Turistina Tampereella, pyhiinvaelluksella Vapriikissa

Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Jokakesäinen turistimatka Tampereelle on taas takana, ensimmäinen kohde oli itseoikeutetusti Vapriikki ja sen näyttely Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla.

Keskiajalla lähes jokainen kristitty osallistui edes kerran elämässään pyhiinvaellukselle. Varakkaimmat matkasivat ulkomaille mutta suosituimpia olivat lähempänä sijaitsevat kohteet kuten suomen Turku ja Vadstena ruotsissa.

Pyhän Jaakobin hauta Santiago deCompostellassa on ollut 800luvulta lähtien yksi katolisen Euroopan suosituimmista pyhiinvaelluskohteista.

Hurskas ruotsalainen Birgitta Birgersdotter julistettiin pyhimykseksi 1391, hän on ainoa pohjoismaalainen pyhimys ja nykyisin yksi Euroopan suojeluspyhimyksistä.

Kuvassa pyhiinvaeltajia Pyhän Jaakobin haudalla.

Kommentit (12)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Pyhän ihmisen maallisten jäänteiden uskottiin voivan tehdä ihmeitä. Pyhimysten luut, sekä heille kuuluneet vaatteet ja esineet olivat pyhiä. Katolisen kirkon sääntöjen mukaan jokaisen kirkon alttarilla kuului olla pyhäinjäännös.

Kuvassa oleva pyhäinjäännösarkku on British Museumin kokoelmista ja se on valmistettu Itämaan tietäjien pyhäinjäännöstä varten. Arkun sisältö on aikojen saatossa valitettavasti hävinnyt.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Emil Aaltosen kotimuseoon menimme katsomaan Simbergin maalausta Lammastyttö mutta harminpaikka, se oli Amsterdamissa lainassa. Aaltosen kodin seinillä oli kuitenkin paljon muita kauniita arvotauluja.

Emil Aaltonen oli minulle ennestään tuttu vain kenkätehtaasta , lisää tietoa sain yläkerrassa missä pyöri dokumentti hänen elämästään. Kunnioitettava vanhan ajan patruuna joka kantoi vastuuta työntekijöistään.

Vierailija

Tuo Idylliä kuva on Finlausonin kirkon vieressä sijaitsevasta vanhasta puukiinteitöstä joka vuosikymmen sitte, muutettiin Tallipihaksi. Pihapiirissä on monia putiikkeja, esiintymislava musiikkitapahtumille, kuin sieltä voi myös lähteä hevoskyydillä kaupunkia katselemaan.

Tampere on kaunein paikka maalimassa. Kosken rannat ovat suuri osa kaunista Tamperetta. Kuva on  Näsijärven puolelta ja Tammerkosken alkupäästä. 

Vierailija

Tampere on tosiaan ihana paikka ja olen parikin kertaa käynyt tuolla Tallipihalla ja Finlausonin ympäristössä. Teattereissa useamman kerran ja monessa muussa nähtävyys kohteessa.

Kiitos Mökin muorille tästä ketjusta.

Juuli C
Seuraa 
Liittynyt6.7.2014

Olisit muori ilmoittanut. Olisin tarjonnut kahveet munkkirinkelillä Tuolla Finlaysonin alueella,  vanhalla olen käynyt minäkin. Aiai miten on kaunista.

Juuli

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Kiitos ajatuksesta Juuli!

Tuon Finlaysonin kirkon ovia me koluuttelimme mutta ne pysyivät tiukasti kiinni. Onko se ihan toimiva kirkko ? Yhdessä tallipihan  rakennuksessa oli pieni suklaapuoti jossa myytiin sveitsiläistä suklaata. Suklaakonvehdit myytiin yksittäiskappaleina, sikakallista mutta syntisen hyvää.

Vierailija

Kyllä Finlausonin kirkko on toimiva kirkko. Suosittu lasten kaderaali. Siellä on mukava käydä lapsia tutustuttamassa nukkien hahmoissa Raamatun kertomuksiin. Saavat myös leikkiä niillä!

On myös tunnelmallinen vihkikirkko. Olen ollut pari kertaa ja oli todella intiimiä ja kaunista, koska kirkko on sopivan pieni. Eikös Tallipihan Suklaapuodissa olekaan omatekoisia ja esim. Brumbergin suklaita. Olen lahjoiksi ostanut, ja uskonut ne kotimaisiksi!v.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Kiitos kirkon informaatiosta, harmi että kirkko oli suljettu juuri silloin. Varmasti tuolla suklaapuodissa on myös kotimaista suklaata, olihan siellä muumisuklaatakin. Me vain makustelimme noita sveitsiläisiä suklaakonvehteja, niitä kun ei joka kaupasta eikä marketista saa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat