Mummiliiga 1

Seuraa 
Liittynyt6.7.2014

.
        Nyt minä valitan syrjinnästä. Huonosta kohtelusta. Näiden kohteeksi olen nyt joutunut. Minut on valloitettu jo aikaa sitten. Valloittaja kohtelee minua hyvin ylimielisesti.

Olen parastani yrittänyt. Olen  ikuista rakkauttani vannonut. Olen lahjonut, olen runoillut , olen laulellut. ääneeni käheäksi. Kaikki mitä osaa moneen kertaan. Lisäksi antanut lukemattomille uusille lauleloille uudet sanat ja sävelen.  Huolimatta toisten läsnäolijoiden- riittää jo- kehoituksista. Ovat vain kateita. Lukenut ääneen monemonta tarinaa. Niitäkin vähällä älylläni josjonkinmoisia sepitellyt. Huonoin tuleloksin. Sekä keksinyt itse uusia. hyppelymalleja.  Hyppinyt ja pomppinut.  Ollut apina ja kirahvi. Sekä tietysti sammakko ja pupujussikka. Hännäntöpö, rullalle kääritty sukka hakaneulalla takapuolessa.  Sammakko Kurkkurkilla Isukkipalomiehen viisnumeroa liian suuret räpylät jalassa loikiskellut pitkin pirtin permantoa. Laulanut jotta pienet sammakot, pienet sammakot ne lystikkäitä on..pienet sammakot, pienet sammakot...  Äitikän ja Isukin nauressa suu levällään mahaansa pidellen. Menninkäispoikakin nauraa, mokoma. Tai tujottaa silmät tapillaan kuin vähämielistä. Jos nyt sen pystyy erottamaan. Naureskelusta olen väliin suuttunutkin.

Aina vain on  tyhjyyttä kumiseva, harmaa pahvi minun värikästä, iloista kielenkäyttöäni parempi.
Yksinkertainen,  tyhmä, ruma munia vailla oleva pahvitörpötin se vie auttamatta voiton iloisesta värikkäästä pehmopaketista. Pallosta, kuvakirjasta, pupujussikasta. Saati minusta itsestäni. Minun viehkosta persoonastani.
No, jokainen tyylillään. Joku on todella kiinnostunut  harmaasta munakennosta. Ryhmyää, ryömii käsillä kiskoen, pikkuinen takamus vaippa pullottaen luo  pahvimassan, munatörtsän. Silmäyksen, huolimattoman vain saavat pallo ja pupujussikka. Sitä törtsää siirrellään, työnnetään, tungetaan suuhun. Sille kuiskitaan tahi kiljaistaan kaikki päivän tärkeät jutut. Menninkäiskielellä jota vain menninkäispoika itse ymmärtää. Muut ovat ulalla. Isukki ristinyt kielen älämöksi. Sen ulkoisia kohoutumia lupsutetaan antaumusella, hartaasti kunnes äitikkä kieltää. Menee pahvilupuskaa suuhun. Sille suodaan kaihoisat katseet,  hurmaavimmat hymyt. Sitä siliitellään sitä paijataan. Sen perässä ryömittäisiin kai vaikka leivinuuniin tai talvipakkaseen.
Sen  poistaminen käytöstä hetkeksikin, ruokailun ajaksi, aikaansaa hirmuisen itkupotkuraivarin.

Juulimammon poistuminen, lähtö munamiehen huushollista ei aiheuta raivaria. Ei edes pienenpientä itkua.
Hymyily senkun levenee.

Semmoinen on pikkuinen menninkäispoika, 6 kk.
Munatörtsän paras ystävä.

Juulimammo tahtoo munatörtsäksi.

Juuli

Sivut

Kommentit (59)

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
Vierailija

Herran pieksut! Juulille on kelvannut käymäläispolon keksimä otsikko Alkaako oma luovuus lopahtaa?

Miksi sinäkin kehtaat solvata.Tee itsellesi oma elämä.

Juuli C
Seuraa 
Liittynyt6.7.2014
Vierailija

Herran pieksut! Juulille on kelvannut käymäläispolon keksimä otsikko Alkaako oma luovuus lopahtaa?

Miun se ol. Jotta nii.   .

Juuli

Vierailija

Tulin lukemaan tätäkin ketjua. Eikö edellinen m-liiga ollut vierailijan tekemä etkä sinä kirjoita vierailijana kuten itse kerroit?

Vierailija
Vierailija

Tulin lukemaan tätäkin ketjua. Eikö edellinen m-liiga ollut vierailijan tekemä etkä sinä kirjoita vierailijana kuten itse kerroit?

Miksi heti ollaan (vierailijat klo 19.19 ja 19.31) kuin mitkäkin herhiläiset Juulin kirjoituksien kimpussa? saako siitä itselleen nautintoa? jos, niin vähissä on omat elämän eväät.

Juuli C
Seuraa 
Liittynyt6.7.2014
Vierailija

Nii, Pintava. Taisin kirjottaa vierailijan etellise m-liigan alotukse.....

Juuli

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Non niin,nyt tulin tänne ihmettelemään.

Lapsen lapsiani on meillä hoidossa.8-v.pelaa ukin johdolla pasianssia.5-vuotias tuossa kirjoittelee.

Kysyin tuolta 5-vuotiaalta:Saanko panna nettiin sinun kirjoituksiasi?-Vastasi:Meinaatko Facebookkiin laitaa?

Jäin sanattomaksi.

Juuli C
Seuraa 
Liittynyt6.7.2014
samettiruusu

Non niin,nyt tulin tänne ihmettelemään.

Lapsen lapsiani on meillä hoidossa.8-v.pelaa ukin johdolla pasianssia.5-vuotias tuossa kirjoittelee.

Kysyin tuolta 5-vuotiaalta:Saanko panna nettiin sinun kirjoituksiasi?-Vastasi:Meinaatko Facebookkiin laitaa?

Jäin sanattomaksi.

Voi mahoto. Mistä senkii ties. 5 v.

Juuli

Juuli C
Seuraa 
Liittynyt6.7.2014

Ihan vielä ei kannata joulukiltiksi rynniä. Tulee stressi. Siitä liiasta kiltteydestä. Joten voi rauhassa muistella aikoja kultaisia, aikoja menneitä.

Laps `poloinen, paitaressu oli entisaikoina, joskus muinaisuudessa lukuisten uhkakuvien, tosien sekä aikaismielikuvituksen alaisena täysin lainsuojattomana elävä olio.
Vaan näin sitä ennen mukulasta aikaiseksi vartuttiin.
Lainkuuliasiksi kansalaisiksi. Osa.

Tärkein oli joulun alla Joulupukki, jonka tontut, ne liikkuvat sekä lentävät , joulun aikoina kaiken lapsipolon tekemisen kirjasi. Varsinkin kaikki tottelemattomuudet. Ihan joka rakosessa, välikössä kytiksessä olivat. Vaikka miten mukula yritti, aina pääsi lipsumaan kiltteysote. Seurauksena sitten merkintä sulkakynällä tontun muistilehtiöön. Nykyisin nokialaiseen naputeltaisiin.
Kaivossa , sinne kurkistaessa, vaanii kaivon herra Peikko Pontus.
Aapiskukko, se olikin kiltti, ahkerasta tavaamisesta se jopa joskus palkitsi , aamulla karkki tyynyn alla.
Metsään salaa hiipatessa vei metsävelho lapsirassun luolaansa, järven tai joen rannoilla hiippäili salaperäinen vesihiisi.
Talon katolla tai puihin kiipeämisen seurauksena sieppasi pilviveikkonen mukaansa.
Maakellarissa asusti karmea, rupinen pottukeisari, joka empimättä lapsiraukan
lantuksi tai pahemmin vielä turnipsiksi taikoi.
Saunassa ei saanut saippuaakaan silmiin mennessä itkeskellä, koska silloin saunan takana asustava saunatonttu nappasi ulisijan kainaloonsa..
Kuu oli juustoa ja tähdet reikiä taivaankannessa, josta enkelit tiirailivat lapsosen vaellusta uskomusten viidakossa. Ukkosella taivaalla jyristeli ukkosherra, jota ei tarvinnut pelätä.
Valehtelusta seurasi nurkkaan seisomaan joutuminen,
Pikkuveikan kiusaamisesta tukkapölly.

Pitkään ihmettelyn aiheita olivat sellaiset isoherrat, uhrilleen vielä tuntemattomat, kuin herra Tupen Rapina ja herra Koivuniemi.
Näihinkin sitten myöhemmässä vaiheessa tutustuttiin paremmin.
Kaikenlaiset haltiat, keijut , mörömatit, noidat, ämmit, hiidet sekä menninkäiset asustivat omissa koloissaan.
Pitkä oli lista jota pikkumukulan, reppanan, oli noudatettava tarkasti.
Muutoin tuli kylään herra Tupen Rapina.

Oli ruokailun säännöt sitten erikseen, ruokapyödässä ei saanut nauraa ei pelleillä, ulosmarssi seurasi säännön rikkomisesta.
Nukkuma-aikoja noudatettiin, ei tullut mieleenkään kiukutella.
Tiskivuorot oli jotain salaperäisestä lainkirjaimesta johtuen vain tyttöpuolisilla. Kun poikapuolinen mukula pakotettiin tiskaamaan, piti laittaa tuvan ovi lukkoon, jospa sattuisi vaikka naapurin Taneli tulemaan kylään ja näkemään noin arvoa alentavassa puuhassa.
Kesäisin haravoitiin heinäpellolla sekä kasvimaata kitkettiin, syksyllä pakollinen marjametsä. Ei auttanut, tehtävä oli, vaikka kuinka uimaan mieli teki.
Seuraukset änkyröinnistä hyvin tiedettiin.
Kova oli kohtalo silloin.

Ihme kyllä, pahempia traumoja eikä ongelmia myöhäisemmällä iällä kuitenkaan listan laajuudesta huolimatta ilmennyt. Olisiko nykyisin näillä vanhoilla säännöillä mitään tekoa ja asemaa mukulan varttumisessa. Nykyisin jo tutti suussa olevilla tulevaisuuden toivoilla ilmenee mitä oudoimpia oirehtimisia. Ehkäpä oirehdittiin vanhaan hyvään aikaankin.
Sitä ei vain muisteta tai olla muistavinaan.

Tiedä häntä.

Juuli

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ajatteleppa itekkii...Paljon hoidimme häntä pienenä,kun äitinsä kävi tanssitunneilla...siis iltaisin...

Lapset ovat yllätyksellisiä.

Jos huomenna on sateeton sää,lähdemme lasten lastemme kanssa sienimetsään kera eväitten.

Valmistan lounaan klo 16.30 tyttärellen perheelle.

Vierailija
JuulI C
Vierailija

Miun se ol. Jotta nii.   .

Juuli

JuulI C
Vierailija

Nii, Pintava. Taisin kirjottaa vierailijan etellise m-liigan alotukse.....

Juuli

JuulI C

En kirjoita nikittä minnekään.

Juuli

Onko Juuli siis valehdellut tänään vai 18. päivä?

Vierailija

Eihän siellä muuannessa murretupasessa lie kukaan kirjoita Juulin ketjuihin, niinkun itse aina sanovat, vai kirjottavatko kuiteskin?

Iines2
Seuraa 
Liittynyt4.2.2015

Hyvä juttu Juulilta, vielä joulukiltteinä ehtii olla, sinne on vielä onneksi aikaa.

Samettiruusun pieni kirjainten opettelija on kerännyt paljon kaikenlaista virikettä ja oppia teiltä isovanhemmiltaan, kasvun ja taitojen eväitä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat