Miksi yskittää? Keräsimme 5 syytä jatkuvaan köhään

Yskittää yöllä, yskittää urheilun jälkeen, yskittää liikenteessä. Köhällä on monta hyvää syytä.Lue koko juttu

Miksi yskittää? Keräsimme 5 syytä jatkuvaan köhään

Kommentit (6)

Pitkään kestäneen yskän aiheuttajana voi myös olla kodin/työpaikan homevaurio, jolloin homeiden erittämät toksiinit aiheuttavat ärsytystilan keuhkoputkissa. Kannattaa siis myös miettiä tätä lähtökohtaa. Homealtistus voi aiheuttaa astman puhkeamisen.

Yskä = Voi olla myös sydänvika.

Itselläni oli aikoinaan rajua yskää yleensä yöaikaan sängyssä useita vuosia (jaksottain), johon tarjottiin yleensä lääkkeeksi yskänlääkkeitä, Astmapiippua ynm. ,kävin myös Allergiasairaalassa useissa testeissä, eikä mitään erikoista löytynyt.

Sitten Työterveyslääkärini hermostui kun yskä palautui aina välillä, joten hän antoi minulle ajan Sisätautien Erikoislääkärille, joka vähän aikaa kuunteli sydäntäni ja keuhkojani. Hän sanoi 10 sekunnin kuuntelun jälkeen, että minulla on sivuääni sydämessä ja antoi lähetteen Kardiologille.

Hän ilmoitti, että minulla on sydämen läppävika (Mitraaliläppä), joka ns. "falskaa". Sieltä pääsee verta vuotamaan keuhkoihin, mistä yskä johtuu, joten hän määräsi minut 1. jonoon leikkaukseen. Leikkauksessa ommeltiin läpän ympärille ns. männänrengas, joten vuoto saatiin paljon pienemmäksi, eikä enää ole yskittänyt vuosiin. (On ne niin taitavia, olen kiitollinen Heille).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Läheltä seuranneena, tiedän, että vuosikausia tupakoijan yskä johtui ensin keuhkojen ahtautumataudista, ei halunnut hoitaa, yski vain, ja kun tupakointia ei lopetettu, sairastui keuhkosyöpään. Hoitojen jälkeen toipui, mutta sittenkään ei lopettanut tupakointia.  Voi sitä itsensä noinkin tuhota, kun ei elämä kiinnosta, eikä halua hoitoja. Syyllisttä kanssaeläjiään ja rankaisee elämällään syyttömiä. Mitä tälläinen henkilö ajattelee, muuta kuin kostoa elämälle!

Läheinen

Minäkin seurasin vuosia läheisen voinnin huononemista.
Hän lopetti tupakoinnin mutta liian myöhään.
Tuntui pahalta katsoa kuinka vaikea hänen oli syödä kun kaikki voima meni hengittämiseen joten syömisestä ei tahtonut tulla mitään.Saati kävely 5 metriä autolle,minkä jälkeen hän haukkoi henkeä pitkään eikä puhumisesta tullut mitään.Loppu ajan hän vietti sängyssä kun ei jaksanut enää istua.Viimein hän menehtyi tuskaisesti.

Limaa, limaa

En tupakoi mutta minulla on ollut yli vuoden limainen yskä. Limaa kertyy kurkkuun ja yskäistessä sitä on suun täydeltä. Olen käynyt kolmella lääkärillä ja saanut yskänlääkettä joka ei tepsi ollenkaan. Röntgenissä ei havaittu mitään.  Mikähän tepsisi?

Vierailija

Limaa, limaa kirjoitti:
En tupakoi mutta minulla on ollut yli vuoden limainen yskä. Limaa kertyy kurkkuun ja yskäistessä sitä on suun täydeltä. Olen käynyt kolmella lääkärillä ja saanut yskänlääkettä joka ei tepsi ollenkaan. Röntgenissä ei havaittu mitään.  Mikähän tepsisi?

Onko refluksitauti suljettu pois. Minulla on refluksi jo paranemaan päin Omepazolilla, mutta limaa vielä silloin tällöin nousee yskänpuuskan jälkeen jos syön jotakin mistä tauti ei pidä, ja ylämäessä hengästyttää vieläkin jonkin verran ja polttaa ylärintakehää. Siis tasa tai alamaata vain:)

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat