Ehdotus ET-lehteen: Ikääntyvän ihmisen seksuaalisuus -artikkeli

Vierailija

Ihmisen seksuaalisuus muuttuu elämän aikana, ja seksuaalisuus on osa ihmistä syntymästä kuolemaan. Ihmisen seksuaalisuuteen vaikuttavat monet asiat. Esimerkiksi kulttuuriperimä, sairaudet, biologiset muutokset, omat kokemukset elämän varrella, parisuhde, lapset, ihmisen oma kuva itsestään ja vartalostaan. Kaikki nämä muokkaavat henkilön seksuaalisuutta.

Jotkut ovat aktiivisia loppuun saakka, kun taas toiset ovat piilottaneet seksuaalisuutensa koko elämänsä. Joillakin lopettaminen on oma päätös tiettynä hetkenä, vaikkapa pitkäaikaisen puolison menehdyttyä. Leskeksi jääminen voi myös vapauttaa seksuaalisia estoja ja ahdistusta tai herättää häpeän tunnetta esimerkiksi ympäristön asenteiden takia.

Minun mielestäni tämä aihe syvällisesti käsiteltynä kuuluisi ehdottomasti ET-lehteen. Ei seksuaalisuudesta pidä vaieta vanhemmalla iällä. Eikä ihmisen seksuaalisuus ole häpeän asia!

Toivoisin tähän asiallista keskustelua tästä aiheesta.

Sivut

Kommentit (16)

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kirjoitin pitkän ja ylen viisaan kommentin tähän aloitukseen, mutta nettihirmu söi sen. Ehkä se oli tarpeen. Joten kirjoitan vain : olen niin samaa mieltä. Ja tällä kertaa en perustele.

Vierailija
kirsikankukka55

Kirjoitin pitkän ja ylen viisaan kommentin tähän aloitukseen, mutta nettihirmu söi sen. Ehkä se oli tarpeen. Joten kirjoitan vain : olen niin samaa mieltä. Ja tällä kertaa en perustele.

Taisit kirjoittaa siihen toiseen kappaleeseen joka jostain syystä tuli yhdellä "lähetä viesti" painalluksella (toimitus poisti). Minä maalaan ja kopioin aina pitkät kirjoitukset ennen lähettämistä siltä varalta että jokin menee pieleen. Voi sitten sieltä leikepöydältä kopioida uudelleen jos bittihirmu on ollut kovin nälkäinen. :)

Sari Alho
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

kirsikankukka55

Taisit kirjoittaa siihen toiseen kappaleeseen joka jostain syystä tuli yhdellä "lähetä viesti" painalluksella (toimitus poisti). Minä maalaan ja kopioin aina pitkät kirjoitukset ennen lähettämistä siltä varalta että jokin menee pieleen. Voi sitten sieltä leikepöydältä kopioida uudelleen jos bittihirmu on ollut kovin nälkäinen. :)

Jep, poistin kaksoiskappaleen, ja varmaan juuri samaan aikaan lähetit vastauksen ja sekin poistui. Anteeksi kovasti!

Sari

Vierailija

Tästä aiheesta on näköjään tehty ihan kirjakin jos kiinnostaa lukea.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522260614&lang=fi

Kosketuksen kaipuu

Alaotsikko: kypsän iän seksuaalisuus
Toimittaja: Anne Leinonen
Toimittaja: Jaana Syrjälä
Kustantaja: Väestöliitto
Sidosasu: Nidottu
Kieli: suomi
Julkaistu: 2011
Sivumäärä: 98
ISBN10: 9522260614
ISBN13: 9789522260611

Kuvaus:
Ikääntyneiden seksuaalisuus on asia, josta ei paljon puhuta. Yhä edelleen voi törmätä myyttisiin uskomuksiin joiden mukaan ikääntyneet eivät edes tarvitse seksiä. Läheisyyden ja hellyyden perusinhimillinen tarve säilyy kuitenkin läpi ihmiselämän. Vaikka keho käy läpi muutoksia ja sairaudet voivat hidastaa tahtia, uskalluksen ja mielikuvituksen avulla rajoittuneet tai estyneet toiminnot voi korvata uusilla.

Väestöliiton uusi kirja Kosketuksen kaipuu kannustaa vaalimaan ja arvostamaan ikääntyvien ihmisten seksuaalisuutta ja antaa käytännön vinkkejä seksuaaliseen hyvinvointiin. Kirjoittajina on kahdeksan seksuaalisuuden parissa pitkään työskennellyttä asiantuntijaa. He lähestyvät ikääntyvien seksuaalisuutta tunteiden ja parisuhteen, kehon ja terveystilan muutosten, tutkimuksen sekä seksuaalisen moninaisuuden näkökulmista. Kypsän iän seksuaalisuus on parhaimmillaan myönteinen voimavara, joka tukee terveyttä, hyvää mieltä ja myönteistä minäkuvaa.

Ikääntyvän ihmisen fyysiset muutokset ja mahdolliset sairastumiset haastavat seksielämän konkreettisella tasolla ja voivat koetella myös itsetuntoa. Pitkissä parisuhteissa eroottista latausta voi pitää yllä leikkimielisyyden ja heittäytymisen avulla. Parhaassa tapauksessa parisuhteessa on mukana keskinäistä huolenpitoa ja huumoria, vahvaa turvallisuuden tunnetta ja lupa olla avoimesti oma vajavainen itsensä.

Vierailija

Olen aikoinaan joutunut käsittelemään opintojeni yhteydessä ikääntyvän naisen seksuaalisuutta.
Samaten olen saanut tehdä opinnäytetyötä iäkkään vanhuksen seksuaalisuudesta vanhainkodissa.

Nyt haluaisinkin ihan perustellusti kysyä, että onko teidän mielestä seksuaalisuus ja seksi sama asia.

Minun mielestäni sen tietämyksen ja opintojen myötä mitä olen oppinut niin kyseessä on eri asi, jotka sivuavat toisiaan.

Nyt pitääkin olla herkällä, kun asiasta lähdetään keskustelemaan.

Minusta on oikein ja hyvä, kun keskustellaan seksuaalisuudesta ja mitä se pitää sisällään.
Seksuaalisuuteen voi sisältyä myös seksiä ihan yhdynnän tasolla.

Minä olen omasta mielestäni seksuaalinen nainen ja voin itse itselleni luoda seksuaalisa olomuotoja ilman seksin kokemista.

Ihminen voi ilmaista omaa seksuaalisuuttaan jo ihan omalla ulkomuodollaan ja olemuksellaan.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
Sari Alho

kirsikankukka55

Jep, poistin kaksoiskappaleen, ja varmaan juuri samaan aikaan lähetit vastauksen ja sekin poistui. Anteeksi kovasti!

Sari

Eipä hätää mitään. Kyllä tässä mun koneessa on näitä kirjaimia ihan riittävästi. Voi kirjoittaa uusiksi jos siltä tuntuu. Mukavaa joulunodotusta myös Sarille

Ja vastaukseksi kysymykseen: onko seksi ja seksuaalisuus sama asia. Olen myös samaa mieltä, ettei ole. Seksi on seksuaalisuuden yksi muoto. Seksuaalisuus pitää sisällään paljon muutakin.

Vierailija

Anonyymi 19.12.2011 17:15

Tottahan toki seksuaalisuus käsittää paljon muutakin kuin seksiaktin. Tahdotko sanoa että ikääntyvillä ihmisillä seksuaalisuus säilyy, mutta seksin harrastaminen loppuu?

Vierailija

Lainaus:

Anonyymi 19.12.2011 17:15

Tottahan toki seksuaalisuus käsittää paljon muutakin kuin seksiaktin. Tahdotko sanoa että ikääntyvillä ihmisillä seksuaalisuus säilyy, mutta seksin harrastaminen loppuu?

Kukin ymmärtää asioita omalla tavallaan ja omasta näkökulmastaan.
Toivottavasti keskustelua syntyy seksuaalisuuden monista ilmenemismuodoista.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Moi!

Erinomaisen hyvä aihe ET-lehden artikkelille! Siitä vaan juttua kirjoittamaan.
Samaan artikkeliin voisi, ehkä, sisällyttää mm.vammaisten ikäihmisten,
eri sairauksien ,lääkkeiden vaikutus ihmisen seksuaalisuuteen.

Omasta puolestani vastauksena, onko 'seksi ja seksuaalisuus sama asia?'
Ei ole. Seksuaalisuus on laaja kokonaisuus, johon sisältyy seksi yhtenä
osa-alueena; jos sisältyy. Parisuhteessa voi elää ilman seksiäkin, se ei
mielestäni ole 'se vahvin' suhdetta kantava tekijä. Mutta rakkautta,
ymmärtämistä ja puhumista se vaatii. Ja jos aihe on arka keskusteltavaksi,
ja toisella erilainen näkökanta, niin ei ole helppo aihe.

-tmaria-

Vierailija

Taitaa olla liian kuuma peruna ET-lehden toimitukselle. Voi sitä postivyöryä joka tämmöisestä artikkelista toimitukseen sataisi kun mummot kavereineen haukkuisivat toimituksen saamattomaksi ja lehden rienaavaksi.

Vierailija

Lainaus:

Taitaa olla liian kuuma peruna ET-lehden toimitukselle. Voi sitä postivyöryä joka tämmöisestä artikkelista toimitukseen sataisi kun mummot kavereineen haukkuisivat toimituksen saamattomaksi ja lehden rienaavaksi.

Onkohan nyt ihan noin, mitä kirjoitat.

Seksuaalisuuden käsite on ihan päivänvalon kestävä aihe.
Mitä rienattavaa siinä on?

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Sinulla näyttää olevan ennakkoasenne toimitusta ja toisia keskustelijoita kohtaan kohtaan. Kyllä minun mielestäni aiheesta voi asiallisesti keskustellakin ja se artikkeli olisi ihan OK. Uskon, että lehteen tuleva artikkeli olisi ihan asiallinen jos se tulisi.

Ikäihmisen näkökulma.

Vierailija

Lainaus:

Sinulla näyttää olevan ennakkoasenne toimitusta ja toisia keskustelijoita kohtaan kohtaan. Kyllä minun mielestäni aiheesta voi asiallisesti keskustellakin ja se artikkeli olisi ihan OK.

Onhan tuo rivien välistä ollut selkeästi luettavissa, että edes asiallista seksikeskustelua ei haluta nähdä. Vaikka toki tämä on luultavasti aika pieni vähemmistö lehden lukijoista, mutta ainakin täällä foorumilla osaavat pitää meteliä ja avata keskustelujen laatua tai toimitusta toruvia ketjuja kerta toisensa perään.

Toinen hyvä artikkeli olisi varmaankin suvaitsevaisuus. Tuntuu että ikäihmisillä ei tämä asia ole ihan nykymaailman edellyttämällä tasolla. Joku sanoisi että mitäs koira karvoilleen voi, mutta minä olen sitä mieltä että vanhakin koira oppii uusia temppuja.

Vierailija

Eihän asiallisella "seksikeskustelulla" mitään haittaa tehdä tai artikkelilla ET-lehdessä. Se lukee, jota kiinnostaa.
Mikään seksisaittihan tämä sivusto ei kuitenkaan ole, vaan lähinnä eläkeikäisten, ei nuorison, keskustelufoorumi eri aiheista.
Vai olenko ymmärtänyt peräti väärin ?
Mutta kun on lukenut - oikeammin vilaissut - näitä viimeaikaisia, varsin runsaslukuisia, liikkeellepantuja keskusteluja eri otsikoilla ko. aiheen tiimoilta (esim. milloin aamuyöllä 03.00 tai 05.00), ei ole voinut välttyä siltä, että aikuisten asiallisesta keskustelusta ei voi olla kyse. Pikemminkin puberteettiinsa eksyneen ja jääneen tukahtuneista tunteista. Välillä on ollut tosi sikamaista tekstiä, jota tänä päivänä voi olla vain sivustolla, jolla esiinnytään anonyyminä.
Sivuston laatu on kyllä kirjoitteluiden osalta viime aikoina huonontunut.
Ja moni on sanonut näkemiin.
Moni meistä haluaa sivistynyttä käyttäytymistä ja keskustelua.
Ei liene synti 1
P.S. Ikäihmisillä kuten kenellä muulla hyvään on oikeus olla sitä mieltä kun on ja tykätä tai olla tykkäämättä. Ei kaikkea tarvitse suvaita

Vierailija

Lainaus:

Mikään seksisaittihan tämä sivusto ei kuitenkaan ole, vaan lähinnä eläkeikäisten, ei nuorison, keskustelufoorumi eri aiheista.
Vai olenko ymmärtänyt peräti väärin ?

Olet tainnut ymmärtää väärin. Tämän on ET-lehden keskustelufoorumi, ja avoin ihan kaikille lehden lukijoille tai jopa niille jotka eivät sitä lue. Tätä ei siis ole rajoitettu esimerkiksi nuorisolta, eikä niiltä jotka eivät lehteä tilaa.

Lainaus:

Mutta kun on lukenut - oikeammin vilaissut - näitä viimeaikaisia, varsin runsaslukuisia, liikkeellepantuja keskusteluja eri otsikoilla ko. aiheen tiimoilta (esim. milloin aamuyöllä 03.00 tai 05.00), ei ole voinut välttyä siltä, että aikuisten asiallisesta keskustelusta ei voi olla kyse.

Tarkoitatko että aamuyöllä hereillä oleva ihminen ei voi olla asiallinen, sivistynyt tai kenties edes ikääntynyt ihminen? Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja tällaiselle olettamukselle.

Hyvää keskustelua varmasti toivovat kaikki, ja otsikoiden perusteella voi valita ne joista keskustella haluaa. Olen kirjoittanut tänne satoja viestejä, mutta tiettyjä otsikoita en koskaan ole edes avannut. Ne kun eivät minua ole kiinnostaneet tippaakaan. Suosittelen samaa muillekin. Mikäli ette tykkää jostain mielipiteestä, niin olkaa tykkäämättä. Siihen teillä on oikeus siinä missä mielipiteen kirjoittajallakin tuoda mielipiteensä esiin. Suvaitsevaisuutta on vastata tähän mielipiteeseen omalla mielipiteellään asiallisesti ja rakentavaan sävyyn. Näin keskustelu toimii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat