä jotka tekee kipeää.

itsellä on myös usein niskalihakset kipeinä, lämpöhaude ja venyttely auttaa.

T: 60v pirtsakka nainen

Vierailija

Naispuolinen noin neljäkymppinen lääkäri sanoi minulle, että kyhmyn muodustumiseen altistaa sellainen työ, jossa joutuu tuntitolkulla istumaan ja työskentelemään tietokoneen kanssa. Siinä työssä kun ylänikamat vaurioituu. Oletti itsekin saavansa kyhmyn parinkymmenen vuoden päästä...

Vierailija

Venyttele rintalihaksia ja kaulan lihaksia. Vahvista niskan ja lapojen välisiä lihaksia. Pyydä lähimmäistä sivelemään kevyesti kyhmyä rangasta poispäin olkapäitä kohden, jotta kyhmyssä olevat kuona-aineet pääsevät liikkeelle. Kyhmy kerää rasvaa ja kuona-aineita. Käy koulutetulla hierojalla, joka antaa tarkemmat venyttely- ja jumppaohjeet. Myös fysioteraputti antaa ohjeita.

Vierailija

Olen ketjun aloittaja. Olin eilen ultrassa ja sain ultran tehneeltä lääkäriltä tietää, että kyseessä on kaularangan okahaarakkeen kuluma. Haarakkeen luona on hieman ylimääräistä rasvakertymää (sen takia kyhmy)  mutta muualla ei. Ensi viikolla hoitava lääkäri päättää, saanko lähetteen kaularangan röntgen-kuvauksiin.

Ymmärtääkseni mitään kaularangan kulumia ei voi hieronnalla, voimistelulla tai venyttelyllä parantaa. Vai olenko väärässä? Onko kohtalotovereita, joilla okahaarake on kulunut? Entä onko kokemuksia nikamien pellityksestä?

Kiitos teille kaikille asiallisista kommenteista, joita luin mielenkiinnolla.

Vierailija

Hyväkuntoiset  lihakset auttaa ja tukee. Estävät  asentovirheet  joita monessa työtilanteessa  pyrkii syntymään. 

Eli monipuolinen liikunta  saattaa auttaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat