HS: Mummoutuminen tuntuu mukavalta

Seuraa 
Liittynyt6.5.2014

Hei mummolaiset! Rosa Meriläinenkin, nuori ihminen, on päivän Helsingin Sanomien kolumnissaan tarttunut varttumisaiheeseen.

Ilahduttaako vai vihastuttaako?

Voitte lukea kirjoituksen tästä. Linkki alkuperäiseen löytyy viestin lopusta.

"Yksi entinen luokkakaverini on jo isoäiti. Minulla on vaihdevuosioireita: taskussa polttelee tuore estrogeeniresepti ja ultraäänikuva munasarjoistani, jotka "eivät nyt näytä aivan samalta kuin 25-vuotiaalla".

Osa ystävistäni kieltäytyy kutsumasta itseään mummoksi, tädiksi tai edes keski-ikäiseksi. Vanhoja ihmisiä ovat vain ne "muut". Vanhukset.

Jos iän jakaa karkeasti kolmeen – nuoruuteen, keski-ikäisyyteen ja vanhuuteen – tuntuu ihan pätevältä 1800-lukulainen näkemys, jonka mukaan kolmekymppinen on keski-ikäinen. Minäkin arvelin lapsena näin, sillä olin kuullut radiosta laulun, joka kertoi kolmekymppisellä olevan nuoruuden rilluvuodet takana. Kun arvelin keski-ikäisyyden rajaa ääneen, kolmekymppiset aikuiset olivat tikahtua: "Se pitää meitä keski-ikäisinä!" Aivan kuin minun mielestäni keski-ikäisyydessä olisi jotain noloa.

Minusta nuoruudessa, keski-iässä ja vanhuudessa ei ole mitään pahaa. Ne ovat vain kategorioita, joilla jaotellaan ihmisen ikää. Rilluvuosien ei tarvitse olla ohi missään vaiheessa, mutta onhan tämä elämän eteneminen eittämätön mahdollisuus kasvaa ja kehittyä.

Ymmärrän, että kategoriat ovat vain päätöksiä ja moni voi kokea kaikki kategoriat ahtaiksi ja leimaaviksi. Silloin kun olin nuori, tuntui aivan hullulta, että joissakin nuorisojärjestöissä oli 29-vuotiaita päättäjiä. Työelämässä olevat perheenäidit! Hitto, ne eivät mielestäni enää tienneet mitään siitä, mitä on nuorten kokemus juuri nyt.

Vielä hullummalta tuntuu, jos joku 39-vuotias ikäiseni vieläkin sitkeästi uskoo olevansa nuori. Ei ole. Ei ole reilua nuoria kohtaan yrittää valehdella itselleen iästä. On kohtuullista myöntää ikänsä ja sen mukanaan tuoma valta ja etulyöntiasema. Nelikymppinen lehtori ei voi kaveerata ja kiusoitella opiskelijoiden kanssa, jotka voisivat ikänsä perusteella olla hänen lapsiaan.

Keski-ikä alkaa omasta mielestäni 35-vuotiaana, eikä se hyvälläkään tahdolla ajatellen voi kestää pidemmälle kuin 65-vuotiaaksi. Siitä pitäen ihminen on vanha. On hienoa olla vanha. Minä aion vanhana olla ylpeä vanhuudestani, jos vain elän vielä silloin. Uskon Tony Bennettin Amy Winehouselle kertoman viisauden mukaan, että elämä kyllä opettaa elämään, jos vain saa elää riittävän pitkään.

Minä haluan olla oman elämäni Tony Bennett. Ihailen vanhoja upeita naisia, jotka kantavat vuotensa ja niiden mukanaan tuoman viisauden hehkuen ja ylpeydellä. Uljaita Liisa Jaakonsaaren kaltaisia valtiomiehiä, joilla on kykyä ja rohkeutta puolustaa itseään nuorempia naisia. Ihailen minä uljaita nuoriakin naisia. Ja keski-ikäisiä. Eri syistä, kuten eri henkilöitä tavataan ihailla.

Mutta sitä minä ihmettelen, miksi keski-ikäisten kokoontumisajoissa, kuten Melrosen keikalla, ihmiset eivät käytä silmälaseja, kun selvästi näkisivät niiden kanssa paremmin. Se, että kroppa muuttuu, on ihan okei! Ikänäkö ei ole merkki heikkoudesta, vaan siitä että tarvitsee silmälasit. Tukka saa harmaantua, naama rypistyä. Kilot saavat kertyä siinä missä tiedot, taidot ja kokemuskin."

Rosa Meriläinen: Mummoutuminen tuntuu mukavalta

Leena

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat