Miksi yöpyisin tuntemattoman luona? 10 kysymystä uudesta matkayhteisöstä

Miltä kuulostavat ilmainen majoitus ja ainutlaatuiset kokemukset? Sohvasurffaus
vie sinut paikallisuuden ytimeen.Lue koko juttu

Miksi yöpyisin tuntemattoman luona? 10 kysymystä uudesta matkayhteisöstä

Kommentit (10)

En kyllä ottaisi täysin tuntematonta ihmistä sohvalleni makaamaan ja vielä ilmatteeksi! Enkä ittekkään menis ulkomailla toisten nurkkiin lojumaan. Jos mulla ei ole varaa edes halvimpaan hosteliin niin oon mieluummin omassa kodissa Suomessa.

Paljon on kanssa lehdissä juttuja tästä oman kodin vuokraamisesta tuntemattomilla ulkomaalaisille. Itten pitäis muuttaa pois vierailun ajaksi ja viedä mukana kaikki arvokas tavara, jos haluaa olla varma, ettei sitä varasteta. Koti pitäisi siivota ja vaihtaa vuokralaisille puhtaat lakanat ja sitten taas pestä ne vaikka vierailu olis vaan pari päivää. Ja verottaja veis osan tuloista. Ja mikä eteen jos nämä ulkomaalaiset häipyis omaan maahansa avaimet ja mun tavaroita mukanaan. Helpolla ei sais kiinni ja ulko-oven lukon sarjoitus + uudet avaimet maksaa kyllä maltaita nykyjään.

Ei vaivan väärtti!

Vanhin näistä "vieraanvaraisuusmajoituksista" on SERVAS eli www.servas.org, joka perustettiin Tanskassa toisen maailmansodan jälkeen.  Järjestö ei toimi netissä, kuten muut, vaan on "vanhanaikaisempi".

Olemme olleet mukana 80-luvulta saakka Servaksessa ja myöhemmin muissa. Mielestäni Servaksen profiili on luotettavampi, koska jokaisella tuee olla mukanaan valokuvaalla ja leimoilla varustettu oman maansa Servaksen antama todistus j.senyydestä. Näin giedät aina kenen kanssa asioit.

Pelkkää hyvää sanottavaa ! Uskomattomia kokemuksia ja ihania  aailmanmatmaajaihmisiä, joille hotellit eivät ole mitään uutta. 

Eikä tavallisella kjolevaisella taida olla laukussa vietävää tavaraakaan varastettavaksk ja aikaaha meillä iäkkäimmillä ainakin tuppaa jo olemaan!  Onko niin vaimeaa nähdä vaIvaa tuntemattomien eteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sohvasurffaaja Annakaisa täältä toimituksesta hei!

Olen ollut CS-jäsen jotain viisi vuotta ja voin suositella palvelua oikein lämpimästi.

Entisellä vuodesohvallani pienessä kaksiossa on yöpynyt tuntemattomia ihmisiä, jotka ovat olleet iältään kaikkea väliltä 18 ja 55. Miehiä ja naisia.

Olen tarjonnut myös patjamajoitusta yksiössä sekä seuraani esimerkiksi kävelylenkeille, torikahveille ja huvipuistoon.

Ulkomailla olen ottanut vastaan samoja juttuja vierailta ihmisiltä. On paljon mukavampi, kun oppaana on paikallinen, ei-kaupallinen taho, jolla on mahdollisesti samoja intressejä. Silloin näkee paikkoja, joita tavallisilla turistikierroksilla ei välttämättä näkisi. Joskus paikallisoppaallani ei ole ollut aikaa kierrättää missään – ja sekin sopii.

Toki hotellissa on mahtavaa asua ja ravintoloissa syödä valmiita aterioita, mutta niihinkin turtuu. Enkä nyt ole mikään himomatkustelija. Teen noin 1-3 matkaa vuodessa. Mutta perus kolmen tähden hotellit ovat samankaltaisia kaikkialla ja ruokailu ravintolassa joskus tylsääkin, varsinkin jos matkustaa yksin.

Ruoan valmistaminen, kävelylenkit ja paikallisuutisista puhuminen yhdessä rikastaa yleissivistystä. Tämä on myös soolomatkaajalle upea tapa tutustua uusiin ihmisiin.

Koskaan en ole kokenut mitään vaikeuksia majoittaessani tai vieraassa maassa itse matkaavana. Olen saanut majapaikan viime hetkellä ja avaimet käteen seuraaviksi päiviksi, kun itse emäntä ei ole kotona. Samaan olen tottunut täällä Suomessakin, kun luokseni tulee sohvasurffaajia.

Ymmärrän hyvin heitä, jotka eivät uskalla tai halua majoittaa tuntemattomia. Mutta CS-yhteisössä onkin tärkeää jättää palautetta majoitettavastaan tai majapaikan tarjoajastaan. Siellä voi selata toisten profiileja ja pyytää joko majapaikkaa tai seuraa. Olen myös hyödyntänyt yhteisön jäsenten tietoutta matkakohteistani ja kysynyt apua esimerkiksi liikennevälineistä, rahasta ja nähtävyyksistä.

Kysy minulta ihmeessä lisää, jos haluat tietää enemmän sohvasurffauksesta.

Samaan turtuu. Hyväkin ruokapöytä tylsistyy jos kaikki on samalla kaavalla koko ajan. Onkohan kyseessä jokin formaatti vai tuleeko valituksia,  tuttavaperhe sai parenpaa.

Yöpyminen ei ongelma. Vaatimaton kämppä mahtuu butjettiin.

Olen aikoinaan ollut paljonkin maailmanmatkaaja.-Yövyin monissa paikoissa.Niin teltoissa,sohvissa,kimppamajoituksissa,lattiapatjoilla,hotelleissa,majataloissa,laavuilla,aitoissa...

Minun majoituksenikin on ollut aina elämyksiä ja omia valintoja.

Itse en ole koskaan vieraille ihmisille tarjonnut majoitusta.-Sukulaisillenikin sitäkin enempi.

Ps.olin jotain 12v.Kotiini tuli kulkuri.Äitipuoleni oli matkoilla.Sijasin petin tälle miehelle makuukamariimme.

Isäni,sisarpuolet ja minä nukuimme tuvassa.

Olihan se äitipuoleni ärsyyntynyt,miksi petasit petin kamariin?-Tiedä,mitä hänessä on näitä´öttiäisiä´.

??? 

Olenhan minä ollut soffasurfaaja koko ikäni.

9-vuotiaana muutin serkkuni luokse.-Häntä en ollut nähnyt aikaisemmin kuin x Yksi.

Sinne matkasin pienen pahvilaatikkoni kanssa,mukanani jotain vaatteita.

Hyvä siellä oli nukkua,mutta pelkäsin paljon tuvan sängyssä-yksinäni...Setäni oli hirttäytynyt kellarin portaikkoon ja minulla oli paha olo.-Pelkäsin,jotta setäni ilmaantuu minulle yöllä.

No,selvisin tästäkin sänky-asiastani.

Selvisin sen takia,luin paljon kirjoja...

Vierailija

Olemme majoittuneet tuntemattomien kuten vähän tuttujemmekin luokse muutamilla matkoillamme. Kokemuksemme ovat positiivisia. Omaan kotiimme olemme ottaneet puolituttuja asumaan muutamiksi yönseuduiksi. Mitään pahaa ei ole tapahtunut.

Samettiruusu, miksi et kirjoittele enää evakoihin? Kaipaan sinua.

Kerttu, satunnainen kävijä

Vierailija

Olemme majoittuneet tuntemattomien kuten vähän tuttujemmekin luokse muutamilla matkoillamme. Kokemuksemme ovat positiivisia. Omaan kotiimme olemme ottaneet puolituttuja asumaan muutamiksi yönseuduiksi. Mitään pahaa ei ole tapahtunut.

Samettiruusu, miksi et kirjoittele enää evakoihin? Kaipaan sinua.

Kerttu, satunnainen kävijä

En ole koskaan kirjoittanut(tai harvoin) evakoihin.Juulin palstoilla olen pyörinyt,sekin muuttaa muotoaan

Kirjoitan mieluusti Mukavien asioiden kalenteriin ja lintu-osioon.

Kuten toimituksen Annakaisa kirjoittaa niin tämä sohvasurffaus taitaa soveltua paremmin nuoremmalle väelle 18 - 55 vuotiaille. Kun ikää on yli 60 vuotta niin ei oikein lattialla olevalla patjalla nukkuminen onnistu. Jos nyt joten kuten onnistuu sinne lattialle pääsemään niin ylös pääseminen onkin sitten hankalampi juttu. Vanhemmiten on kaikenlaista sairautta ja hyvin nukuttu yö on ensiarvoisen tärkeä, varsinkin matkoilla.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat