Talous yskii, mutta "senioreilla on varaa matkustaa"

Eurooppalaiset matkailevat taloustilanteesta huolimatta enemmän kuin koskaan. Suomalaiset suosivat kaupunkilomia ja taidekaupunkeja. Puolet käyttää ulkomailla luottokorttia, mutta käteistäkin tarvitaan.Lue koko juttu

Talous yskii, mutta "senioreilla on varaa matkustaa"

Kommentit (17)

Vierailija

Sama täällä, niin kauan mennään terveys ja kukkaro sallii. Olin pari viikkoa sitten Santorinilla ja totesin etten ehkä ensi vuonna olisi jaksanutkaan kiivetä satoja rappusia, mutta kaikki oli vaivan arvoista, aivan upea ja näkemisen arvoinen paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sylvia

Olen vasta 60 v sairaeläkeellä ei ole koskaan ollut rahaa käydä missään ei lasten kanssa eikä nykään mieheni kanssa  Jossain suomen kaupungeissa olemme käyneet

Sylvia

Minusta on tärkeää tutustua ensin oman maan kauniiseen luontoon ja kaupunkeihin Haluaisin käydä jossain saaristossa , Kainuukin on kokematta ja Pielinen on varmati upea järvi ja onko siellä  vielä se suomenpisin lossi  reitt ja  Kolikin nurkalla  ? Lapissakaan emme ole koskan käyyneet, maisema tuntureineen, soineen, vapaine  jokineen ,koskineen, tienoot römaatakin  ? Varmaankin upea se ruska ihan erilaista kun täällä Keskisuomessa ja entä revontulet ?  En käynyt Suonenjoella, mutta kotimaista  mansikkaa ostin pari laatikollista

Minusta myös on hyvä laittaa kaikki raha kotimaanhan , niin matkailun kun  ruuankin suhteen Matkamuisto on ihan hyvä kotimainen ei  mitään grääsää   Hotellissa emme ole olleet koskaan. Kurjissa kunnossa nykyisin vaan melki kaikki  leirintäalueet. Usein ollaan  lähdetty aamulla aikaisin  ja tultu yö myöhään kotiin  Syöty omia eväitä ja käyty kahvilla tai Hesessä Nautittu täysin rinnoin matkasta 

mummo

Nyt on sotaa ja kaikkea joka puolella maailmaa että jo senkin takia suosin kotimaata En ole koskaan ymmärtänyt Turkkin lomamatkalle meniöitä, koska maana kohtelee kaltoin kurdeja  Enkä hoidattaisi itseäni kaukomailla, jos ei onnistuisikaan tai tulisi jotain häikkää myöhemmin.  Myös erilaisia tauteja on paljon ulkomailla ja eläimet levittää vaikka mitä. ja molemmat ovat lisääntyneet huimasti , juuri matkailun takia

Vierailija

Joillakin on tapana matkustaa aivan koko ajan. Ympäri maailmaa sekä myös kotimaassa.

Ovat aina, siis ihan aina, joko menossa tai tulossa. Tuollainen jatkuva loikkiminen

paikasta toiseen kuulostaa kyllä hieman adhd-touhulta sivullisen korvaan.

Mutta tavallansa kukin, huhhei!

Vierailija

Meillä on vaan tämä yksi elämä, joten miksi emme käyttäisi sitä varojemme mukaan vaikka matkusteluun. Kotimaan kohteet on tullut paljolti käytyä niin miksi ei sitten ulkomaille. Nykyisin on tosi edullisia matkatarjouksia joista voi valita kukkarolleen sopivan. Olen myös sitä mieltä, että niin kauan kuin jaksaa pitää mennä. 

Vierailija

Suomi on kallis valtio  verrattuna muihin.  Kun Norweikken  vie 45 e  eurooppaan niin  säästöä syntyy heti.   Ostosmatkailu ei kuulu harrastuksiin.  Maaseutupaikoissa  syöminen on lähes ilmaista.  Pääsyliput   eurosta viiteen.  Linjurit  vie eurolla parilla  naapurikaupunkiin.

Nyt siirtyy   elo   rantaan.  Mennään joukolla   vinssaamaan vene   talviteloille.   Kiskot ja tuet  on  omatekosia, eli testausta.   Sitten iltahämärissä   nuotio  laavun eteen  ja makkarat nokeentumaan.  Ehkö nuo lämpeneekin.

Vierailija

Työllisyys on hyvä, johtuen monesta ammatista.  Yhtiö laskuttaa 35e / h  eli  280 e /pv  +alv 67 e    Lomarahaa kertyy   340 e /pv   

Joten aina kun reissuun tekee mieli  niin käyn  tarvittavan  määrän töissä.  (alv ei tarvi alussa tilittää  vaan  jää itselle)   Viikon työ sallii  1700 e matkan. 

Sitten taas ollaan tyttömiä.

Vierailija

Äitini on matkustellut vain suomessa. Nyt myös isäpuoli pääsi eläkkeelle ja voi sitä menoa nyt. Ilolla katson heidän suunnitelmia aina uudesta matkasta. Vakavat sairaudet, viimeisin aivoinfarkti tosin hiljensi kuukausiksi. Nautin sivusta heidän onnestaan. Milloin asuntovaunulla milloin hotelleja tai mökkejä. Kun on tehnyt aivan tolkuttoman työuran molemmat on oikeus nauttia nyt kun vaan terveys kestäisi. T: tytär vuosimallia-71

Minä en tuhlaa matkustamiseen, mikään ei voita puuhastelua omilla tiluksilla, kesä menee mökillä, talvi muissa hommissa aina on jotain pientä remonttia tai uusimista, paikat pitää olla aina kunnossa!

Vierailija

Hurman mielipide on kyllä kannatettava ja monet näin ajattelevat. Minäkin ajattelen näin, ennenkaikkea koti kuntoon missä suurimman osan ajastasi vietät. Mutta, kannatan myös sitä jos ihminen on tehnyt elämän työnsä ja sillä saanut eläkepäivilleenkin vielä säästöjä tai hyvän eläkkeen. Ei kun matkustelemaan, kerran täällä vain ollaan käymässä, koskaan ei tiedä milloin on se viimeinen päivä meneillään.

T. Vähemmän matkustelija

Vierailija

Yleissivistykseen jo kuuluu mielestäni se , että on nähnyt jotain muutakin maailmaa kuin omat kotinurkkansa. Monta kertaa ahdasmielisimmät mielipiteet ovat sellaisilla jotka eivät ole koskaan käyneet kotimaan rajojen ulkopuolella. 

Vierailija

Minusta on upee asia, että henkilö on aikanaan ajatellut eläkeikäänsä ja kerännyt varallisuutta jotta voi matkustella. Minulla on ollut sit silloin kuin olin nuorempi ja vetreämpi, tuli maailmaa kierrettyä tarpeeksi kanssa, nyt on mukavaa kun ei tee enää mieli reissata minnekkään, eikä olisi niin kovasti siihen laitta rahaakaan. Kenties olen tyypillinen eläkeläinen joka rakastaa vanhoilla päivillään mukavuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleissivistykseen jo kuuluu mielestäni se , että on nähnyt jotain muutakin maailmaa kuin omat kotinurkkansa. Monta kertaa ahdasmielisimmät mielipiteet ovat sellaisilla jotka eivät ole koskaan käyneet kotimaan rajojen ulkopuolella. 

Niin kuuluu silloin kun on tarpeeksi rahaa ja haluja, että madollisuutta matkustaa.

Olen saanut aikoinani matkustaa niin, että olen samaa mieltä, matkustaminen avartaa ajatusmaailmaa ja suhtautumista toisiin ihmisiin ja elämään yleensä. Se suoraan sanoen riemastuttaa ja karsii pelkoja, kun huomaa, että tulee toimeen kielellä, tulee ymmärretyksi ja oppii myös ymmärtämään eri kulttuureja, erilailla suhtautuvia ihmisiä, vaikka siellä pohjalla ihminen on haluineen tarpeineen aina sama.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat